وبلاگ, فناوری و تکنولوژی

Local Dimming یا نوردهی موضعی چیست؟

Local Dimming یا نوردهی موضعی چیست؟

ما به ندرت در هنگام خرید تلویزیون به فناوری های نورپردازی در پشت تلویزیون مانند Local Dimming توجه می کنیم. اکثرا ترجیح می دهیم که به تکنولوژی های واقعی تر نظیر قابلیت سه بعدی، امکانات هوشمند، Refresh Rate یا HDR توجه کنیم که تاثیر آن ها کاملا واضح است؛ همچنین به کمی پیش می آید که تولید کنندگان در مورد فناوری های نورپردازی و نوردهی موضعی حرف بزنند. اما آیا می‌دانید که فناوری نور پس زمینه نقش مهمی در کیفیت تصویر دارد؟ نوع فناوری نور پس زمینه که به Local dimming معروف است تاثیر زیادی در کیفیت تصویر به ویژه در کنتراست و نمایش عمیق‌تر رنگ های تیره دارد. اما Local Dimming‌ چیست و چگونه تجربه تماشای صحنه های تیره تلویزیون را بهبود می بخشد؟ با ما باشید تا در ادامه به بررسی این موضوع بپردازیم.

در حالی که برخی فناوری ها در صنعت تلویزیون مانند سه بعدی کنار کشیده اند برخی دیگر هر روز بیشتر قد می کشند. سازندگان هر ساله سری جدیدی از سیستم نور پس زمینه را برای تلویزیون هایشان در نظر می گیرند که Local Dimming در صدر جدول جا خوش کرده است.

تمام پنل های LCD صرف نظر از نام تجاری آن ها که شامل LED و QLED هستند نیاز به یک نور پس زمینه دارند زیرا خود کریستال های مایع نمی توانند هیچ نوری را تولید کنند. کریستال های مایع بسته به این که فعال باشند یا نه برخی از نور ها را فیلتر می کنند و اثربخشی آن ها بسته به این که پنل VA یا IPS باشد، متفاوت است. با این حال هیچ کدام از پنل ها 100% کامل نیستند. بنابراین باید از نوردهی موضعی استفاده کنند تا قسمت های روشن تصویر، درخشان تر و نواحی تیره تصویر تاریک تر نمایش داده شوند.

Local Dimming چیست؟

نوردهی موضعی یا Local dimming یکی از ویژگی های تلویزیون است که نور پس زمینه قسمت هایی از صفحه نمایش را که تیره‌تر هستند کاهش می دهد. این کار باعث می شود تا قسمت های تیره صفحه عمیق‌تر و پر رنگ تر نمایش داده شوند. این قابلیت به معنی افزایش کنتراست با افزایش عمق مشکی می باشد. بنابراین با عملکرد نوردهی موضعی در هنگام تماشای صحنه های تاریک در اتاق های تاریک بیشترین تفاوت را ایجاد می کند.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه از محتوای HDR استفاده از Local Dimming بهترین گزینه است. این فناوری به تنظیم نور پس زمینه هنگامی که تصویر متحرک شامل نقطه های روشن و تاریک است می پردازد و برای ایجاد تصویر بهتر، نسبت کنتراست را افزایش می دهد. به عبارتی دیگر به تلویزیون این امکان را می دهد تا در جایی که باید تاریک تر باشد نقطه های صفحه را تاریک تر کند در حالی که همزمان قسمت های روشن صفحه را روشن نگه می دارد.

نور در تلویزیون های OLED

در تلویزیون های OLED هر پیکسل خودش به تنهایی می تواند روشن و خاموش شود و نور خود را تامین کند بنابراین می توانند مشکی مطلق را نمایش دهند. هرچند که اولدها نمی توانند به اندازه ی تلویزیون های با نور پس زمینه روشن باشند. هر نوع فناوری نور پس زمینه دارای ویژگی های متمایز خود است که بر روشنایی و سطح رنگ های تولید شده اثر می گذارد.

انواع فناوری های نور پس زمینه

هیچ چیز مانند یک تصویر واضح و برجسته نمی تواند شما را در صحنه های تلویزیون غرق کند. اما چیزی که شما ممکن است متوجه نباشید این است که نوع تلویزیون LED می تواند تفاوت بین یک تجربه ی خوب و شاهکار سینمایی را ایجاد کند.

نور دهی موضعی توسط فناوری LOCAL DIMINING

اینجاست که قابلیت Local Dimming وارد می شود. آن چه در صفحه نمایش تلویزیون خود مشاهده می کنید به طور مستقیم تحت تاثیر نوع نورپردازی قرار می گیرد. سه نوع فناوری نور پس زمینه وجود دارد که در تلویزیون های LCD استفاده می شوند. حال برای درک این موضوع ابتدا نگاهی به انواع مختلف تلویزیون های LED می اندازیم.

تلویزیون های LED Direct Back lit

بیایید با تلویزیون های Direct Back Lit شروع کنیم که در آن پنل با چند چراغ روشن می شود و منجر به کنتراست و رنگ بهتری نسبت به نسل قبلی تلویزیون ها می شود. اما هر یک از چراغ ها به طور جداگانه نمی توانند روشن یا خاموش شوند. قابلیت Direct backlighting یا نورپس زمینه مستقیم به این معنی است که چراغ های LED پشت پنل LCD قرار گرفته اند.

در حالی که کیفیت تصویر می تواند به طور کلی خوب به نظر برسد صحنه های تاریک اغلب خاکستری و صحنه های سفید بسیار روشن‌تر به نظر می رسند. در حالی که این تلویزیون ها دارای قیمت مناسب با ویژگی های خوب می باشند اما بسیاری از مصرف کنندگان تلویزیون های Edge Lit را انتخاب می کنند. تصاویر تولید شده توسط تلویزیون های Direct lit کیفیت پایین تری دارند و به جای رنگ های عمیق، رنگ های خاکستری را نمایش می دهد.

تلویزیون های LED Edge-Lit

تلویزیون های با نور Edge Lit معمول ترین سبک نوردهی موضعی می باشند که جایگزین مناسبی برای تلویزیون های Direct Back Lit هستند و تصاویر بسیار بهتری را ارائه می دهند. چرا که چراغ های LED در حاشیه صفحه قرار گرفته اند این دو ردیف چراغ باید تعادل نور را در کل صفحه برقرار کنند.

فناوری تلویزیون های LED Edge-Lit و Full Aray LED

اگرچه این نوع برای ساختن تلویزیون های باریک و مقرون به صرفه مناسب است اما در نمایش همزمان صحنه های تاریک و روشن به طور مطلوب عمل نمی کند. مناطق روشن به اندازه کافی درخشان نیستند و مناطق تیره ممکن است خاکستری به نظر برسند.

تلویزیون های LED Full Array

تلویزیون های Full Array سوپراستار دنیای تلویزیون های LED می باشند. این مدل بیشتر در مدل های فورکی و جدیدتر وجود دارد که چراغ های LED در تمام قسمت های پشت صفحه تلویزیون توزیع شده اند. شدت نور چراغ ها بسته به صحنه تنظیم می شوند در نتیجه در جایی که نور لازم باشد روشن‌تر و در قسمت های تیره خاموش می شوند. در این نوع فناوری، صفحه نمایش به مناطق بسیاری تقسیم می شود که شامل صدها چراغ می باشد. چراغ ها می توانند به طور جداگانه روشن یا خاموش شوند.

قابلیت UHD Dimming چیست؟

این یک تکنولوژی Local Dimming است که توسط سامسونگ به منظور افزایش کنتراست و سطح مشکی عمیق‌تر تولید و توسعه یافته است. همانطور که می‌دانیم کنتراست و سطح سیاه یکی از عواملی است که بر کیفیت تصویر تاثیر می گذارد. سامسونگ از سال 2016 در تلویزیون های خود از دو فناوری UHD Dimming و Supreme UHD Dimming استفاده کرد. فناوری Supreme از مناطق بیشتری نسبت به UHD Dimming برخوردار است در نتیجه کنتراست قوی تر و سطح مشکی عمیق تری را ایجاد می کند.

متأسفانه در حال حاضر تعداد بسیار کمی از مانیتور ها از نوردهی موضعی استفاده می کنند. اگرچه انتظار می رود این روند طی سال های آینده تغییر کند. با توجه به مطالب بالا به این نتیجه می رسیم که نور پس زمینه Full Array بهترین فناوری برای نور پس زمینه تلویزیون های LED است که کنترل نور دقیق تری را ارائه می دهد. این قابلیت می تواند راهی برای دستیابی به کیفیت تصویری شبیه به کیفیت تلویزیون های اولد باشد. این فناوری برای افرادی مفید است که فیلم هایی با صحنه های تاریک را تماشا می کنند و می خواهند رنگ های سفید و سیاه عمیق‌تر به نظر برسند.

افزایش کنتراست و وضوح در تلویزیون های UHD Dimming

در حالی که نور پس زمینه Full Array Local Dimming تصاویری بسیار دقیق با جزئیات خیره کننده را نشان می دهد مهم است که برای ایجاد یک تصویر سینمایی کامل، تکنولوژی را انتخاب کنید که با این نوآوری ها هماهنگ باشد. برای مثال لوکال دایمینگ و پردازنده Alpha7 با نمایشگر نانوسل برای ارائه رنگ هایی غنی، سطح سیاه عمیق و زاویه دید گسترده کار می کنند.

جمع‌بندی

به غیر از تلویزیون های OLED که مسول نورپردازی خودشان هستند، تمام تلویزیون های دیگر نیاز به نور پس زمینه دارند و برای این کار از انواع فناوری های نوردهی استفاده می کنند که در این مبحث آن ها را زیر ذره بین نقد و بررسی قرار داریم. در پایان جا دارد به این نکته اشاره کنیم که با وجود تمام این قابلیت ها، درنهایت این شما هستید که کدام تلویزیون را خریداری کرده و با خود به خانه بیاورید پس با مشاوره درست و کمک گرفتن از کارشناسان این زمینه انتخابی درست داشته باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “Local Dimming یا نوردهی موضعی چیست؟

  1. مجتبی گفت:

    سلام شب بخیر خداقوووت مقاله خیلی عالی بود ببخشید چطور میشه فهمید که یک تلویزیون full array هست آیا تستی وجود دارد؟

    1. برگ و باد گفت:

      سلام خیر فقط می تونید از رو مشخصات تلویزیون تشخیص بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *