وبلاگ, فناوری و تکنولوژی

قابلیت HDR و نسخه های مختلف آن در تلویزیون

قابلیت HDR و نسخه های مختلف آن در تلویزیون

قابلیت HDR یا همان دامنه دینامیکی بالا برای ایجاد کنتراست شدید استفاده می شود. احتمالا متوجه شده اید که تولید کنندگان از تبلیغ تلویزیون های 4K Ultra HD به عنوان یک موضوع داغ دست کشیده اند و این روز ها بیشتر در مورد طیف وسیع HDR صحبت می شود؛ همچنین هنگام خرید تلویزیون از فناوری HDR به عنوان یکی از مراجع مهم و مد نظر نام برده می شود.

اکنون که تولید کنندگان بیشتر از همیشه دستشان برای تولید تصویری بی نقص باز است ما هم انتظار داریم تمام توانشان را به کار بگیرند تا بهترین ها را ارائه بدهند. برخی از برترین برندها مانند سامسونگ، ال جی و سونی با پیروی از ضرب المثل “از ابتدای کار آخر را ببین” حتی ارزان قیمت ترین تلویزیون هایشان را با قابلیت HDR مجهز ساخته اند تا چند سال دیگر حسرت فقدان تکنولوژی نخورند.

فناوری تصویر ارتباطی با رزولوشن تصویر ندارد! تمامی فناوری های جدید قابلیت پشتیبانی از رزولوشن فورکی را دارند که بسته به قیمت، اندازه و شرکت سازنده متفاوت است. اما فناوری های تقویت کننده رنگ مانند HDR در اکثر پنل ها قابل استفاده است. HDR یکی از راه هایی است که پیکسل ها را به بهترین و روشن ترین شکل نمایش می دهد. اما HDR چیست؟ ما در این مقاله به توضیح این قابلیت می پردازیم تا با اطلاعات بیشتری در مورد فناوری های تصویر، تلویزیونی که می خواهید بخرید را انتخاب کنید.

قابلیت HDR چیست؟

HDR مخفف High Dynamic Range است و به تکنیکی برای تنظیم کنتراست در روشن‌ترین و تیره‌ترین نقاط اشاره می کند. در تصاویر، محدوده دینامیکی بالا نشان دهنده فاصله (کنتراست) بین رنگ های تیره و روشن است. هرچه کنتراست بیشتر باشد تصویر با درخشش بیشتر نمایش داده می شود و به واقعیت نزدیک تر است. با تعادل رنگ و روشنایی، حداکثر عمق برای تصاویر فراهم می شود. در نتیجه جزئیات بیشتری در هر صحنه قابل مشاهده است.

HDR

از زمان توسعه رنگ در تصویر تلویزیون ها، قابلیت HDR بیشتر از هر نوع فناوری دیگری باعث بهبود کیفیت تصویر می شود و در حالی که از رنگ های بیشتری استفاده می کند، تصاویر دقیق تری ایجاد می شوند. از سوی دیگر، مجموعه ای گسترده از فرمت های HDR وجود دارد که در هنگام نمایش هرکدام در تلویزیون، مختلف به نظر می رسد در نتیجه آن را به یکی از پیچیده‌ترین فناوری ها تبدیل کرده است.

تلویزیون های سازگار با HDR اکنون بسیار متداول هستند. از آنجا که دو عامل مهم در تصویر نسبت کنتراست و دقت رنگ هستند، محدوده دینامیکی، میزان کنتراست و دقت رنگ را به میزان قابل توجهی گسترش می دهد، بنابراین به نظر می رسد تصویر عمق بیشتری دارد. هنگامی که می خواهید تلویزیون بخرید ممکن است لوگویی با Ultra HD Premium روی آن مشاهده کنید. به این معنی که صفحه نمایش عملکردی را برای به دست آوردن بیشترین استفاده از منابع HDR تضمین می کند.

رنگ های زنده و بیشتر با HDR

تکنولوژی محدوده دینامیکی بالا یک پالت رنگ گسترده تر از SDR قدیمی را فراهم می کند. با پیشرفت تکنولوژی های تلویزیون، نمایش های تلویزیونی قادر به ارائه ی تعداد زیادی از رنگ ها هستند. HDR یکی از تکنولوژی هایی است که کمک می کند تا صفحه نمایش، رنگ هایی بیشتر و دقیق تر را ارائه دهد و این رنگ های اضافی باعث ایجاد تصاویری واقعی تر می شوند.

پردازش SDR به HDR

به همان روشی که تلویزیون می توانند یک سیگنال ویدیویی با رزولوشن کمتر را برای مطابقت با وضوح صفحه نمایش تلویزیون، ارتقا دهد می تواند اطلاعات کنتراست و روشنایی یک سیگنال SDR را نیز تجزیه و تحلیل کند و دامنه کنتراست را گسترش دهد تا رنگ و کیفیتی نزدیک به HDR ایجاد کند.

SDR و HDR

روشنایی بیشتر به معنای کنتراست بیشتر است!

قابلیت HDR، کنتراست هر صحنه را با افزایش روشنایی، بیشتر می کند. “کنتراست تفاوت بین روشن‌ترین و تیره‌ترین رنگی است که تلویزیون می تواند نمایش دهد“. تلویزیون های LED به طور خاص از افزایش روشنایی بهره می برند اما نمی توانند رنگ های تیره و سیاه را مانند تلویزیون های اولد عمیق نشان دهند. بنابراین برای دستیابی به نسبت کنتراست بهتر باید روشن‌تر شوند.

لازم به ذکر است که همه تلویزیون ها با قابلیت محدوده دینامیکی بالا برابر نیستند. این که تلویزیون چقدر خوب می تواند محتوای HDR را نمایش دهد بستگی به میزان نور تلویزیون دارد. به این عنوان Peak Brightness گفته می شود که با Nits اندازه گیری می شود. نیت اصطلاحی است که توسط صنعت تلویزیون اتخاذ شده است تا روشنایی و درخشندگی یک تلویزیون را نشان دهد. به عنوان مثال محتوای درجه بندی شده با دالبی ویژن ممکن است دامنه 4000 نیت بین تیره‌ترین و روشن‌ترین رنگ ها را فراهم کند.

روشنایی در HDR

تعداد کمی از تلویزیون ها می توانند این نور را به میزان زیادی تولید کنند، برخی از مدل های رده بالا می توانند اوج روشنایی 2000 نیت را برای نور های برجسته HDR نمایش دهند اما اکثرا چیزی حدود 1000 نیت را ارائه می دهند. تلویزیون های اولد می توانند در حدود 750-800 نیت را نمایش دهند و بسیاری از تلویزیون های LCD/LED سطح پایین تری در حدود 500 نیت دارند. اما تلویزیون های اولد می توانند مشکی مطلق را نمایش دهند.

درجه بندی نور

به وسیله قابلیت HDR تصاویر برای تولید رنگ های اشباع و دقیق تر، نور ملایم و همچنین نمایش جزئیات بیشتر در تمام قسمت های تصویر از جمله نواحی تاریک که معمولا قابل مشاهده نیستند درجه بندی شده اند. پس از اتمام درجه بندی توسط HDR محتوا را می توان روی یک فرمت ذخیره و پخش کرد و در نهایت بر روی تلویزیون مشاهده کرد.

هنگامی که یک تلویزیون با قابلیت HDR محتوای درجه بندی شده را تشخیص می دهد، رنگ های سفید روشن‌تر و رنگ های مشکی، تاریک تر با جزئیات بیشتر نمایش داده می شوند برای مثال در صحنه ی غروب آفتاب، شما باید نور روشن خورشید و قسمت های تاریک تر تصویر را با وضوح بالا در کنار تمام سطوح روشن بین آن ببینید.

با قابلیت HDR اکنون اجازه داریم در رویاهایمان غرق شویم! تنها کاری که می کنیم نشستن و لذت بردن از محتوای زیبا و روشن است. HDR چهره ای تازه در دنیای تلویزیون هاست که تصویر را به سمت و سویی نواورانه می کشاند.

انواع نسخه های HDR

احتمالا شما در مورد HDR و نسخه های متعدد آن شنیده اید، به خصوص که تولیدکنندگان و سازندگان محتوا در حال توسعه و اجرای انواع مختلف HDR هستند. درک واقعی محدوده دینامیکی بالا کمی مشکل است. به این دلیل که چندین نسخه با مشخصات خاص خود را دارد.

انواع نسخه های HDR

فرمت های مختلف HDR شامل HDR10/HDR10+ ،HLG، Dalby Vision و Advanced HDR by Technicolor می باشد. ممکن است تلویزیون ها از یک یا چند فرمت استفاده کنند که مدل هر تلویزیون تعیین می کند با چه فرمت هایی سازگار است. بیایید ببینیم که این قابلیت در صنعت تلویزیون ها تا کجا پیشروی می کند.

قابلیت HDR10

این نسخه اگرچه اولین فرمت HDR نیست که عرضه شد اما بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. هر تلویزیونی که قابلیت HDR داشته باشد از فرمت HDR10 پشتیبانی می کند، حتی اگر با دیگر فرمت های محدوده دینامیکی بالا سازگاری نداشته باشد. تمام تولید کنندگان می توانند بدون هزینه آن را در تلویزیون های خود اجرا کنند.

قابلیت HDR10

این قابلیت بسیاری از پیشرفت های کیفیت تصویر را ممکن می سازد اما به اندازه نسخه های دیگر پیشرفته نیست. این نسخه از عمق رنگ 10 بیتی استفاده می کند که میلیون ها رنگ را نمایش می دهد. در حال حاضر رنگ 10 بیتی به اندازه کافی برای HDR مناسب است. قابلیت HDR10 با استفاده از ابر داده به تلویزیون نحوه ی نمایش رنگ ها را نشان می دهد.

Dolby Vision چیست؟

دالبی ویژن نوعی HDR است. این قابلیت همه چیز را از روشنایی گرفته تا کنتراست، جزئیات و تولید رنگ های غنی بهبود می بخشد. به این معنی که رنگ های ترسیم شده با دالبی ویژن می توانند غنی تر، دقیق تر و متعادل تر به نظر برسند. این قابلیت جزئیات بیشتری نسبت به HDR10 نمایش می دهد. نتیجه یک تجربه ی همه‌جانبه است با جزئیات دقیق تر! بر خلاف HDR10 که برای استفاده سازندگان دارای مجوز آزاد است، کسانی که مایل به استفاده از دالبی ویژن هستند باید هزینه مجوز برای استفاده از آن را بپردازند.

دالبی ویژن در بازی

اکثر تولید کنندگان مایل به انجام این کار هستند. ال جی و سونی با ارائه هزینه از این تکنولوژی استفاده می کنند. سامسونگ اما از قابلیت HDR10+ بهره می برد. لازم به ذکر نیست که سامسونگ آن را در تمام محصولات خود از جمله تلویزیون های QLED به کار می برد. این تکنولوژی از عمق رنگ 12 بیتی پشتیبانی می کند که تعداد سایه ها و جزئیات موجود را بسیار افزایش می دهد؛ همچنین از ویژگی های روشنایی بالاتری برخوردار است.

آیا مهم است که تلویزیون از دالبی ویژن پشتیبانی کند؟

دالبی ویژن عملکرد نمایشی بهتری را نسبت به HDR10 ارائه می دهد. اما شما می توانید تلویزیون های سامسونگ را خریداری کنید که کیفیت عالی را با قابلیت HDR10+ در کنار برخی از ویژگی های تصویر منحصر به فرد ارائه می دهد. نمی توانیم بگوییم کدام فرمت برنده خواهد شد و یا در صنعت تلویزیون رایج تر می شود. اما اگر تلویزیون شما از Dolby vision پشتیبانی می کند می توان آن را به عنوان یک مزیت خوب در نظر گرفت.

قابلیت HDR10+ و مزیت های آن:

دالبی ویژن نسبت به HDR10+ برتری دارد اما هزینه های استفاده از آن منجر شد گروهی از شرکت ها به رهبری سامسونگ فرمت HDR10+ را توسعه دهند تا بسیاری از مزایای دالبی ویژن را بدون پرداخت هزینه داشته باشد. این فرمت مانند Dolby vision از داده های پویا برای رنگ های دقیق تر و کنتراست بالا در هر صحنه پشتیبانی می کند و با ارائه میزان نوری در حدود 4000 نیت، روشنایی احتمالی را افزایش می دهد. با این حال عمق رنگ 10 بیتی را نگه می دارد.

 

قابلیت HDR10+

امید این است که این قابلیت به اندازه کافی بهبود را در HDR10 افزایش دهد تا سازندگان محتوا، شرکت ها و تولید کنندگان با این فرمت ارتباط برقرار کنند. اما تا الان فقط تلویزیون های سامسونگ، پاناسونیک و فیلیپس تلویزیون هایی سازگار با این فرمت را عرضه کرده اند. دالبی ویژن، HDR10 و تا حدودی HDR10+ در حال حاضر به عنوان نسخه های اصلی و مهم HDR استفاده می شوند. اما دو فرمت دیگر نیز وجود دارند که باید در ادامه به آن ها اشاره کنیم:

پیدایش قابلیت HLG

فرمت HLG یا (Hybrid Log-Gamma) با همکاری بین شبکه پخش زنده بی بی سی و یک شرکت ژاپنی با تاکید بر پخش زنده به وجود آمده است. اما در روش های دیگر HDR‌ محتوا را از قبل درجه بندی و آماده می کند.

HLG

 اگرچه می تواند برای محتواهای از پیش تنظیم شده نیز استفاده شود. این قابلیت برخلاف نسخه های قبلی که در بالا به آن ها اشاره کردیم از ابر داده استفاده نمی کند که در واقع می تواند به طریقی به نفع خود عمل کند بسته به این که تولید کنندگان تلویزیون چگونه آن را اجرا می کنند. قابلیت HLG می تواند با تلویزیون های SDR و HDR کار کند اما زیاد در دسترس نیست.

قابلیت Advanced HDR by Technicolor

این فرمت در حال حاضر در برخی از تلویزیون ها وجود دارد. کمپانی Technicolor سعی کرده است با ترکیب HDR10 و HLG میزان دقت رنگ را افزایش دهد. در نتیجه کاربر می تواند انتظار دقیق ترین و واضح ترین رنگ های ممکن را از آن داشته باشد؛ همچنین می تواند رنگ تلویزیون های 4K SDR را به 4K HDR ارتقا دهد و از اکثر مزیت های HDR واقعی بهره‌مند شود. این تکنیک به سرعت در حال گسترش است اما هزینه های خرید و استفاده از آن بسیار بالا است.

دقت کرده اید تصویر تلویزیون ها هر روز رو به بهبود است؟ و دیگر خبری از آن صفحه نمایش های تیره و بی رنگ نیست؟ این ها را مدیون فناوری HDR هستیم. این فناوری همراه با تمام اعضای خانواده اش راه صد ساله را یک شبه طی می کنند تا تصویر زیباتر از چیزی باشد که تصورش را می کنیم.

در مورد این که کدام فرمت بهتر است، هنوز تصمیم گیری قطعی نشده است. هر کدام می توانند پیشرفت های قابل توجهی را در محدوده دینامیکی ارائه دهند، اما مزایا و معایب خودشان را دارند. فرمت های HDR10 و Dolby vision تنها استاندارد های قابل توجه و مهمی هستند که دارای تعداد زیادی از تلویزیون های سازگار و موجود هستند. به طور کلی دالبی ویژن تصاویر بهتری ارائه می دهد. اما کمتر از HDR10 رایج است.

advanced hdr by technicolor

قابلیت HDR فقط برای تلویزیون نیست!

امروزه در اکثر گوشی ها از این قابلیت استفاده می شود. یوتیوب اخیرا فیلم های HDR را در اختیار برخی از تلفن های همراه قرار داده است. جالب اینجاست که گوشی های ال جی با استاندارد پیشرفته دابی ویژن سازگار هستند. اگرچه برای یافتن محتواهای HDR باید از Netflix استفاده کنید.

نکاتی که باید هنگام خرید تلویزیون با قابلیت HDR بدانید:

🟠 HDR به روشنایی و دامنه کنتراست گسترده ای که در صفحه تلویزیون نمایش داده می شود اشاره دارد.

🟠 HDRدر کنار 4K اجرا می شود نه به جای آن. فورکی مقدار پیکسل ها را نشان می دهد اما HDR کیفیت رنگ را توصیف می کند.

🟠 به خاطر تاثیر HDR بر روی کنتراست و روشنایی، رنگ افزایش می یابد.

🟠 همه ی تلویزیون های HDR از قابلیت SDR-to-HDR برخوردار نیستند.

🟠 هنگام خرید یک تلویزیون با قابلیت HDR، مدل های سازگار با HDR10/HDR10+، دالبی ویژن، HLG و قابلیت روشنایی تلویزیون را در نظر بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *