نقد و بررسی, فناوری و تکنولوژی, نقد و بررسی تلویزیون, وبلاگ

فناوری OLED و QLED : کدام یک برای شما مناسب است؟

فناوری OLED و QLED : کدام یک برای شما مناسب است؟

این روزها انتخاب تلویزیون های جدید کار ساده ای نیست. اگر در حال خرید تلویزیون های فورکی هستید احتمالا دو فناوری OLED و QLED را زیاد می شنوید. این فناوری های تلویزیونی از تکنیک های مختلفی برای تولید بهترین کیفیت تصویر استفاده می کنند. نمایشگر های اولد که جانشین تلویزیون های پلاسما بودند به لطف پشتیبانی ال جی، پاناسونیک، هایسنس و سونی به سرعت در سطح بالایی قرار گرفتند. از طرف دیگر تلویزیون های کیولد سامسونگ با عملکرد و کارایی پیشرفته ای که دارند در حال فراگیر شدن هستند. اما آیا فناوری کیولد همانطور که بسیاری از مردم ادعا می کنند اوج فناوری تلویزیون های فعلی است؟ آیا تلویزیون های اولد رقیب این تکنولوژی جدید محسوب می شوند؟ در این مقاله ما به بررسی این دو تکنولوژی می پردازیم تا بفهمید که چه تفاوت هایی دارند و چه برندهایی از آن ها استفاده می کنند.

ما نمی خواهیم تنها یک تلویزیون جدید بخریم بلکه می خواهیم همگام با خرید، از لمس آخرین فناوری ها در دنیای امروز لذت ببریم. تلویزیون های اولد چشمان شما را با نور و زیبایی آشتی می دهند.

فناوری OLED چیست؟

امروزه تلویزیون های OLED با کیفیت تصویر شگفت انگیز و تکنولوژی های پیشرفته بسیار فراگیر شده اند. همچنین کم مصرف بودن و میزان وضوح بالای آن ها باعث شده است تا نظر کاربران را به خود جلب کند. فرق بین QLED و OLED در یک جمله به بهترین شکل خلاصه می شود: (کیولد نوعی از تکنولوژی LCD نامیده می شود در حالی که اولد یک تکنولوژی کاملا متفاوت است). اولد مخفف Organic Light Emitting Diode است به معنی دیودی که به طور ارگانیک نور صادر می کند. تلویزیون اولد می تواند درخشندگی هر کدام از پیکسل‌ها را به صورت جداگانه تنظیم کند و هنگامی که جریان الکتریکی از میان پیکسل ها عبور می کند نور خود را منتشر می کند.

از آن جا که پیکسل ها خودشان نور تولید می کنند زمانی که باید سیاه باشد به طور کامل خاموش می شوند. این امر منجر به یکنواختی رنگ سیاه بدون نیاز به ویژگی های Local Dimming می شود. در نتیجه تلویزیون های اولد، به لطف نمایش رنگ های تیره و یک دست در اتاق های تاریک عملکرد فوق‌العاده ای را ارائه می دهد.  تماشای تلویزیون های اولد برای اولین بار به شما این احساس نادر را می دهد که شاهد یک نمایش بسیار خاص هستید. اما متأسفانه پنل های اولد در اتاق های روشن عملکرد چندان مطلوبی ندارند و خطر سوختگی دائم را زمانی که تصاویر ثابت را برای مدت طولانی نمایش می دهد به همراه دارند.

✔ نقاط قوت نمایشگر های اولد

  • سبک و نازک
  • رنگ های مشکی عمیق‌تر
  • هر پیکسل خودش روشن می شود
  • زمان پاسخ دهی سریع تر

❌ نقاط ضعف نمایشگرهای اولد

  • اندازه محدود صفحه نمایش: 55 ، 65 ، 77 و بالاتر
  • گران‌قیمت
  • میزان درخشندگی 1000 Nits
  • پیکسل سوختگی

در جدول زیر تلویزیون های با فناوری اولد را برای شما قرار داده ایم⬇

مدل تلویزیوننوع پنلگیمینگ
تلویزیون ال جی C4OLED EVO✔️
تلویزیون ال جی 55CS3OLED✔️
تلویزیون ال جی 65CS3OLED✔️
تلویزیون ال جی 55C3OLED EVO✔️
تلویزیون ال جی 65C3OLED EVO✔️
تلویزیون ال جی 77C3OLED EVO✔️
تلویزیون ال جی 83C3OLED EVO✔️
تلویزیون ال جی 55G3OLED EVO✔️
تلویزیون ال جی 65G3OLED EVO✔️
تلویزیون ال جی 77G3OLED EVO✔️
تلویزیون ال جی 83G3OLED EVO✔️
تلویزیون ال جی 77M3OLED EVO✔️
تلویزیون ال جی 77Z3OLED EVO✔️
تلویزیون ال جی 88Z3OLED EVO✔️
تلویزیون سونی 55A95LQD-OLED✔️
تلویزیون سونی 65A95LQD-OLED✔️
تلویزیون سونی 77A95LQD-OLED✔️
تلویزیون سونی 55A80LOLED✔️
تلویزیون سونی 65A80LOLED✔️
تلویزیون سونی 77A80LOLED✔️
تلویزیون سونی 83A80LOLED✔️
تلویزیون سامسونگ 55S95CQD-OLED✔️
تلویزیون سامسونگ 65S95CQD-OLED✔️
تلویزیون سامسونگ 77S95CQD-OLED✔️
تلویزیون سامسونگ 55S90CQD-OLED✔️
تلویزیون سامسونگ 65S90CQD-OLED✔️
تلویزیون سامسونگ 77S90CQD-OLED✔️
تلویزیون های اولد ال جی سامسونگ و سونی 2023

فناوری QLED چیست؟

کیولد یک فناوری جدید تلویزیون نیست بلکه یک تغییر نام تجاری است. تا چند سال گذشته سامسونگ تلویزیون های پرچم دار خود را Super UHD می نامید؛ اکنون با ارتقای تکنولوژی های مورد استفاده در تلویزیون هایش نام کیولد را انتخاب کرده است. تلویزیون کیولد در واقع LCD هایی هستند که برای افزایش کیفیت تصویر خود از تکنولوژی نقاط کوانتومی استفاده می کنند. در حقیقت کیولد مخفف Quantum-dot Light Emitting Diode می باشد که با اولد بسیار متفاوت است. نقاط کوانتومی در تلویزیون های کیولد نور خود را روشن نمی کنند در عوض مانند تلویزیون های LCD با نور پس زمینه (LED) روشن می شوند. به همین دلیل آن ها مانند تلویزیون های اولد باریک نیستند.

به قول سامسونگ کیولد یعنی نوآوری که جزئیات را از دل تاریکترین تصاویر بیرون می کشد. اکنون همنشینی رنگ و نور در تازه ترین اعضای متولد شده خانواده کیولدها، رنگ را می گیرد و زیبایی را به منزل شما بازمی گرداند.

مدل تلویزیوننوع پنلگیمینگ
تلویزیون سامسونگ QN900CNeo QLED 8k✔️
تلویزیون سامسونگ QN800CNeo QLED 8k✔️
تلویزیون سامسونگ QN700CNeo QLED 8k✔️
تلویزیون سامسونگ QN95CNeo QLED✔️
تلویزیون سامسونگ QN90CNeo QLED✔️
تلویزیون سامسونگ QN85CNeo QLED✔️
تلویزیون سامسونگ Q80CQLED✔️
تلویزیون سامسونگ Q70DQLED✔️
تلویزیون سامسونگ Q60DQLED
تلویزیون سامسونگ Q60BQLED
تلویزیون سامسونگ Q70BQLED✔️
تلویزیون سامسونگ Q80BQLED✔️
تلویزیون سامسونگ QN85BNeo QLED✔️
تلویزیون سامسونگ QN90BNeo QLED✔️
تلویزیون سامسونگ QN95BNeo QLED✔️
تلویزیون سامسونگ QN700BNeo QLED 8k✔️
تلویزیون سامسونگ QN800BNeo QLED 8k✔️
تلویزیون سامسونگ QN900BNeo QLED 8k✔️
تلویزیون های کیولد سامسونگ 2022

بنابراین کیولد یک فناوری نسل جدید نیست بلکه فقط فناوری LCD ارتقا یافته می باشد. در صفحه نمایش های QLED از تکنولوژی کوانتوم روی نور پس زمینه استفاده شده است و به جای نور پس زمینه سفید از نور آبی استفاده می کند و نور سبز و قرمز نیز با نقطه های کوانتومی به دست می آید. لایه های کوانتومی، پیشرفته و بسیار با دوام هستند و کیفیت تصویر را افزایش می دهند. این نقطه ها می توانند بیش از یک میلیارد رنگ مختلف تولید کنند و باعث می شود دقت رنگ ها در روشنایی بالا برود. این لایه ها خالص ترین رنگ و نور را ایجاد می کنند در نتیجه بالاترین سطوح روشنایی را نیز ارائه می دهند.

کیولد از نظر کیفیت تصویر در بالاترین سطح بین نمایشگر ها قرار دارد. بین لایه LCD و نور پس زمینه، یک فیلتر با ذرات نانو نور را فیلتر می کند تا رنگ هایی خالص و اشباع شده را تولید کند. نقاط کوانتومی تلویزیون کیولد غیر آلی هستند به این معنا که با گذشت زمان خراب نمی شوند و رنگ های شگفت انگیزی که وجود دارد با گذشت زمان همانطور عالی به نظر می آیند. در نتیجه کیفیت تصاویر روشن و شفاف، برای سال ها تضمین می شود. تلویزیون های کیولد برای کسانی که به دنبال بهترین رنگ های موجود هستند مناسب است.

✔ نقاط قوت نمایشگرهای کیولد

  • سفید مطلق
  • فوق العاده روشن 2000 nits
  • دارای اندازه های مختلف: 49 تا 88 اینچ
  • عدم پیکسل سوختگی

❌ نقاط ضعف نمایشگرهای کیولد

  • ضخامت نسبتا ضخیم
  • زمان پاسخ دهی کندتر
  • عملکرد نامطلوب در نمایش رنگ های تیره

کدام برند ها از اولد و کیولد استفاده می کنند؟

به طور کلی نمایشگر هایی با فناوری OLED توسط ال جی و نمایشگرهای QLED توسط سامسونگ ساخته می شوند. اکثر برندهای تلویزیونی از اولد استفاده می کنند و معتقدند که فناوری بهتری برای کیفیت تصویر است. ال جی، سونی، پاناسونیک، فیلیپس و بسیاری از برندهای دیگر در حال فروش تلویزیون های اولد می باشند. اما معمولا ساخت پنل های اولد هزینه زیادی لازم دارد. سامسونگ در سال 2015 به دلیل بازدهی کم تولید، ساختن تلویزیون های اولد خود را رها کرد و در سال 2017 با مشارکت سایر شرکت ها شروع به تولید تلویزیون های کیولد کرد. اگرچه برند هایی که از کیولد استفاده می کنند کم هستند اما این فناوری به سرعت در حال فراگیر شدن است. سامسونگ، هایسنس و TCL با هم همکاری کردند تا QLED را ارتقا و توسعه دهند.

کنتراست و نمایش دقیق رنگ ها

از نظر فنی تصاویر در تلویزیون های اولد واضح تر هستند زیرا هر پیکسل می تواند به طور جدا خاموش یا روشن شود. وقتی صحبت از جزئیات ریز و باز تولید دقیق تصویر می شود، چگونگی نمایش رنگ های سیاه یک عنصر مهم تلقی می شود. رنگ های تیره عمیق‌تر امکان مشاهده ی تصاویری واضح تر و واقع بینانه تر را فراهم می کنند. وقتی صحبت از نمایش تیره‌ترین رنگ ها می شود بحثی وجود ندارد زیرا تلویزیون های اولد تنها مجموعه هایی هستند که می توانند رنگ های مشکی مطلق را تحویل دهند.

در کیولد به دلیل وجود نور پس زمینه، کنتراست ضعیف است؛ این سیستم نور پردازی پس زمینه در تلویزیون های کیولد باعث شده است تا رنگ های تیره کمی خاکستری به نظر برسند. به طور کلی تلویزیون های کوانتومی طوری طراحی شده اند تا طیف وسیعی از رنگ های روشن را نسبت به مجموعه اولد ارائه دهد و به دلیل استفاده از نور پس زمینه نمی توانند مانند اولد ها به کنتراست بی نهایت دست پیدا کنند.

در حالی که تلویزیون های کیولد نمی توانند رنگ های عمیق مشکی را نمایش دهند اما در ایجاد تغییرات ظریف بین مناطق تاریک و روشن بهتر عمل می کنند. در مقابل اولدها به دلیل عدم وجود نور پس زمینه می توانند نمایش مشکی مطلق و کنتراست خوبی داشته باشند. با این حال محدوده کنتراست اولدها چون به رنگ سیاه نزدیک می شود تمایل دارد نور را به طور کامل قطع کند. در نتیجه برخی از جزئیات تصویر در این روند از بین می رود. نتیجه آن است که رنگ های خاکستری تیره و سایه های نزدیک به آن به سادگی در بین رنگ های تیره ناپدید می شود.

زاویه دید

وقتی از اطراف به تلویزیون های کیولد نگاه می کنید ممکن است درخشش خود را از دست بدهند، رنگ ها تحریف می شوند و تکه تکه به نظر می رسند. اما تلویزیون های 2022 سامسونگ از نظر زاویه دید نسبت به مدل های قبلی خود بهبود زیادی یافته اند. سامسونگ یک لایه نوری اضافه به نام “Ultra Viewing Angle” را به تلویزیون اضافه کرد. در نتیجه به نظر می رسد که زاویه دید بهبود یافته است و عملکردی مانند پنل های IPS را ارائه می دهد، هرچند که هنوز هم به اندازه ی اولد زاویه دید زیادی ندارند. در نهایت یکنواختی خاکستری در کناره های صفحه نمایش وجود دارد که زیاد به چشم نمی آید و باعث آزار کاربران نمی شود. از سویی دیگر اولدها دارای زاویه دید وسیع تری هستند و از این نظر بر تلویزیون های کیولد برتری دارند.

زمان پاسخ دهی

زمان پاسخ دهی به زمانی اشاره دارد که هر پیکسل نیاز دارد تا از یک حالت به حالت دیگر تغییر کند. هر چه زمان واکنش سریع تر باشد تصویر به‌خصوص در صحنه های سریع، واضح تر نمایش داده می شود. تلویزیون های دارای فناوری OLED زمان واکنش سریع تری دارند. زمان واکنش تلویزیون QLED بین 2 تا 8 میلی ثانیه متغیر است. اما این فقط تا زمانی خوب به نظر می رسد که متوجه شوید زمان پاسخ دهی تلویزیون با فناوری OLED حدود 0.1 میلی ثانیه است.

 از طرف دیگر Input lag به تاخیر بین یک اقدام (مثلا فشار دادن یک دکمه بر روی کنترل کننده بازی) و دیدن نتیجه آن عمل بر روی صفحه نمایش اشاره دارد. هر دو تلویزیون کیولد و اولد می توانند به سطوح بسیار پایینی از تاخیر ورودی برسند. نرخ تازه سازی یا هرتز (HZ) نشان می دهد که چند فریم را در هر ثانیه می تواند نمایش دهد. اکثر صفحه نمایش های قدیمی تر با نرخ 60Hz همراه هستند اما معمولا صفحه نمایش های مناسب برای بازی از این مقدار فراتر می روندو در حال حاضر بیشتر مدل های جدید از رفرش ریت 120 هرتز بهره می برند. در مجموع هر دو فناوری از تاخیر ورودی خوبی برخوردارند اما در کل اولد ها برای بازی مناسب تر می باشند.

OLED و QLED: کدام یک بهتر است؟

اگر به دنبال یک تلویزیون 55 اینچی یا بزرگ‌تر با کیفیت بالا هستید تلویزیون اولد خریداری کنید. اما اگر چیز دیگری در ذهن خود دارید مثلا یک اندازه کوچک‌تر با قیمت کمتر کیولد گزینه مناسبی است. اگرچه این دو فناوری تفاوت قیمت زیادی ندارند. همانطور که دیدیم اولد کنتراست باور نکردنی را ارائه می دهد که باعث دقیق تر نشان دادن رنگ های تیره می شود. از طرف دیگر کیولد روشن‌ترین و پر جنب و جوش‌ترین رنگ ها را ارائه می دهد. تلویزیون های اولد کیفیت تصویر شگفت انگیز و زاویه دید وسیعی را به نمایش می گذارند اما کیولد نیز به خاطر داشتن رنگ های درخشان و روشن شایسته توجه شما هستند.

در این جا این سوال پیش می آید که اگر پنل های اولد عالی هستند پس چرا سامسونگ از آن ها استفاده نمی کند؟ خوب، حداقل در تلفن هایش از فناوری OLED استفاده می کند که توسط خود سامسونگ ساخته می شود. با این حال ساخت صفحه نمایش های اولد کوچک‌تر، برای دستگاه های قابل حمل نسبتا آسان نیست و مقیاس بندی اندازه هر صفحه از 55 اینچ شروع می شود. در نهایت سامسونگ به این نتیجه رسید که تولید و توسعه تلویزیون های اولد بسیار پر هزینه است. در نتیجه فناوری OLED را کنار گذاشت. اما ال جی میلیاردها دلار برای ساخت و تولید پنل های اولد سرمایه گذاری کرد. پس از گذشت سال ها ال جی و سامسونگ از نظر فروش تلویزیون ها در یک رتبه قرار دارند. موفقیت فناوری OLED محدود به ال جی نبوده و تولید کنندگان بزرگی مانند پاناسونیک، سونی و فلیپس نیز از این فناوری استفاده کرده اند.

اختلاف بین این دو فناوری هر روز کمتر می شود. امروزه تلویزیون های کیولد نسبت به گذشته سطح سیاه بهتری دارند و از نور پس زمینه دقیق تری استفاده می کنند. مجموعه های اولد باعث افزایش روشنایی کلی و ارائه سطح سیاه دقیق تری می شوند. در نهایت انتخاب هر کدام به اولویت های شما بر می گردد. اگر می خواهید بهترین عملکرد HDR را داشته باشید، کیولد با درخشندگی بیشتر و تولید رنگ گسترده تر برنده است. با این وجود در هنگام نمایش رنگ های تیره عملکرد چشم گیری ندارد.

در آخرین مدل های QLED، سامسونگ ادعا می کنند برای جلوگیری از این مشکل، تکنولوژی های پیشرفته ای را استفاده کرده اند. همچنین از پنل های VA استفاده می کنند که می تواند سطح سیاه بهتری را نمایش دهد. در عوض تلویزیون های اولد زاویه دید بسیار وسیعی دارند که می توانید تلویزیون را از هر زاویه ای تماشا کنید بدون این که تصویر یا رنگ ها تحریف شوند. در هر صورت اگر در سال 2022 می خواهید یک تلویزیون بخرید باید بسیار خوش‌حال باشید که چنین گزینه هایی دارید. اگر از نظر هزینه محدودیت دارید و نمی توانید تلویزیون های با کیفیت را خریداری کنید تلویزیون های LED و LCD همچنان در بازار موجود هستند.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “فناوری OLED و QLED : کدام یک برای شما مناسب است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *