نقد و بررسی, آموزش, وبلاگ

نکاتی اساسی برای افزایش عمر یخچال

نکاتی اساسی برای افزایش عمر یخچال

در مقاله امروز برگ و باد قصد داریم نکاتی اساسی برای افزایش عمر یخچال را بیان کنیم. یخچال هایی که خریداری می کنید به طور متوسط 10 سال عمر خواهند کرد و مطابق آنچه که اکثر تولید کنندگان به ما می گویند؛ یخچال های آنها برای استفاده 10 ساله طراحی و ساخته شده است. اما این بدان معنا نیست که در این دهه؛ دستگاه شما بدون مشکل خواهد بود. بر اساس اطلاعات بدست آمده حدود 40 درصد از یخچال های خریداری شده می توانند در 5 سال اول دچار مشکل شوند و یا خراب شوند.

افزایش عمر یخچال

یکی از روش هایی که به کمک آن می توانید از خرابی زود هنگام یخچال خود جلوگیری کنید؛ تعمیر و نگهداری های لازم در طول سال است. در ادامه نکاتی اساسی برای افزایش عمر یخچال آورده شده است که به شما کمک می کند تا از خرابی دستگاه خود جلوگیری کنید.

افزایش عمر یخچال با تمیز کردن سیم پیچ های کندانسور

سیم پیچ یا کویل های کندانسور گرد و غبار؛ خاک؛ و سایر آلودگی ها را به خود جذب می کند که می تواند توانایی آنها را برای دفع گرما را محدود کند و مارایی را کاهش دهد  که به نوبه خود باعث خرابی یخچال می شود. هر شش ماه یکبار؛ سیم پیچ ها را با استفاده از یک برس نرم تمیز کنید. کویل یا سیم پیچ ها در قسمت زیرین یا پشت یخچال قرار دارند؛ بنابراین برای تمیز کردن آنها ناچارید یخچال را از کابینتی که دارید بیرون بکشید. اکیدا توصیه می شود که در هنگام تمیز کردن سیم پیچ های کندانسور یخچال خود را به طور کامل از برق جدا کنید.

برای افزایش عمر یخچال خود، درزگیرهای درب را تمیز نگه دارید

درزگیرهای اطراف درب یخچال باعث می شوند که هوای سرد خارج نشود؛ اما نشت و مواد غذایی جمع شده در آن می تواند دستگاه شما را از این هدف دور کند. وقتی که درزگیرها به خوبی نتوانند مانع خروج هوای سرد یخچال شوند؛ کمپرسور مجبور می شود برای خنک نگه داشتن مواد غذایی شما بیشتر کار کند.

افزایش طول عمر در یخچال فریزر

با استفاده از اسفنج یا پارچه مرطوب درزگیرها را به خوبی تمیز کنید و حتما آب اضافی را خشک کنید تا فرصت بخار شدن در چین های درزگیر درب در حالت بسته را نداشته باشد. در صورت مشاهده هر گونه کپک با استفاده از یک پاک کننده ضدعفونی کننده تمام آنها را پاک کنید. اما ابتدا دفترچه راهنمای یخچال خود را بررسی کنید تا ببینید که آیا مجاز به استفاده از این پاک کننده هستید یا خیر.

فیلتر آب یخچال خود را عوض کنید

اگر یخچال شما فیلتر آب دارد؛ هر شش ماه یکبار آن را عوض کنید. مراقب فیلترهای پس از فروش باشید، چونکه بررسی اینکه آیا آنها توانایی از بین بردن آلودگی ها و باکتری ها را از آب آشامیدنی شما دارند یا نه بسیار مشکل است. از طرف دیگر؛ اگر اطمینان دارید که منبع آب شما ایمن است شاید لازم نباشد که برای خرید فیلتر هزینه هایی را پرداخت کنید.

قسمت بالای یخچال را تمیز نگه دارید

در برابر تمایل به استفاده از قسمت بالای یخچال برای نگهداری وسایل دیگر مقاومت کنید؛ چون هر چیزی که در آنجا باقی بماند می تواند در توانایی دفع گرما اختلال لیجاد کند. برای آشپرخانه های دارای کابینت بالای یخچال؛ مطمئن شوید که برای کمک به تهویه هوا بین کابینت ها و قسمت بالای یخچال، فاصله لازم ایجاد شده است.

برای افزایش عمر یخچال خود؛ فضای داخل آن را تمیز نگه دارید

تمیز کردن یخچال و فریزر به طور منظم بسیار مهم است؛ با این کار خطر ایجاد باکتری ها و بوی بد را کاهش خواهید داد. تمیز بودن یخچال قطعا می تواند طول عمر یخچال شما را افزایش دهد. اول از همه اطمینان حاصل کنید که قسمت داخل یخچال تمیز و بدون لک است.

فضای داخلی را حداقل یک بار در ماه با آب گرم و صابون مایع تمیز کنید تا از جمع شدن ذرات غذا و ایجاد باکتری ها جلوگیری کنید. اگر با بوی نامطبوع روبرو هستید کافیست که یک ظرف کوچک از سرکه و آبلیمو را به مدت یک روز در داخل یخچال قرار دهید (یخچال باید در حال کار باشد)؛ این محلول بوی بد را جذب می کند و یک دستگاه بی بو را به شما تحویل خواهد داد.

تمیز نگه داشتن فضای داخل یخچال برای طول عمر بیشتر

در حالی که اکثر یخچال های امروزی نوفراست هستند؛ اما در نظر گرفتن روش یخ زدایی مناسب برای سایر دستگاه هایی که از این قابلیت پشتیبانی نمی کنند بسیار مهم است. تجمع یخ و برفک باعث می شود که موتور بیشتر کار کند بنابراین عمر یخچال شما کوتاه می شود.

این یک واقعیت است که ما در اوقات بیکاری به سراغ یخچال خود می رویم و بدون هدف خاصی و یا برداشتن مواد خوراکی درب یخچال را باز می کنید و برای چند ثانیه هم که شده داخل آن را نگاه می کنیم. باز و بسته کردن مکرر درب یخچال فشار زیادی به دستگاه وارد می کند؛ چون هوای خنک داخل یخچال با هوای گرم داخل آشپزخانه مبادله می شود و باز هم برای اینکه مواد غذایی شما خنک نگه داشته شود موتور یخچال باید بیشتر کار کند.

دستگاه آبریز یا یخ ساز را تمیز کنید

با گذشت زمان در سینی و محفظه آب و یخ یخچال می تواند آلودگی هایی جمع شود. شاید تاثیری در طول عمر یخچال شما نداشته باشد اما نکته ای است که باید به آن توجه کنید. قسمت مساوی از آب و سرکه سفید را با هم ترکیب کنید و سینی و محفظه های یخچال خود را با آن تمیز کنید.

افزایش عمر یخچال با قرار دادن دستگاه در یک مکان مناسب

بسیاری از ما واقعا نمی دانیم که یخچال باید در کجا قرار داده شود. به طور معمول یخچال ها را در گوشه آشپزخانه و یا در کابینت های طراحی شده قرار می دهند. به دلیل قرار دادن یخچال در یک مکان نامناسب و عدم تهویه هوا، مقدار زیادی گرما تولید می شود بنابراین موتور و کمپرسور به سختی کار خواهند کرد و عمر یخچال شما کم خواهد شد.

توصیه می شود یخچال خود را دور از اجاق گاز، دور از نور مستقیم خورشید؛ و دور از مکان های گرم قرار دهید. اگر مجبور هستید دستگاه خود را نزدیک مایکروویو قرار دهید می توانید از یک تخته عایق بین آنها استفاده کنید؛ یا می توانید با بستن پرده های پنجره از تابش مستقیم خورشید به دستگاه خود جلوگیری کنید. برای عملکرد صحیح یخچال و فریزر آن را چند سانتیمتر دور از دیوار قرار دهید تا به انتشار گرمای یخچال خود کمک کنید.

یخچال خود را به طور صحیحی پر کنید

در حالی که باید مواد غذایی خود را در یخچال قرار دهید باید تعادل کاملی را ایجاد کنید؛ پر کردن بیش از حد یخچال باعث می شود که هوا به طور موثری در داخل دستگاه به گردش در نیاید و خالی ماندن آن هم باعث می شود که دستگاه دمای ثابت خود را حفظ کند. همیشه باید بین وسایلی که در یخچال یا فریزر قرار می دهید یک تا دو اینچ فاصله ایجاد کنید و همه چیز را روی هم تلنبار نکنید تا دستگاه بتواند هوا را به طور مناسبی در همه محفظه ها به گردش در آورد.

ازباز کردن غیر ضروری یخچال خودداری کنید

این یک واقعیت است که ما در اوقات بیکاری به سراغ یخچال خود می رویم و بدون هدف خاصی و یا برداشتن مواد خوراکی درب یخچال را باز می کنید و برای چند ثانیه هم که شده داخل آن را نگاه می کنیم. باز و بسته کردن مکرر درب یخچال فشار زیادی به دستگاه وارد می کند؛ چون هوای خنک داخل یخچال با هوای گرم داخل آشپزخانه مبادله می شود و باز هم برای اینکه مواد غذایی شما خنک نگه داشته شود موتور یخچال باید بیشتر کار کند.

برای افزایش عمر یخچال خود مواد غذایی را بپوشانید

اکثر غذاهایی که در یخچال قرار می گیرند حاوی رطوبت هستند؛ وقتی آنها را بدون پوشش در دستگاهتان قرار می دهید؛ این رطوبت در هوا آزاد می شود و در نتیجه کمپرسور برای حذف آن دو برابر بیشتر کار خواهد کرد.

بازرسی های سالانه را انجام دهید

اطمینان حاصل کنید که مشکلات الکتریکی و مکانیکی هنوز قابل تعمیر هستند و شما به موقع این مشکلات را شناسایی می کنید. هنگام بررسی سالانه یخچال خود؛ نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  1. به صداهای غیر معمول مانند چکیدن آب توجه کنید. همه این علائم نشان دهنده مشکلات مروبط به موتور، کمپرسور یا فن یخچال است که اغلب با یک تنظیم ساده دستگاه رفع خواهند شد.
  2. دمای یخچال و فریزر را با استفاده از دماسنج کنترل کنید.
بررسی های سالانه در یخچال های فریزر
  1. این ارزیابی را برای چند روی انجام دهید تا تعیین کنید که آیا دما ثابت است و آیا با تنظیمات ترموستات مطابقت دارد یا خیر.
  2. درزگیرهای یخچال را چک کنید و در صورت خراب شدن برای تعویض آنها اقدام کنید.
  3. خوب صادقانه بگوییم که با رعایت نکات بالا می توانید از یخچال فریزر خود برای مدت طولانی تری استفاده کنید. رعایت این نکات باعث افزای طول عمر دستگاه شما می شود و شما را از دردسر تعویض زود هنگام نجات می دهد.

منبع: consumerreports و orient

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *