راهنمای خرید, راهنمای خرید تلویزیون, وبلاگ

راهنمای خرید تلویزیون ایده آل در 10 مرحله

راهنمای خرید تلویزیون ایده آل در 10 مرحله

پیش از آنکه به قصد انتخاب تلویزیون به فروشگاه بروید چند نکته طلایی در باب راهنمای خرید تلویزیون را به شما یادآور می شویم به این امید که در این 10 گام، انتخاب تلویزیون مناسب را برای تان راحت تر کرده باشیم. تلویزیون در دنیای پیشرفته امروزی یکی از کالاهایی است، که هر فرد ساعاتی از شبانه روز را به تماشای آن به سر می برد. در واقع تلویزیون دوستی است، که آن را به خانه های خود می بریم و خود را با آن سرگرم می کنیم. پس انتخاب یک تلویزیون خوب از اهمیت بالایی برخوردار است. این محصول باید بتواند رابطه ای صمیمانه با تک تک افراد خانواده تشکیل دهد. خرید یک تلویزیون عالی در این تنوع بالای برند و مدل ها، کاری است که حوصله و زمان زیادی می خواهد پس به جای صرف زمان و هزینه ی چند میلیون تومانی بدون آگاهی، یک خرید هوشمندانه را با خواندن راهنمای خرید تلویزیون ایده آل در برگ و باد تجربه کنید.

در پروسه راهنمای خرید تلویزیون ایده آل می خواهیم طرفداران برندهای اصلی سامسونگ، ال جی و سونی را آشتی بدهیم و از آنجایی که رقابت تنگاتنگی میان این برندها همواره در جریان است بهتر است بدون توجه به تبلیغات فریبنده، در ابتدا مشخصات تلویزیونی که می خواهیم خریداری کنیم را مشخص سازیم سپس سراغ جدال بر سر اینکه کدام بهتر است، برویم.

راهنمای خرید تلویزیون

چگونه تلویزیونی ایده آل انتخاب کنیم؟!

اگر فکر می کنید خرید تلویزیون مانند آب خوردن راحت است باید به شما بگوییم که اینطور نیست! تا زمانی که اطلاعات آنچنانی در رابطه با تلویزیون نداشته باشیم تصور می کنیم می توانیم با مراجعه به یک فروشگاه، تلویزیونی زیبا خریداری کنیم و به خانه برگردیم اما در واقع زمانی که با سیل عظیمی از این محصول در فروشگاه های حضوری و آنلاین مواجه می شویم در می یابیم که خرید تلویزیون راه و روش خودش را دارد که در اینجا سعی کرده ایم شما را در مراحل خرید همراهی کنیم.

در این صفحه از برگ و باد به…

هزینه

سایز

برند

نوع تلویزیون

کیفیت تصویر

ظاهر تلویزیون

نوع صفحه نمایش

سیستم صوتی

هوشمند بودن

پورت های ارتباطی

خلاصه کلام

مشاوره نهایی برگ و باد

می پردازیم.

فرمول 10 مرحله ای ما برای انتخاب هوشمندانه تلویزیون تان

مرحله اول راهنمای خرید تلویزیون: محدوده بودجه تان را تعیین کنید

اولین گام در خرید تلویزیون ایده آل در 10 مرحله تعیین مقدار هزینه ای است، که می خواهید بابت تلویزیون بپردازید. به یاد داشته باشید؛ هزینه ی بیشتر کیفیت بهتر را به دنبال دارد. این قانون کاملاً در مورد خرید تلویزیون صادق است. اما اشتباه نکنید: گران خریدن یک تلویزیون با خریدن یک تلویزیون گران تفاوت دارد. یک فروشنده حرفه ای و صادق خرید یک تلویزیون گران (= کیفیت بهتر) را به شما پیشنهاد می دهد، اما یک فروشنده حیله گر هزینه ای بیشتر به ازای یک تلویزیون ارزان تر از شما به جیب می زند. در نتیجه گران خریدن همیشه هم بد نیست!

در حال حاضر برندهای مختلفی در زمینه تولید تلویزیون های با کیفیت دست دارند که یکی از آن ها ال جی است؛ تلویزیون ال جی در دو سال 2022 و 2023 با امکانات متنوع و نوآوری های جدید در اختیار کاربران قرار گرفته است که در ادامه به بهترین آن ها خواهیم پرداخت.

راهنمای خرید تلویزیون با توجه به بودجه

مرحله دوم: تعیین کنید که سایز صفحه نمایش چند اینچ باشد

فکر می کنم تا به حال جمله: “ای کاش تلویزیون کوچک تری خریده بودم” را از کسی نشنیده ام. یکی از گام های خرید هوشمندانه تلویزیون این است، که با توجه به هزینه و کیفیت تصویر، بزرگ‌ترین سایزی که در اتاق به راحتی قرار می گیرد را بخرید. تلویزیون های قدیمی به دلیل کیفیت تصویر پایین، پیکسل های شان از نزدیک قابل مشاهده بودند، اما با پیشرفت صفحه نمایش ها پیکسل ها از نزدیک هم به سختی قابل مشاهده هستند و این یعنی کیفیت تصویری عالی. اما بزرگ‌ترین سایز استاندارد چگونه تعیین می شود؟

مناسب ترین فاصله از تلویزیون

تلویزیون های جدید با طراحی زیبا و ظاهر باریکی که دارند، فضای به مراتب کمتری را به نسبت تلویزیون های قدیمی اشغال می کنند، پس می توان نمایشگرهای باریک را برروی دیوار و یا روی میز قرار داد. شما باید با بودجه ای که در دست دارید و فضای اتاق تان، بزرگ‌ترین نمایشگری را بخرید که به راحتی در اتاق جا می شود، نه اینکه در یک اتاق 30 / 40 متری تلویزیون 75 اینچ را جای دهید و بعد بگویید این جمله در مورد اتاق من صدق نمی کند.

سازمان SMPTE مخفف (Society of Motion Picture and Television Engineers) با ارائه یک روش، اندازه کاربر از صفحه نمایش را تعیین می کند. این فرمول به راحتی در هر تلویزیونی قابل اجراست و فاصله کاربر و صفحه نمایش برای بهترین تجربه را تحلیل می کند. این فرمول ساده به گونه ای است، که برای مشاهده بهترین کیفیت تصویر در تلویزیون، شما باید در فاصله تقریبی 2 برابر طول نمایشگر Full HD و حدوداً 1.5 برابر طول صفحه نمایش 4K بنشینید.

مرحله سوم: کدام برند را می پسندید؟

با وجود تنوع زیاد برندها در دنیای تلویزیون انتخاب یک برند مناسب کمی سردرگم کننده است. 3 تلویزیون سامسونگ، ال جی و سونی بیشترین میزان فروش در بازار را در دست دارند. برند سامسونگ با در دست داشتن بیشترین میزان فروش در امسال رتبه اول در بین دیگر برندها را تصاحب کرده است. پس از آن ال جی با فروش بالا و تنوع زیاد محصولات در رتبه بعدی قرار می گیرد. سونی با وجود اینکه از نظر تنوع محصول و فروش به پای این دو برند کره ای نمی رسد، اما هنوز هم با یک برند کم طرفدار فاصله زیادی دارد. برندهایی مانند شارپ، فیلیپس، توشیبا و هایسنس نیز در بازار تلویزیون ها مشاهده می شوند، اما توجه کنید که این برندها هنوز حرف های زیادی برای گفتن ندارند، پس سعی کنید از یک برند معروف و با کیفیت خرید کنید تا شاهد کیفیت بهتر باشید.

راهنمای خرید تلویزیون بر اسا برند

مرحله چهارم از خرید 10 مرحله ای تلویزیون: نوع نمایشگر را تعیین کنید

تفاوت LCD و LED در چیست؟

تلویزیون های LCD و LED هردو یک چیز هستند، با یک تفاوت جزئی که در نهایت یک تفاوت بزرگ در بین این دو تلویزیون ایجاد می کند. تلویزیون سونی LCD از یک مایع کریستالی بهره می برد، این مایع با عبور جریان الکتریکی، تغییر فرم داده نور را از خود عبور می دهد یا اینکه مانع عبور آن می شود. نور موجود در تلویزیون های LCD به کمک لامپ های فلورسنت (نمونه آن لامپ های کم مصرف) تولید می شود، که تفاوت اصلی تلویزیون LED با LCD را رقم می زند. تلویزیون های LED همان LCD هستند، که به جای لامپ فلورسنت از لامپ های کوچک LED بهره می برند، در واقع تلویزیون های ال ای دی، تلویزیون های ال سی دی با نور پس زمینه ال ای دی هستند.

مقایسه LED و LCD

نمایشگر OLED

تلویزیون های OLED پنل هایی بدون نور پس زمینه هستند، که در آن هر پیکسل به صورت جداگانه نور را از خود ساطع می کند. نبود نور پس زمینه و لامپ هایی مانند ال ای دی و فلئورسنت موجب شده اند، که تلویزیون های OLED باریک، کم ضخامت و ارائه دهنده کیفیت بهتر تصاویر باشند. در واقع تلویزیون های اولد قادرند رنگ ها را به صورت طبیعی تر نمایش دهند. نبود نور پس زمینه در این نمایشگرها موجب می شود رنگ ها عمیق‌تر (به خصوص رنگ مشکی کاملاً تاریک)، روشن‌تر و واقعی تر بنظر برسند.

تلویزیون اولد

تلویزیون های QLED

سامسونگ در رقابت با تلویزیون های OLED ال جی دست به تولید نسل جدید تلویزیون های خود زده است. تلویزیون های QLED با اینکه از نظر نام شباهت زیادی به OLED دارند، تفاوت زیادی با یکدیگر دارند، در واقع تلویزیون های QLED همان LED هستند که یک لایه کوانتومی به آن ها اضافه شده است. صرفه نظر از لایه کوانتومی ما فقط یک تلویزیون ال ای دی خواهیم داشت. سامسونگ با رونمایی از این نمایشگرها تصاویری درخشان تر، طبیعی تر و تلویزیون هایی با ظاهر زیباتر را ارائه داد.

بیشتر بخوانید:
فناوری صفحه QLED و OLED در تلویزیون

LCD یا OLED یا QLED کدام را انتخاب کنم؟

اگر شما هم مانند بیشتر خریداران این سؤال برای تان هنوز باقی است به جمع‌بندی این مطلب توجه کنید. تلویزیون های LCD در قیمت پایین تری از دو نوع دیگر موجود هستند و بیشتر برای افرادی توصیه می شوند که از پس خرید تلویزیون اولد بر نمی آیند. نور پس زمینه است که تفاوت اولد و کیولد را رقم زده است، اولدها بدون نور پس زمینه قادرند رنگ ها را طبیعی تر نمایش دهند اما کیولد ها با نور پس زمینه در ارائه رنگ مشکی مشکل دارند. انتخاب تلویزیون اولد یا کیولد یک بحث برندینگ است و طرفداران سامسونگ و ال جی را از هم جدا می کند، اما در بررسی های انجام شده تلویزیون های OLED ال جی در حال حاضر بهترین نمایشگرها هستند و QLED ها به پای آن ها نمی رسند. 

تلویزیون اولد یا کیولد؟

مرحله پنجم: مهم ترین گام در خرید تلویزیون ایده آل در 10 مرحله

مهم ترین اولویت در خرید تلویزیون ایده آل در 10 مرحله، کیفیت تصویر است، در واقع همه چیز در تلویزیون به کیفیت تصویر آن بستگی دارد، چون مهم ترین بخش هر تلویزیون تصویر آن است. تماشای یک تلویزیون با تصویر بی کیفیت چیزی است، که هیچ کس نمی خواهد شاهدش باشد. در ادامه به مهم ترین معیارهایی که کیفیت تصویر را افزایش می دهند اشاره می کنیم.

راهنمای خرید تلویزیون بر اساس رزولوشن

 رزولوشن: تعیین کننده کیفیت

رزولوشن تصاویر در حال حاضر بیشتر بر روی 4K و Full HD متمرکز هستند اما فراموش نکنید که تلویزیون های 8K نیز کم کم وارد این ماجرا شده اند. فول اچ دی چند سال بود، که فرمت بیشتر تصاویر را به خود اختصاص داده بود، اما با ورود کیفیت تصویر 4K، رزولوشن فول اچ دی کمتر مورد استقبال قرار می گیرد. در حال حاضر کم کم شاهد رزولوشن 8K نیز هستیم، که برندهای اصلی هر ساله پرچمدار تلویزیون هایشان را با این کیفیت تولید می کنند. اگر می خواهید تلویزیونی با کیفیت تصویر عالی بخرید 4K ها گزینه عالی خواهند بود.

HDR در راهنمای خرید تلویزیون

قابلیت HDR: مکمل 4K

قابلیت جدیدی که در دنیای تصاویر غوغا به پاکرده است، HDR است. اما آیا این قابلیت در تلویزیون آنقدر که می گویند مهم است؟ جواب “بله” است. قابلیت HDR یا محدوده دینامیکی بالا، دامنه نمایش رنگ ها را ارتقاء داده و روشنایی و درخشانی را در تصاویر افزایش می دهد. در واقع HDR با افزایش کنتراست تصاویر سفید و مشکی رنگ ها را با جزئیات بیشتر و طبیعی تر ارائه می دهد. 

رفرش ریت: برای عاشقان سرعت

نرخ بروز رسانی تصاویر یا رفرش ریت تعیین کننده دفعاتی است، که هر تصویر در ثانیه بر صفحه بروز رسانی می شود. به زبان ساده تصویر چند بار در ثانیه بروز یا رفرش می شود. هر چه رفرش ریت بالاتر باشد، شما کیفیت و وضوح بیشتری را در بازی ها و فیلم های سریع خواهید دید.

تلویزیون گیمینگ با رفرش ریت 120 هرتز

بیشتر بخوانید:
جدیدترین تلویزیون های سامسونگ

مرحله ششم: ظاهر تلویزیون یکی از اولویت های راهنمای خرید تلویزیون ایده آل

یک خرید هوشمندانه زمانی اتفاق می افتد که کاربر از خرید خود راضی باشد. شما یک تلویزیون را می خرید تا به تماشای آن بنشینید، پس یک تلویزیون خوب باید ظاهری زیبا و جذاب داشته باشد، تا از تماشای آن سیر نشوید. اگر قرار باشد هر لحظه به یاد بیاورید که به یک تلویزیون با ظهری ناپسند نگاه می کنید تجربه ای فراموش نشدنی و دلخراش از تماشای تلویزیون را به یاد خواهید داشت. در حال حاضر طراحی یکی از شگفتی های تلویزیون های جدید است به این دلیل که هر کدام از برندها در رقابتی تنگاتنگ تنوع ساخت این محصول را گسترده ساخته اند.

مرحله هفتم: انتخاب تلویزیون منحنی یا تخت ؛ لاکچری یا ایده آل

تلویزیون های منحنی با ظاهر شیکی که دارند بیشتر برای کسانی مناسب اند که به ظاهر بیش از کیفیت تصویر اهمیت می دهند. اگر شما روبروی نمایشگر بنشینید، تصاویر با کیفیت عالی ارائه داده می شوند، اما تماشای این نمایشگر از زاویه های مختلف چندان جالب نیست. اما اگر هم به ظاهر و هم به تصویر اهمیت می دهید، تلویزیون های تخت انتخاب هوشمندانه تری هستند. تلویزیون های تخت در هر زاویه ای تصاویر را با کیفیت ثابت نمایش می دهند و به نسبت منحنی ها پرطرفدارتر هستند.

مرحله هشتم: فکری به حال سیستم صوتی بکنید

همانطور که در ابتدای راهنمای خرید تلویزیون ایده آل اشاره کردیم، سیستم های صوتی تلویزیون های جدید به دلیل باریک شدن و ضخامت کم نمایشگر از قدرت زیادی برخوردار نیستند. بهترین تلویزیون سامسونگ یا ال جی در حال حاضر 90 وات صدا تولید می کند در حالی که برخی سینماخانگی های سونی تا 1200 وات هم صدای تولیدی دارند. پس اگر به سیستم صوتی ضعیف تلویزیون اکتفا نمی کنید، تلویزیونی با سیستم صوتی قدرتمندتر بخرید، که به پای سینما خانگی و ساندبار نمی رسد، یا به یک سیستم صوتی مناسب پناه ببرید.

تلویزیون و سیستم صوتی

مرحله نهم: یک تلویزیون خوب باید هوشمند باشد!

 پیشرفت فناوری در دنیای امروزه، تلویزیون ها را تحت تاثیر خود قرار داده است و این نمایشگرها به سرعت در حال پیشرفت های سرسام آور و پیچیده هستند. اگر فردی آینده نگر هستید و تلویزیونی می خواهید که تا سال های آینده با پیشرفت فناوری کم نیاورد به فکر خرید یک تلویزیون اسمارت باشید. طبق تحقیقات انجام شده توسط IHS Markit بیش از 70% تلویزیون هایی که امروزه به فروش می رسند، هوشمند هستند. تلویزیون های هوشمند در حال حاضر امکان تماشای فیلم و سریال های Netflix / Amazon را ممکن ساخته، استفاده از اپلیکیشن های متنوع، شبکه های اجتماعی، دانلود و آپلود محتوای دلخواه تان را فراهم آورده است.

خرید تلویزیون هوشمند

گام دهم از راهنمای خرید تلویزیون : تعیین کنید چند سیستم دیگر را به تلویزیون متصل می کنید

تلویزیون یکی از دستگاه هایی است، که برای استفاده بهتر به سیستم های دیگر مانند سیستم صوتی، کنسول بازی، لپ تاپ، گوشی موبایل و دیگر دستگاه های هوشمند متصل می شود. مهم ترین درگاه های ارتباطی تلویزیون که با کابل اتصال را ممکن می سازند، پورت هایی همچون HDMI / Optical / USB / LAN /RF-In هستند. تعداد پورت های هر تلویزیون بسته به مدل آن متفاوت است و شما باید سعی کنید تلویزیونی را خریداری کنید که پورت های مورد نیاز شما را داشته باشد، تا با خیال راحت به دستگاه های مختلف وصل شوید و حداکثر بهره وری را از تلویزیون خود داشته باشید.

خلاصه راهنمای خرید تلویزیون ایده آل در 10 مرحله

توجه به رزولوشن 4K و قابلیت HDR: اگر به دنبال یک تلویزیون با کیفیت تصویر عالی هستید، حتماً به کیفیت تصویر 4K و وجود قابلیت HDR در تلویزیون توجه کنید. اگر به دنبال تلویزیون های بالارده تر هستید که هیچ، در غیر این صورت به تصویر کمتر از 4K راضی نباشید، مگر اینکه نتوانید از پس خرید آن ها برآیید.

هرچه بزرگ تر بهتر: “ای کاش تلویزیون کوچک تری خریده بودم” کسی را می شناسید این جمله را بکار برده باشد؟ حدس می زنم جواب تان خیر باشد. پس با بودجه ای که در دست دارید تلویزیونی 4K و با صفحه نمایش بزرگ بخرید: (نمایشگر بزرگ تر + کیفیت تصویر 4K = تجربه تصاویر با کیفیت تر).

خرید تلویزیون سایز بزرگ

ظاهر تلویزیون: شما یک تلویزیون را می خرید برای اینکه به آن نگاه کنید، اگر قرار باشد از ظاهر آن خوشتان نیاید، پس فلسفه خرید شما چه بوده است؟ توجه با ظاهر و طراحی را یکی از اولویت های خرید هوشمندانه خود قرار دهید.

برندهای معروف: مطمئناً خرید تلویزیون از یک برند ناشناخته و گمنام یک ریسک بزرگ و خریدی غیر حرفه ای به حساب می آید. شناخته شده ترین و معروف ترین برندهای حال حاضر حوزه تولید تلویزیون سامسونگ، ال جی و سونی هستند، که تلویزیون های شان حرف های زیادی برای گفتن دارند. 

اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم نباید تلویزیون ها را بر اساس برند مورد قضاوت قرار بدهیم، بلکه راه درست این است که ویژگی ها و قابلیت های هر کدام را روی برد بیاوریم تا ببینیم کدام یک به مذاق ما خوش می آید. راهنمای خرید تلویزیون ایده آل در برگ و باد سکویی برای خریدی راحت است که راه و چاه انتخابی مطمئن را به شما نشان می دهد.

آخرین مشاوره ما به شما

یک خرید هوشمندانه و با آگاهی زمانی اتفاق می افتد که خریدار با توجه به معیارهایی که در ذهن دارد بهترین تلویزیون یا محصول سازگار با نیازهایش را پیدا کند. ما در اینجا خرید تلویزیون ایده آل در 10 مرحله را مورد بررسی قرار دادیم، اما فراموش نکنید زمانی می توانید بگویید که یک تلویزیون خوب خریده اید، که تلویزیون بتواند جوابگوی نیازهای شما باشد. در صورتی که شما اولویت های دیگری در ذهن دارید یا برخی از این ویژگی و قابلیت ها را لازم نمی بینید، می توانید آن ها را از اولویت های خود حذف کنید. در آخر فراموش نکنید تلویزیونی را خریداری کنید، که بتواند نظر تک تک افراد خانواده را به خود جلب کند، چون همه خانواده به تماشای آن می نشینند.

منبع: worldwidestereo.com / tomsguide.com / which.co / whathifi.com

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *