آموزش, وبلاگ

تفاوت مایکروویو و سولاردام

تفاوت مایکروویو و سولاردام

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که تفاوت مایکروویو و سولاردام در چیست؟ کدام یک را باید بخریم؟ هر دوی این تجهیزات آشپزخانه از اشعه استفاده می کنند و در مقایسه با اجاق گازهای معمولی می توانند در مدت زمان کمتری غذای شما را بپزند و آماده کنند؛ اما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دو دستگاه می توانید ادامه این مقاله را مطالعه بفرمایید.

مایکروویو چیست؟

مایکروویو (ماکروویو) که اجاق الکترونیکی هم نامیده می شود؛ دستگاهی است که با استفاده از امواج الکترومغناطیسی فرکانس بالا غذا را می پزد. مایکروویو نسبت به فر ابعاد کوچکتری دارند و با استفاده از میدان الکترومغناطیسی فرکانس بالا؛ دمای غذا را افزایش می دهد. امواج مایکروویو توسط آب، چربی ها؛ قندها و برخی مولکول های خاص دیگر جذب می شوند که در نتیجه آنها، ارتعاشات باعث تولید گرما می شوند. بنابراین؛ گرمایش در درون غذا رخ می دهد و این در حالی است که هوای اطراف آن گرم نمی شود؛ این امر منجر می شود که زمان پخت و پز کاهش پیدا کند و پخت غذاهایی که در اجاق گاز معمولی به چندین ساعت زمان نیاز دارند؛ با مایکروویو در عرض چند دقیقه انجام شوند.

تصویری از مایکروویو

از آنجا که گرمایش با یک فرآیند جذب اتافق می افتد؛ مایکروویوها نمایل دارند برخی از غذاها را به صورت ناهموار و غیر یکنواخت با سرعت های متفاوتی بپزند. به عنوان مثال، غذاهایی که رطوبت بیشتری دارند در مقایسه با آنهایی که از رطوبت کمتری برخرودار هستند زودتر آماده می شوند. لایه های بیرونی غذا که در معرض تابش بیشتر است زودتر آماده می شوند در حالی که بخش های داخلی ممکن است هنوز پخته نشده باشند. مایکروویوها نمی توانند بیرون غذا را قهوه ای یا ترد کنند. غذاهای را نمی توان در ظرف هایی که امواج مایکروویو را جذب نمی کنند پخت؛ که برای مثال می توان به ظروف فلزی اشاره کرد.

گرمایش مایکروویو در آب مابع کارآمدتر از آب منجمد (جایی که حرکت مولکول ها محدودتر است) می باشد. یخ زدایی با استفاده از نیروی کم انجام می شود و باعث می شود که زمان هدایت برای انتقال گرما به قسمت های یخ زده غذا طولانی تر شود. قدرت وات بالاتر مایکروویو منجر به پخت سریعتر غذا می شود.

در مقایسه با آب مایش؛ گرمایش مایکروویو در چربی ها و قند ها از کارایی کمتری برخوردار است. قندها و تری گلیسیریدها (چربی ها و روغن ها) امواج مایکروویو را به دلیل گشتاورهای دو قطبی گروه های هیدروکسیل جذب می کنند. با این وجود؛ به دلیل ظرفیت حرارتی کمتر چربی ها و روغن ها و دمای تبخیر بالاتر آنها؛ آنها غالبا در مایکروویو به دمای بسیار بالاتری می رسند و این باعث می شود که ایجاد حرارت در روغن یا غذاهای چرب خیلی بالاتر از نقطه جوش آب باشد و به اندازه ای بالا باشد تا برخی از واکنش های قهوه ای شدن ر ا ایجاد کند. مایکروویو کردن غذاهای حاوی قند، نشاسته و چربی زیاد؛ ممکن است به برخی از ظروف آسیب برساند.

سولاردام چیست؟

سولاردام می تواند درست کردن سریع مایکروویو را با حفظ طعم غذایی که در اجاق های سنتی شاهد بودیم را با هم ترکیب کند. در واقع سولاردام به شما اجازه می دهد انواع غذاهای مختلف را با سرعتی بالا تهیه کنید. تفاوت مایکروویو و سولاردام در مرحله درست کردن غذا ظاهر می شود. سولار دام به شما اجازه می دهد تا طعم غذا حفظ شود؛ زمان پخت کاهش پیدا می کند و غذا به صورت یکنواخت تری آماده می شود. در کنار همه اینها مواد مغذای موجود در غذا به خوبی حفظ می شود و رطوبت غذا تا حد قابل قبولی باقی می ماند.

تفاوت سولاردم با مایکروویو

سولاردام دارای یک سیستم گرم‌کننده مدرن است و به جای امواج مایکروویو از امواج نوری (ساطع شده از ترکیبی از انواع هیترهای هالوژنی) برای درست کردن و گرم کردن غذا استفاده می کند. استفاده از هالوژن و مواد سرامیکی باعث انتشار امواج به صورت یکنواخت روی غذا می شود و در نتیجه گرما به صورت یکنواخت تری در سولاردام به گردش در می آید؛ به طوری که می توان در کم تر از 5 دقیقه به دمای حدود 300 درجه دست پیدا کرد و همه اینها منجر به افزایش بازدهی سیستم می شود. در مقایسه با سایر دستگاه ها؛ توان مصرفی سولاردام به طور قابل توجهی کمتر است.

تفاوت مایکروویو و سولاردام

  • سولاردام از امواج نوری استفاده می کند در حالی که مایکروویو از امواج مایکروویو استفاده می کند.
  • سولاردام غذاها را به صورت یکنواختی درست می کند اما در مایکروویو به صورت غیریکنواختی غذا آماده می شود.
  • سولاردام رطوبت غذا، طعم و مزه غذا را بهتر از مایکروویو حفظ می کند.
  • در سولاردام از هیترهای زغالی و المنت نوری استفاده می شود.
  • سولاردام سریعتر از مایکروویو غذاها را آماده می کند.
  • سولاردام تمام قابلیت های مایکروویو را در خود جای داده است.
  • سولاردام می تواند غذا را گریل کند اما مایکروویو نمی تواند.
  • در مایکروویو باید غذاها را به طور مدام زیر و رو کرد چون پخت غذا یکنواخت نیست در حالی که در سولاردام به این کار نیازی نیست.
  • در سولاردام می توان از قابلیت کانوکشن استفاده کرد که علاوه بر اینکه طعم، مزه و کیفیت غذا را حفظ می کند، نسبت به اجاق گازهای معمولی غذا را 4 برابر سریعتر آماده می کند.
  • سولاردام دارای سینی مدور است که از انتشار بیهوده امواج جلوگیری می کند.
  • تمیز کردن سولاردام راحت تر است و در نتیجه عمر مفید آن هم افزایش پیدا می کند.
  • سولاردام دارای برنامه های جامع تری است.

منبع: britannica

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *