نقد و بررسی, فناوری و تکنولوژی, وبلاگ

4K Upscaler چیست؟ قابلیت جدیدی که از راه رسید!

4K Upscaler چیست؟ قابلیت جدیدی که از راه رسید!

4K Upscaler: در طول چند سال گذشته با انقلابی در کیفیت تلویزیون ها، مدل های 4k تقریبا فراگیر شدند و تلویزیون های Full HD در حال انقراض هستند. در این مدت ما شاهد تحولات باورنکردنی در کیفیت تصویر تلویزیون ها بوده ایم که تصاویر متحرک را با وضوح بسیار بالا ارائه می دهند که تا چند دهه پیش غیرقابل تصور بود. امروزه تلویزیون های فورکی همه جا هستند و تقریبا 50% از تمام تلویزیون های دنیا را شامل می شوند و به خاطر پیکسل های زیاد و عملکرد بهتری که در ارائه ی تصاویر با کیفیت دارند، روز به روز محبوب تر می شوند.

با ورود کیفیت 4K به دنیای تلویزیون ها دریافتیم که از این پس صاحبان تلویزیون های Full HD باید نگران فروش محصولاتشان باشند و پس از آن 4K Upscaler که به عنوان بهترین متد افزایش کیفیت در این حوزه شناخته شد پا به این عرصه گذاشت.

4K-UPSCALER

در نظر داشته باشید تنها به این دلیل که یک تلویزیون فورکی دارید به این معنا نیست که هر چیزی را که تماشا می کنید دارای کیفیت فورکی است. در واقع شما باید یک پخش کننده  Ultra HD Blu-ray همراه با محتوای 4K در اختیار داشته باشید تا تفاوت واقعی آن را با کیفیت FHD مشاهده کنید. 4K Ultra HD آخرین رزولوشن تلویزیون های موجود نیست چونکه در یکی دو سال اخیر شرکت های سازنده ار کیفیت 8K نیز رونمایی کرده اند که به دلیل گران‌قیمت بدن این تلویزیون ها و محدد بودن محتوای آن ها کمتر از فورکی محبوبیت به دست آورده اند.

قابلیت ارتقای کیفیت تصویر

4K اجازه می دهد تصاویر با وضوح بیشتر نمایش داده شوند. با تمام این پیکسل های اضافی که تصویر را بر روی صفحه تلویزیون شما می سازند، درخشندگی رنگ ها، وضوح تصاویر و عمق رنگ ها تا حد زیادی افزایش می یابد.

قابلیت 4K Upscaler چیست؟

همانطور که تلویزیون های فورکی جایگزین تلویزیون های HD می شوند، تولید کنندگان از برخی اصطلاحات جالب مانند “Ultra HD Upscaling” رونمایی کردند. اما Upscaling یک ویژگی منحصر به فرد نیست فقط به تلویزیون اجازه می دهد فرمت های ویدیویی با وضوح پایین‌تر را به کیفیت 4K ارتقا دهد. برای ارائه محتواهای با کیفیت پایین، در تلویزیون فورکی تلویزیون مجبور است از Upscaler استفاده کند. قابلیت 4K Upscaler که تا حدودی اکثر تلویزیون های فورکی دارند، باعث می شود تا برنامه ها و فیلم ها  حتی در اندازه ی بزرگتر با کیفیت بالا و استاندارد، عالی به نظر برسند. همچنین به بهبود کنتراست و رنگ می پردازد.

قابلیت ارتقای کیفیت تصویر چیست؟

 این عملکرد در تلویزیون باعث افزایش وضوح ورودی برای ارائه در صفحه نمایش با کیفیت 4K می شود. این قابلیت مراحل مختلفی را در تطبیق یک تصویر برای نمایش با کیفیتی نزدیک به فورکی طی می کند. تجزیه و تحلیل سیگنال های دریافتی برای تعیین و نوع تفکیک آن آغاز می شود. سپس بافت ها و جزئیات مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. در نهایت پیکسل ها با کیفیت بالا نمایش داده می شوند تا با وضوح پنل مطابقت داشته باشند. در نتیجه با ارتقای کیفیت تصویر از تماشای صحنه های شفاف با وضوح بالا لذت ببرید.

اگرچه امروزه تلویزیون های فورکی کاملا همه گیر شده اند اما همه ی ما به محتوای فورکی دسترسی نداریم و هنوز محتواهای زیادی با این کیفیت مخصوصا برای ما ایرانی ها در دسترس نیست. اگر هم در دسترس باشند به راحتی قابل تهیه نیستند. اما به هر حال ما تصاویر Full HD را بهتر، بزرگتر و واضح تر مشاهده می کنیم.

آنچه که فرآیند Upscaling انجام می دهد این است که اطمینان حاصل می کند تصویر با رزولوشن 4k تمام صفحه ی تلویزیون را پر می کند.

قابلیت 4K Upscaler چگونه کار می کند؟

هر تلویزیون دارای یک الگوریتم درون یابی است که از آن برای بزرگنمایی تصاویر با وضوح پایین استفاده می کند. این الگوریتم ها به طور مؤثر پیکسل هایی را به تصویر اضافه می کنند تا وضوح و رزولوشن آن ها افزایش یابد. اما چرا باید وضوح تصویر افزایش یابد؟ به یاد داشته باشید وضوح یک تصویر با تعداد پیکسل های نمایشگر تعریف می شود. برای انجام این فرآیند یک الگوریتم پیکسل های خالی را به یک تصویر اضافه می کند و سپس با نگاه کردن به پیکسل های کنار آن حدس می زند که هر پیکسل خالی باید چه رنگی باشد. به عنوان مثال یک پیکسل خالی که با پیکسل های سفید احاطه شده به رنگ سفید در می آید در حالی که پیکسل احاطه شده توسط پیکسل های آبی و سفید ممکن است به رنگ آبی روشن درآید.

قابلیت 4K-UPSCALER چگونه کار می کند؟

مراحل مختلفی برای تبدیل یک تصویر HD برای نمایش با کیفیت 4K وجود دارد. این کار با تجزیه و تحلیل سیگنال های دریافتی برای تعیین نوع و رزولوشن آن آغاز می شود. سپس بافت ها، رنگ و جزئیات بررسی می شود و بر این اساس نویز تصاویر کاهش می یابد در نهایت سیگنال دریافتی به چیزی نزدیک به کیفیت 4K تبدیل می شود تا با وضوح نمایشگر مطابقت داشته باشد. این فرآیند بسیار پیچیده است و به پردازنده های قدرتمندی احتیاج دارد. نتیجه الگوریتمی است که به درستی محاسبه می کند چگونه یک تصویر با کیفیت پایین بهتر به نظر برسد.

این اطلاعات برای استفاده در آینده در بانک اطلاعات پردازنده تلویزیون قرار می گیرند. در نتیجه منبع تصویر هرچه که باشد (SD-HD-UHD) تلویزیون اطلاعاتی در اختیار دارد که به طور خودکار کیفیت تصویر را تا نزدیک به کیفیت 4K ارتقا دهد.

سونی برای تلویزیون های فورکی معمولی خود از پردازنده 4K X-Reality PRO و X1 Ultimate استفاده می کند. سامسونگ پردازنده موتور تصویر UHD Picture Engine را ارائه می دهد و ال جی از پردازنده Alpha بهره می برد.

تاثیر وضوح بالاتر، وهم و خیال یا واقعیت

اگر تصاویر کمی تار به نظر برسند این فناوری وضوح بیشتری را به آن می بخشد و تار بودن را در عرض چند ثانیه بر طرف می کند.

اضلاح وضوح

فناوری Upscaler در همه ی تلویزیون های فورکی وجود دارد و می تواند وضوح عکس های شما را ارتقا بخشد و به گونه ای طراحی شده است تا تمام نیازهای ویرایش تصویر را بدون هیچ هزینه ای برآورده سازد. همچنین با افزایش نور به طور خودکار رنگ ها را در یک تصویر تقویت می کند. رفع رنگ های مات و ایجاد تعادل بین رنگ ها یکی از اثرات ارتقای کیفیت تصویر است.

صعود کیفیت 4K به مرحله نهایی!

تلویزیون فورکی ULTRA HD کیفیت تصویر فوق‌العاده ای را ارائه می دهد که از درخشندگی سایر فناوری های صفحه نمایش پیشی می گیرد. با چهار برابر وضوح Full HD، شما بیشترین جزئیات را با بیشترین وضوح مشاهده خواهید کرد.

قابلیت Upscaling به طور خودکار کنتراست و رنگ تصاویر را تجزیه و تحلیل می کند و با کاهش نویز و بهبود جزئیات محتوا را با کیفیت 4K به نمایش می گذارد. با این قابلیت در تلویزیون های فورکی جدید شما قادر خواهید بود تمام برنامه های مورد علاقه خود را با کیفیت زیاد و وضوح بالا تماشا کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *