وبلاگ, فناوری و تکنولوژی

کیفیت تصویر فورکی (4K) در تلویزیون

کیفیت تصویر فورکی (4K) در تلویزیون

هنگام خرید یک تلویزیون با اصطلاحاتی شامل رزولوشن 4K Ultra HD و 1080p یا 720p مواجه می شوید اما این رزولوشن چیست و چه اهمیتی دارد؟ آیا این فاکتوری است که هنگام خرید یک تلویزیون باید به آن توجه کنید؟ یا صرفا جزء مشخصات فنی تلویزیون می باشد؟ ما با همراه باشید تا در این مقاله به بررسی کامل رزولوشن ها و کیفیت تصویر فورکی (4K) در تلویزیون بپردازیم.

بیایید به خودمان و چشمانمان لطفی بکنیم و در حین خرید تلویزیون به فورکی بودن یا نبودن آن توجه کنیم! کیفیت تصویر فورکی (4k) در تلویزیون بهترین اتفاق صنعت نمایش در چند سال اخیر بوده که تا به امروز چیزی نتوانسته جای آن را پر کند.

امروزه در هر زمینه ای شاهد پیشرفت فناوری هستیم. دنیای تلویزیون ها نیز در چند سال گذشته خیلی پیشرفت کرده است. فناوری ها و تکنولوژی های جدیدی وجود دارد که هدف همگی آن ها ارتقای عملکرد است. بعد از تولید انواع نمایشگرها، نسل جدید تلویزیون ها و صفحه نمایش ها وارد بازار شد. امروزه بیشتر برند های معتبر از تلویزیون های 4K خود رونمایی کرده اند. تقریبا هر تلویزیون جدیدی که امسال معرفی شده است وضوح 4K دارد و برخی دیگر نیز که به عنوان پرچمدار رونمایی شدند از کیفیت تصویر 8K برخوردارند. 8K دو برابر وضوح یک تلویزیون 4K را دارا می‌باشد و این به شفافیت و کیفیت بالاتر تصویر می انجامد.

کیفیت تصویر فورکی

کیفیت 4K چیست؟

 فورکی که به UHD (Ultra High Definition) نیز معروف است اشاره به رزولوشن 3840×2160 پیکسل دارد، به عبارت ساده‌تر رزولوشن تعداد پیکسل هایی است که برای تهیه یک تصویر استفاده می شود. این پیکسل ها چهار برابر بیشتر از پیکسل های یک تلویزیون معمولی یا Full HD است. داشتن پیکسل های بسیار زیاد به معنی تراکم پیکسل بیشتری است و این پیکسل ها باعث می شوند تا وضوح تصویر را بیشتر و بهتر کنند و رنگ های دقیق تری را ارائه دهند.

 تلویزیون های فورکی تصاویری فوق‌العاده واضح را فراهم می کنند با جزئیات و بافت های غنی که باور کردنی نیست. پیکسل های بیشتر به معنی اطلاعات بیشتر و تصاویر واضح تر هستند. تصاویر واضح تر، جذاب تر هستند و محتوای جذاب سرگرم‌کننده تر. جالب است، مگر نه؟ شما می توانید انتظار یک تصویر عالی را داشته باشید. نتیجه تصاویری است که بسیار به واقعیت نزدیک هستند.

در جدول زیر مشخصات انواع رزولوشن های موجود را برای شما قرار داده ایم:

جدول مشخصات کیفیت های تصویر

از سال 2013 که تلویزیون های فورکی به بازار عرضه شدند نسل بعدی تلویزیون های خانگی به شمار می رفتند و تا حال حاضر، که همچنان به بازار عرضه می شوند، نشان داده اند که مانند تلویزیون های سه بعدی از بین رفتنی و زود گذر نیستند. امروزه اکثر تلویزیون های موجود در بازار از ارزان‌ترین تلویزیون ها گرفته تا بزرگترین و پیشرفته‌ترین آن ها دارای وضوح فورکی می باشند.

عناصر تشکیل دهنده کیفیت 4K به شرح زیر است⬇

نمایش فریم های بیشتر در ثانیه

وضوح پیکسل بالاتر

عمق رنگ بیشتر

محدوده دینامیکی بالا

توجه داشته باشید که ممکن است برخی از تلویزیون های فورکی از تمام موارد فوق پشتیبانی نکنند و قابلیت پشتیبانی آن ها نیز ممکن است متفاوت باشد!

مقاله مرتبط:
راهنمای خرید تلویزیون ایده آل در 10 مرحله

فریم بر ثانیه یا fps چیست؟

هر فریم یک تصویر ثابت است نمایش فریم ها پشت سر هم به طور سریع باعث ایجاد صحنه ها و فیلم ها می شوند. هرچه میزان نمایش فریم در ثانیه بیشتر باشد حرکت صحنه ها صاف و روان تر به نظر می رسد. به طور کلی میزان فریم مورد نیاز برای اجتناب از تاری و حرکات نامنظم در طول پخش ویدیو میزان 60 fps می باشد. هرچه این عدد بیشتر باشد تصاویر صاف تر و بدون تاری می باشند.

رفرش ریت های مختلف تصویر

وضوح پیکسل چست؟

هر تلویزیون از نقطه های بسیار کوچکی به نام پیکسل تشکیل شده است. این پیکسل ها مانند یک شبکه برای ایجاد تصاویر روی صفحه تلویزیون تنظیم می شوند. هرچه پیکسل بیشتری داشته باشید تصاویر واضح تر و واقعی تر به نظر می رسند. اگر تراکم پیکسل ها کم باشد تصاویر شکننده و تار به نظر می رسند بنابراین ما معمولا نمایشگرهایی با رزولوشن بالا را ترجیح می دهیم و فورکی در واقع رزولوشن بسیار بالایی دارد.

رزولوشن های بالاتر به شما این امکان را می دهد که جزئیات بیشتری را در محتوای مورد نظر خود ببینید، اما فقط می توانند اطلاعاتی که به آن ها داده می شود را نمایش دهند بنابراین تنها به اندازه ی محتوا خوب هستند. اگرچه نمایشگرهای با وضوح بالا در سال های اخیر بسیار محبوب شده اند اما چند سال طول کشیده است تا محتوای این صفحات در دسترس قرار بگیرد.

مدل تلویزیونبرند سازنده
تلویزیون ال جی 55C2LG
تلویزیون ال جی 55C3LG
تلویزیون سامسونگ 55S95CSAMSUNG
تلویزیون سامسونگ 55Q80BSAMSUNG
تلویزیون سونی 55A80LSONY
تلویزیون سونی 55X90LSONY
بهترین تلویزیون های فورکی

عمق رنگ چیست؟

عمق رنگ به تعداد رنگ هایی اشاره دارد که می توانند روی یک صفحه، نمایش داده شوند. هرچه عمق رنگ بیشتر باشد سایه های بیشتری نسبت به هر رنگ نمایش داده می شوند. این امر منجر به ایجاد یک تصویر غنی تر می شود، تصویری واقعی و نزدیک تر به آن چه که چشم انسان در دنیای واقعی درک می کند. تلویزیون Full HD عمق رنگ 8 بیتی را ارائه می دهد اما 4K تا عمق رنگ 10 بیتی (وابسته به تلویزیون شما) را ایجاد می کند.

عمق بیت تصویر

محدوده دینامیکی بالا چیست؟

HDR یک فناوری است که در دستگاه های با کیفیت فورکی پشتیبانی می شود و به طور قابل توجهی به گسترش دامنه رنگ و کنتراست کمک می کند. قسمت های روشن تصویر با دقت رنگی بهتری می توانند روشن‌تر شوند در حالی که بخش های تاریک تر تصویر می تواند بسیار تیره‌تر نمایش داده شوند. به طور کلی تصویر عمق بیشتری دارد. قابلیت HDR صرفا برای تلویزیون های فورکی نیست اما امروزه تلویزیون های دارای HDR عمدتا فورکی هستند.  

برای یک نگاه دقیق تر به بهبود کیفیت تصویر به موازات کیفیت 4K‌ مقالات ما را بررسی کنید:

تفاوت بین کیفیت 4K و Full HD

امروزه اکثر مردم با کیفیت ویدیویی 1080P آشنا هستند. این کیفیت به خاطر وضوح بالای آن مورد توجه کاربران قرار گرفت و در نتیجه تبدیل به یک فرمت استاندارد با کیفیت بالا در سراسر جهان شد. اما 4K کیفیتی است که به تازگی بسیار فراگیر شده است. بیایید به مهم ترین تفاوت این دو کیفیت نگاهی بیاندازیم:

کیفیت فورکی با عنوان Ultra High Definition شناخته می شود در حالی که فول اچ دی به High Definition معروف است. همانطور که از نام آن ها پیداست فورکی به طور قابل توجهی از وضوح بیشتری نسبت به فول اچ دی برخوردار است.

کیفیت تصویر فورکی و فول اچ دی

در صفحه نمایش های فورکی بیش از 8 میلیون پیکسل و در نمایشگر های 1080p فقط 2 میلیون پیکسل وجود دارد. کیفیت 1080p پیکسل که جزء محبوب ترین ها بود در حال حاضر بسیار کمیاب است و معمولا در مدل های کوچک‌تر دیده می شوند.

هر کدام از برندهای تولید کننده تلویزیون مسیر مشخصی در تلویزیون های فورکی در پیش گرفته اند و نظر خاصی دارند. به عنوان مثال سامسونگ در این باره می گوید “با خرید تلویزیون فورکی می توانید بدون داشتن محدودیت از تجربه ای همه‌جانبه در تصویر لذت ببرید”.

دلایل برتری کیفیت 4K بر Full HD

1- نمایش جزئیات

تلویزیون های پیشرفته با استفاده از تکنولوژی 4K به لطف تعداد پیکسل های زیاد قادر به تولید ریزترین جزئیات با کنتراست بسیار بالا می باشند. این بزرگ‌ترین مزیت نمایشگرهای فورکی است. تلویزیون های فورکی تصاویری فوق‌العاده واضح، کاملا غنی از جزئیات و بافت را ارائه می دهند.

2- نمایش نزدیکتر در کیفیت 4K

افزایش زیاد پیکسل ها به بیننده اجازه می دهد تا در حالی که از یک تصویر واضح لذت می برد یک صفحه نمایش بزرگ نیز داشته باشد به این دلیل است که نمایشگر های فورکی در هنگام مشاهده تصاویر از نزدیک به بهترین حالت ممکن تجربه می شوند. نشستن در فاصله زیاد از تلویزیون به این معنی است که شما اغلب کیفیت زیاد و مزایای آن را تجربه نخواهید کرد. اگرچه بی شک هنوز قادر به لذت بردن از وضوح عالی بدون در نظر گرفتن فاصله هستید.

اندازه صفحه نمایش تلویزیون ها یک عامل مهم در کیفیت تصویر است. یک تلویزیون 43 اینچ با یک تلویزیون 65 اینچ هر دو می توانند وضوح یکسانی را نمایش دهند اما به دلیل تفاوت در اندازه، پیکسل ها در تلویزیون 65 اینچ بزرگتر هستند زیرا همان تصویر روی یک صفحه بزرگ‌تر کشیده شده است.

کیفیت تصویر فورکی

رزولوشن یکی از مهم ترین جنبه هایی است که کیفیت تصویر را تعریف می کند اما به شدت وابسته به کیفیت محتوایی می باشد که به آن نگاه می کنید. همچنین فاصله ما از تلویزیون بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که در یک فاصله کانونی مشخص چشم شما نمی تواند پیکسل های تکی را تشخیص بدهد. در نتیجه در همان فاصله چشم های شما نمی تواند جزئيات بیشتری از یک صفحه Full HD را در یک تصویر فورکی تشخیص دهد.

پس باید نزدیک تر به تلویزیون بنشینیم؟

بله. امکان نزدیک شدن به صفحه نمایش بدون شکسته شدن تصویر یکی از مسحورکننده ترین ویژگی های کیفیت فورکی است. عامل نزدیک نشستن یکی از دلایلی است که مانیتور های فورکی کامپیوتر به یکی از سریع ترین بخش های رشد تکنولوژی تبدیل شده اند.

رنگ، کنتراست و موارد یگر

شما تنها کسی هستید که باید از آن چه در تلویزیون خود مشاهده می کنید راضی باشید. افزایش رزولوشن یک بخش است اما عوامل دیگری مانند ثبات و سازگاری رنگ، نمایش عمیق سطوح مشکی و اندازه صفحه نمایش باید مورد توجه قرار گیرد. شاید رزولوشن یکی از رایج ترین مشخصات برای فروش تلویزیون باشد اما با این حال مهم ترین فاکتور در کیفیت تصویر نیست. فقط به این دلیل که یک تلویزیون وضوح بالاتری نسبت به تلویزیون دیگر دارد به معنای بهتر بودن آن نیست. یک تلویزیون با نسبت کنتراست بالا و نمایش عالی HDR می تواند نمایش بسیار چشمگیرتری داشته باشد.

کنتراست عالی در تلویزیون فورکی

آیا باید تلویزیون با کیفیت 4K بخرم؟

برای مدتی طولانی تلویزیون های فورکی در حاشیه بازار قرار داشتند و برای خریداران بسیار گران بودند. این موضوع در طی چند سال اخیر تغییر کرده است. چرا که این تلویزیون ها جدا از هزینه زیادی که دارند بسیار کیفیت تصویر خوبی را ارائه می دهند. در حقیقت جزئیات بیشتر و تصاویر روشن تری را ارائه می دهند. از معایبی که تلویزیون های با این رزولوشن دارند این است که هنوز محتواهای زیادی با این کیفیت مخصوصا برای ما ایرانی ها در دسترس نیست. اگر هم در دسترس باشند به راحتی قابل تهیه نیستند. اما در چند سال آینده که در دسترس قرار گرفت می توانید از کیفیت بالا و جزئیات باورنکردنی تلویزیون های با این رزولوشن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:
مشاهده ومقایسه پنل های VA, IPS

در مورد 8K چطور؟

شما ممکن است برخی از حواشی مربوط به کیفیت 8K را شنیده باشید که می گوید استاندارد تصویری جدید با چهار برابر تعداد پیکسل های 4k است. در حال حاضر تعدادی تلویزیون 8K نیز وجود دارند این تلویزیون ها بسیار گران‌قیمت هستند و از آن جا که محتوای با این کیفیت هنوز در دسترس نیست، ارزش سرمایه گذاری را ندارد. با وجود این تلویزیون ها بعضی ها نگران هستند که در چند سال آینده تلویزیون های فورکی منسوخ خواهند شد پس ارزش هزینه های زیاد را ندارند. اما نگرانی وجود ندارد چرا که تهیه محتواهای 8k در حال حاضر وجود ندارد و به نحو دیوانه کننده ای بسیار هزینه بر است. تفاوت بین 4k و 8k نیز به اندازه تفاوت 4k و 1080p چشمگیر نخواهد بود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *