وبلاگ, فناوری و تکنولوژی

فناوری Dolby Vision vs Dolby Atmos

فناوری Dolby Vision vs Dolby Atmos

تکنولوژی دالبی ویژن و اتموس: از آن جا که صفحه نمایش ها در تلویزیون و دستگاه های صوتی تصویری هر روز بهتر و بهتر می شوند نیاز به کسب اطلاعات در مورد هر کدام از قابلیت ها وجود دارد تا بتوانید از تکنولوژی های جدید به طور موثرتری استفاده کنید. اولین چیزی که در تلویزیون ها جلب توجه می کند چگونگی پخش صدا و تصویر است. همانطور که تلویزیون های 4K HDR همچنان رو به رشد هستند، بیشتر ارائه دهندگان محتوا، شروع به استقبال از محتوای دالبی ویژن و دالبی اتموس کرده اند. در این مقاله ما به دو قابلیت تقویت کننده صدا Dolby Atmos و تکنولوژی بهبود کیفیت تصویر Dolby Vision می پردازیم.

دالبی ویژن بهترین فناوری تاکنون در تلویزیون ها برای بهبود تصویر است که با آن رنگ ها جان می گیرند. حتما شنیده اید که باید بهای چیزهای خوب را بپردازید؛ این در مورد Dolby Vision نیز صدق می کنید و پس از آن که به تماشای یک فیلم با این فناوری نشستید در می یابید که هیچ گرانی بی دلیل نیست.

مدل تلویزیونبرند سازنده
تلویزیون ال جی C2LG
تلویزیون ال جی C3LG
تلویزیون سامسونگ S95CSAMSUNG
تلویزیون سامسونگ Q80BSAMSUNG
تلویزیون سونی A80KSONY
تلویزیون سونی X90KSONY
تلویزیون های 2022 و 2023

دالبی چیست؟

شرکت Dolby Laboratories بر روی انواع فناوری های صوتی تصویری کار می کند و همه چیز را از تلفن های همراه گرفته تا سینما پوشش می دهد. این شرکت در سال 1965 تاسیس شد. در سال های اول دالبی به بهبود کیفیت صدا و کاهش نویز در فیلم ها توجه داشت. در دهه های بعدی استاندارد های دالبی در سینماها و سپس در وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون ها بسیار رایج شد. قابلیت دالبی ویژن و اتموس دو مورد از فناوری های اخیر دالبی هستند که استاندارد های خاصی را در زمینه ی صدا و فیلم در تلویزیون پوشش می دهند.

قبل از اینکه به فناوری صوتی بپردازیم ابتدا می خواهیم مقدمه ای از فناوری تصویر را ارائه دهیم

دالبی ویژن و فواید آن در نمایش

دالبی ویژن در سال 2014 معرفی شد تا محتوای فورکی را با کیفیت بالا و طیف گسترده ای از رنگ ها ارائه دهد. این قابلیت تنها برای فیلم ها و نمایش های تلویزیونی نیست بلکه می تواند در بازی ها نیز برای ایجاد تصاویر با کیفیت تر استفاده شود. دالبی ویژن تجربه تماشای شما را از تلویزیون با روشنایی، کنتراست و رنگ خیره کننده متحول می سازد.

اول از همه، این یک نسخه از محدوده دینامیکی بالا (HDR) است که برای به دست آوردن بهترین کیفیت تصویر ممکن در تلویزیون طراحی شده است. HDR یک فناوری است که به تلویزیون امکان می دهد تصاویری با روشنایی زیاد، دقت بیشتر و کنتراست را بهتر از آنچه که قبلا امکان‌پذیر بود تولید کند. این قابلیت همه چیز را از روشنایی گرفته تا کنتراست، جزئیات و تولید رنگ های مختلف بهبود می بخشد.

بیشتر بخوانید:
قابلیت HDR و نسخه های آن

این فرمت اختصاصی HDR توسط شرکت دالبی ساخته شده است تا با تنظیم و بهینه‌سازی تصاویر، جزئیات بیشتری همراه با رنگ هایی دقیق تر را نمایش دهد. دالبی ویژن همراه با عمق رنگ 12 بیتی قادر به تولید بیش از 60 میلیارد رنگ است در حالی که HDR فقط تا عمق رنگ 10 بیت را ارائه می دهد. هرچند که این یک استاندارد محصول نهایی است به این معنی که محتوا باید به صورت استاندارد فیلم برداری، پردازش و نمایش داده شوند.

قدرت دالبی ویژن در افزایش روشنایی و کنتراست تصویر

علاوه بر داشتن تلویزیون سازگار با دالبی ویژن (Dolby vision)، به یک منبع محتوا و منابع ویدیویی با فرمت دالبی نیاز خواهید داشت. نتفلیکس در حال حاضر محتوای دالبی ویژن را پخش می کند. پشتیبانی از این فرمت گامی به جلو است برای کسانی که دنبال بهترین تجربه ممکن تماشای فیلم ها در خانه هستند. البته شما به یک اتصال اینترنتی مناسب نیاز خواهید داشت زیرا محتوای با کیفیت بالا، از پهنای باند بسیار بیشتری نسبت به محتوای HD استفاده می کنند.

استفاده از دالبی ویژن رایگان نیست!

شایان ذکر است شرکت های سازنده و کسانی که مایل به استفاده از دالبی ویژن هستند باید هزینه مجوز آن را به دالبی بپردازند. در نتیجه همه ی تلویزیون ها از آن پشتیبانی نمی کنند. یک برند معروف که از آن پشتیبانی نمی کند سامسونگ است. مارک های معروفی که دالبی ویژن را ارائه می دهند ال جی و سونی و .. هستند. قبل از خرید اطمینان حاصل کنید که مشخصات کامل محصول مورد نظرتان را مطالعه کرده باشید.

دالبی اتموس، ماجراجویانه و هیجان انگیز

در دنیای واقعی، صدا در اطراف ما قرار دارد و دور و بر ما حرکت می کند و می چرخد بنابراین حتی اگر منبع صدا را نبینیم می‌دانیم که از کجاست. این نکته ای است که در پشت دالبی اتموس وجود دارد. ایده ای که صدای پویا و متحرک را ایجاد می کند. اتموس به معنای انتقال صوتی فوق‌العاده، همه‌جانبه و با کیفیت بالا در اطراف شما می باشد. دالبی اتموس به سازندگان محتوا این فرصت را می دهد تا که صداها را دقیقا در فضایی سه بعدی قرار دهند.

فناوری دالبی اتموس در سیستم صوتی تلویزیون

تصاویر با وضوح بالا زیبا هستند اما برای یک تجربه مناسب از سینمای خانگی صدای خوب و هماهنگ باید وجود داشته باشد. امروزه اکثر تلویزیون ها از کیفیت تصویر خوبی برخوردار هستند که به دنبال آن صدا نیز مورد توجه قرار می گیرد. این فرمت یک صدای خاص را می سازد که به مخاطبان امکان می دهد تا در فیلم غوطه ور شوند. محتوای Dolby Atmos یک صدای دقیق تر را ایجاد می کند که به نظر می رسد در اطراف شما قرار دارد. یک صدای همه‌جانبه که شما را درون داستان قرار می دهد. برخلاف دالبی ویژن پیدا کردن محتوای سازگار با دالبی اتموس بسیار ساده است.

به گفته خود دالبی فناوری اتموس مهم ترین پیشرفت صدا در سینما است. این قابلیت در کنسول های بازی، تلویزیون و دستگاه های کوچک‌تر مانند لپ تاپ، تلفن و هدفون موجود می باشد و به یک ویژگی ضروری در پخش کننده های صوتی تبدیل شده است. به بیان ساده‌تر Dolby Atmos یک فرمت صوتی اختصاصی است و به گونه ای طراحی شده که صدایی همه‌جانبه و 360 درجه را در اتاق نشیمن شما پخش کند و جلوه ای سه بعدی به فضا می بخشد. به این معنی که اتموس می تواند به طور واقعی صدایی به بزرگی یک انفجار و یا به کمی صدای حرکت یک زنبور بر روی گل ها را ایجاد کند. در اصل مغز را فریب می دهد که فکر کند درست در وسط صحنه است.

تا به حال از یک صدای 360 درجه در گوشیتان هنگامی که به آهنگ مورد علاقه تان گوش داده اید به وجد آمده اید؟ این دقیقا همان کاری است که دالبی اتموس انجام می دهد. صدای حرکت کوچکترین پا رو زمین یا نفس های خواننده را بدون کم و کاست به گوشتان می رساند. یک خبر خوب نیز برایتان داریم: دالبی اتموس رایگان است!

جمع‌بندی دالبی ویژن و اتموس

با وجود استانداردهای در حال تحول، بهترین راه برای به روز رسانی خودتان استفاده از قابلیت های عالی و مناسب روز است. با قابلیت های دالبی ویژن و اتموس شما هیجان و سرگرمی را در خانه خود تجربه خواهید کرد. این قابلیت ها به این معنی است که ما می توانیم به راحتی یک تجربه سینمایی را در خانه با محتواهای مختلف داشته باشیم. هزینه کردن پول برای خرید سیستم های صوتی جداگانه کار آسانی است، اما چیزی که مهم است نوع و جهت گیری صدا است. با این عملکرد و صدای هماهنگ در سرتاسر صفحه نمایش، در مشاهده صخنه ها غوطه ور می شوید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *