آموزش, وبلاگ

کم کردن لرزش و صدای ماشین ظرفشویی

کم کردن لرزش و صدای ماشین ظرفشویی

برای کم کردن لرزش و صدای ماشین ظرفشویی چکار باید کرد؟ ماشین ظرفشویی شما ممکن است در طول چرخه شستشو لرزش و صداهای زیادی را ایجاد کند. حتی ظروف شما را به خوبی تمیز کند اما سر و صدای آن شما را نگران کند. به نظر می رسد که این سر و صداها فقط هنگامی که چرخه شستشو شروع می شود؛ ایجاد می شود و بعد هر چند وقت یک بار دوباره صداهای بلند تکرار می شوند.

علت مشکل صدای ماشین ظرفشویی

بسیاری از ماشین های ظرفشویی طوری طراحی شده اند که سر و صدایی نداشته باشند؛ اما باید در هنگام کار انتظار کمی سر و صدا را از آن داشته باشید. با این حال؛ اگر ماشین ظرفشویی صدای بلند و غیر معمول ایجاد می کند؛ ممکن است علت هایی برای آن وجود داشته باشد. بهتر است قبل از تماس با یک تکنسین متخصص؛ موارد زیر را بررسی کنید.

لرزش و صدای ماشین ظرفشویی یکی از مشکلات بسیار رایج است. این که ماشین لباسشویی کاملا جدید است یا سال ها است که از آن استفاده می کنید؛ دلایل متفاوتی می تواند باعث ایجاد لرزش و صدای ماشین ظرفشویی شود. وقتی که ماشین ظرفشویی صداهای بلند و عجیبی را از خود ایجاد می کند؛ به این دلیل است که تکه سفتی از غذا در آن گیر افتاده یا ظرفی که در حال شستن بوده شکسته به ته ماشین ظرفشویی افتاده است. ممکن است جسم خارجی در داخل چرخ دنده ها یا پمپ ماشین ظرفشویی افتاده باشد.

با باز کردن ماشین ظرفشویی می توانید شی که باعث ایجاد صدای بلند و لرزش ماشین ظرفشویی شده است را پیدا کند. فارغ از اینکه از چه برند ماشین ظرفشویی استفاده می کنید (بوش؛ جنرال الکتریک؛ ویرپول؛ ال جی و غیره)؛ روش استانداردی برای جدا کردن تقریبا هر ماشین ظرفشویی وجود دارد که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

علت صدای زیاد ماشین ظرفشویی

اولین کاری که باید انجام دهید این است که به زیر سینک ماشین ظرفشویی نگاه کنید و کابل برق را از پریز جدا کنید. بعد قفسه های بالا و پایین ماشین ظرفشویی را جدا و بیرون بیاورید تا دسترسی به کف ماشین ظرفشویی ساده‌تر شود. در مرحله بعدی باید مجموعه بازوی اسپری پایین ماشین ظرفشویی را بردارید. این کار معمولا با باز کردن پیچ هایی که بازوها را در جای خود نگه می دارد انجام می شود. پیچ ممکن است یک پیچ معکوس باشد؛ بنابراین ممکن است لازم باشد تا به جای باز کردن آن در خلاف جهت عقربه های ساعت؛ آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

اگر قادر به برداشتن بازوی اسپری نیسیتد می تواند در گوگل نحوه برداشتن بازوی اسپری ماشین ظرفشویی مدل X را سرچ کنید (X مدل دستگاه شما). بعد از برداشتن بازوی اسپری به پایین نگاهی بیندازید تا ببینید آیا چیزی وجود دارد که باعث ایجاد لرزش و صدای ماشین ظرفشویی شود. در غیر این صورت قسمت های زیرین را جدا کنید.

قطعه بعدی که باید بردارید صفحه ماشین ظرفشویی است. صفحه ماشین ظرفشویی درست در زیر بازوی اسپری پایین قرار دارد. برای برداشتن آن شما ممکن است به انواع پیچ گوشتی ها نیاز داشته باشید. بعد از برداشتن صفحه بررسی کنید که چیزی وجود دارد که باعث ایجاد لرزش و صدای ماشین ظرفشویی شود. حالا زمان مناسبی برای تمیز کرد صفحه / فیلتر با آب و صابون است تا هر گونه چربی و زوائد مواد غذایی از بین برود.

توجه داشته باشید که ممکن است قسمت های دیگری هم در بالای صفحه وجود داشته باشد که ممکن است لازم باشد برداشته شوند. این به برند ماشین لباسشویی شما بستگی دارد.

اگر هنوز علت لرزش و صدای ماشین ظرفشویی خود را پیدا نکرده اید ممکن است به برداشتن قطعات زیر صفحه ادامه دهید.

افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی

بعد (بسته به مارک ماشین ظرفشویی خود) باید درپوش محفظه پمپ را بردارید. این درپوش یک قطعه پلاستیکی است که سایر قطعات داخل ماشین ظرفشویی را پوشش می دهد. محفظه پمپ مواردی مانند تغیه های از بین برنده مواد غذایی را پوشش می دهد که گاهی اوقات تکه های بزرگ غذا یا بقایایی از آن در اینجا گیر می کند و همین یکی از علت های شایع لرزش و صدای ماشین ظرفشویی است.

محفظه پمپ معمولا 2 پیچ در خود جای داده است که باید برداشته شود. هنگامی که این محفظه را برداشتید بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ بقایایی از غذا وجود ندارد. اگر بقایایی مانند غذا، تکه های ظرف، لیوان و غیره وجود دارد؛ آنها ار بردارید و ماشین لباسشویی را جمع کنید تا آماده کار شود. اگر چیزی پیدا نکردید به مطالعه این مقاله ادامه دهید.

قطعه بعدی که باید بررسی کنید پروانه ماشین ظرفشویی است. این پروانه معمولا توسط پیچ هایی در محل خود نگه داشته می شود. این پیچ ها را بردارید و صفحه خرد کننده غذا باید قابل مشاهده باشد. این تقریبا در پایین ماشین ظرفشویی است. اگر تکه های شکسته بشقاب؛ فنجان؛ خلال دندان، غذا، پیچ؛ واشر و غیره را پیدا کردید به احتمال زیاد علت لرزش و صدای ماشین ظرفشویی خود را پیدا کرده اید. تمام این اشیاء خارجی را بردارید و ماشین ظرفشویی را با انجام عکس مراحلی که برای باز کردن طی کردید دوباره جمع کنید.

سایر موارد

موارد فوق معمول ترین علت کم کردن لرزش و صدای ماشین ظرفشویی است. در ادامه اجزای دیگری از ماشین لباسشویی لیست شده است که خرابی آنها باعث لرزش و صدای ماشین ظرفشویی می شود.

پروانه شستشو – موتور پروانه شستشو را از طریق بازوهای اسپری ماشین ظرفشویی می چرخاند. اگر تیغه های پروانه شکسته شده یا لبه های آن خم یا شکسته شده باشد؛ شاهد صدای ماشین لباسشویی خواهید بود.

پمپ سیرکولاتور – اگر سر و صدای ماشین ظرفشویی مدوام است ممکن است یاتاقان های پمپ سیرکولاتور علت ایجاد این مشکل باشد.

پروانه درین یا تخلیه – پروانه درین ممکن است شکسته با ترک خورده باشد.

مجموعه موتور و پمپ – ممکن است بلبرینگ های موتور؛ پروانه درین یا پروانه شستشو فرسوده شده باشند.

پمپ درین یا تخلیه – پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی یکی از اجزای اصلی است که در فرآیند تمیز کردن نقش مهمی را ایفا می کند چون در آغاز و پایان چرخه شستشو؛ آب کثیف دستگاه را از بین می برد.

هنگامی که ماشین ظرفشویی روشن است؛ اولین کاری که این پمپ انجام می دهد خارج کردن آب کثیف جمع شده است (درست قبل از اینکه دستگاه برای چرخه شستشوی جدید با آب تمیز پر شود). این پمپ می تواند خراب شود یا ممکن است در آن مقداری غذا جمع شود. قبل از تعویض؛ مسیر تخلیه (شلنگ تخلیه؛ تخلیه سینک و مخزن) را بررسی کنید تا مطمئن شوید مسدود نشده است. اگر مسیر تخلیه مشکلی ندارد و آب از آن خارج نمی شود؛ پمپ تخلیه از کار افتاده است. اگر پمپ تخلیه کار نمی کند آن را تعویض کنید.

تیغه خرد کننده مواد غذایی – ذرات مواد غذایی یا یک جسم خارجی گیر کرده در تیغه های خرد کننده مواد غذایی ماشین ظرفشویی می تواند باعث ایجاد صداهای بلندی شود. همانطور که در بالا توضیح داده شد؛ بازوی پاششی پایین و قسمت بالایی مخزن ماشین ظرفشویی را بردارید تا بقایای مواد غذایی گیر کرده در تیغه ها را پیدا کنید. در صورت خراب شدن این تیغه ها آنها را تعویض کنید.

موتور پمپ شستشو – موتور پمپ شستشویی که روی مخزن زیر ماشین ظرفشویی نصب شده است؛ پروانه پمپ شستشو را می چرخاند. موتور پمپ شستشو در صورتی که معیوب باشد صدای زیادی را ایجاد می کند. همچنین ممکن است به دلیل کاهش فشار پاشش آب، شاهد مشکلات تمیز کاری شوید. اگر موتور پمپ خراب باشد؛ باید تعویض شود. موتور را می توان معمولا آزاد و از مخزن زیر وان ماشین ظرفشویی خارج کرد.

پمپ شستشو آب جمع شده در پایین دستگاه را از طریق بازوهای اسپری را در طول چرخه شستشو تخلیه می کند. اگر ماشین ظرفشویی شما در طول چرخه شستشو سر و صدا ایجاد می کند ممکن است موتور شستشو مشکلی داشته باشد. خبر خوب این است که شما می توانید پمپ شستشو را تعویض کنید.

سایر علت های لرزش و صدای ماشین ظرفشویی شامل تنظیم نبودن ارتفاع قفسه ها (به علت خرابی تنظیم کننده ارتفاع قفسه)، شکسته شدن فنر درب؛ شل شدن یا خراب شدن براکت های نصب در کابینت؛ گیر کردن یا آسیب دیدن بازوی اسپری؛ آسیب دیدن لولای درب؛ ترک خوردگی لوله تامین آب؛ خرابی سیستم کنترل، مشکل سیم کشی؛ خراب شدن سوئیچ درب ماشین ظرفشویی؛ نارسایی برق، مسدود شدن شیر ورودی آب؛ مشکل تامین آب؛ فن تخلیه خراب؛ خرابی سنسور؛ مشکل سیستم کنترل؛ خرابی پمپ تخلیه؛ خرابی فن خشک کن و … می شود.

توجه به موارد زیر هم حائز اهمیت است.

نصب ماشین ظرفشویی

اطمینان حاصل کنید که ماشین ظرفشویی را روی سطحی نصب کرده اید که وزن دستگاه را تحمل کند و این سطح هموار باشد. سطح ضعیف کف می تواند باعیت اجیاد لرزش و صدای زیاد ماشین ظرفشویی در حین کار شود. در صورت لزوم؛ ماشین ظرفشویی را به مکان دیگری انتقال دهید و یا از یک تخته سه لا برای پشتیبانی بیشتر استفاده کنید و زیر دستگاه قرار دهید. شیلنگ تخلیه را بررسی کنید و مطمئن شوید که شیلنگ مسدود نشده است.

اشیاء خارجی

اگر ظرف یا چیز کوچک و سختی در قفسه های ماشین ظرفشویی افتاده باشد و در حین استفاده روی کف ماشین ظرفشویی مرتعش بیافتد؛ ممکن است صدای لرزش ایجاد شود. ماشین ظرفشویی را خاموش کرده و قفسه پایین را بیرون بیاورید. ته ماشین ظرفشویی را از نظر هر گونه وسایلی که افتاده بازرسی کنید و در صورت لزوم آن را خارج کنید.

نکات مهم برای طول عمر ماشین لباسشویی

فیلتراسیون و سیستم خرد کن مواد غذایی

بسیاری از ماشین های ظرفشویی دارای یک سیستم فیلتراسیون در قسمت زیر وان هستند و اگر تکه های مواد غذایی بزرگ یا بقایای دیگر به داخل فیلتر بیفتد، ممکن است صدای لرزش بلندی ایجاد شود. ماشین ظرفشویی را خاموش و باز کنید. در صورت لزوم قفسه های زیرین را بردارید و محفظه بالایی را از فیلتر بلند کنید. هر گونه جسم سخت یا بزرگ را از فیلتر پاک کنید؛ فیلتر را با آب بشویید و جایگزین کنید. در ماشین ظرفشویی ممکن است تیغه خرد کن غذا هم نصب شده باشد که ممکن است هنگام خرد کردن بقایای غذا سر و صدا ایجاد کند. این طبیعی است و بعد از آنکه از طریق سیستم تخلیه ماشین ظرفشویی به اندازه کافی له و دفع شد؛ این صدا از بین می رود.

بارگیری ظروف

از بارگیری بیش از حد ماشین ظرفشویی خود خودداری کنید؛ چون ظرف ها، قابلمه ها یا ماهی تابه ها در حین شستشو درب دستگاه را لمس می کنند و می توانند صدا را ایجاد کنند. بین هر ظرف فاصله بگذارید و مطمئن شوید که بازوهای باسپری می توانند آزادانه بچرخند. وسایل سبک را در قفسه بالایی قرار دهید و وسایل بزرگ مانند قابلمه ها و تابه ها را به جلو و به سمت مرکز قفسه ماشین ظرفشویی متمایل کنید تا از برخورد آنها به دیواره های ماشین ظرفشویی جلوگیری کنید.

فرسودگی طبیعی

ماشین های ظرفشویی جدید و تازه معمولا دارای سر و صدای کمی هستند به طوری که در دستگاه های مدرن باید گوش خود را کنار درب قرار دهید تا مطمئن شوید که دستگاه در حال کار است. با این وجود به مرور زمان و به خاطر فرسودگی های طبیعی شما می توانید سر و صداهایی را از ماشین ظرفشویی خود بشنوید و این به خاطر نداشتن عملکرد درست ماشین ظرفشویی است. شما با تعویض قطعات فرسوده یا خرید ماشین ظرفشویی جدید می توانید این مشکل را پشت سر بگذارید.

جمع‌بندی

برخی از صداهای ماشین ظرفشویی طبیعی هستند (مانند صدای آب)؛ اما اگر ماشین ظرفشویی شما صداهای عجیب و غریب و غیر طبیعی را ایجاد می کند وقت آن است که علت لرزش و صدای ماشین ظرفشویی خود را پیدا کنید.

این صداها می توانند به خاطر جمع شدن ذرات غذا در ناحیه تیغه های ماشین ظرفشویی ایجاد شوند. خراب بودن پمپ شستشو؛ موتور پمپ شستشو یا پمپ تخلیه می توانند صداهایی را ایجاد کنند و حتی اگر ماشین ظرفشویی را در کابینت خود جاساز کرده باشید ایجاد لرزش های ناشی از خرابی قطعات ماشین ظرفشویی می توانند منجر به ایجاد صداهای بیشتری شوند. در صورت مشاهده هر گونه خرابی بهتر است سریعا برای تعمیر و تعویض قطعات اقدام کنید تا مانع از آسیب های جدی به دستگاه خود شوید.

منبع: removeandreplace و searspartsdirect و hunker و espares

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *