آموزش, وبلاگ

کم کردن لرزش و صدای ماشین لباسشویی

کم کردن لرزش و صدای ماشین لباسشویی

چرا باید به دنبال کم کردن لرزش و صدای ماشین لباسشویی باشیم؟ آیا ماشین لباسشویی شما در هنگام کار شروع به لرزش و سر و صدا می کند؟ در حالی که کمی لرزش و صدا طبیعی است؛ اما صدای بلند و لرزش های ضربه مانند چیزی عادی نیست. این مسائل نه تنها برای ساکنان خانه بلکه برای همسایگان طبقه پایین و بالا آزار دهنده است و حتی می تواند به ماشین لباسشویی شما آسیب برساند. در ادامه مطلب برخی از دلایل متداول و کم کردن لرزش و صدای ماشین لباسشویی آورده شده است.

علت صدای ماشین لباسشویی

در حالی که مدل های لباسشویی به دلایل مختلفی می توانند لرزش داشته باشند؛ ماشین های لباسشویی درب از جلو نسبت به ماشین های لباسشویی درب از بالا تمایل به لرزش بیشتری دارند. دلیل آن هم این است که مدل های بازده بالا, چرخش بسیار سریعتری دارند. چندین مورد می تواند باعث لرزش ماشین لباسشویی شود و معمولا می توانید راهی برای رفع این مشکل پیدا کنید.

تراز نبودن منجر به صدای ماشین لباسشویی می شود

ماشین های لباسشویی دارای پایه هایی هستند که به طور خودکار یا دستی تنظیم می شوند. هنگام تنظیم دستگاه؛ اطمینان از تراز بودن ماشین لباسشویی و تنظیم درست هر چهار پایه بسیار مهم است. معمولا پایه ها برای تنظیم شدن قابلیت چرخش داند؛ اما پایه های که به طور خودکار تنظیم می شوند مکانیک متفاوتی دارند و ممکن است مجبور شوید دستگاه را کمی بالا برده و سطح پایه خود را تنظیم کنید.

مشکلات مربوط به کیت Stacking

 ماشین های لباسشویی و خشک کن ها اغلب با کیت Stacking همراه هستند که بعد از استفاده؛ کل واحد را در حین کار پایدار و کنار هم نگه می دارد. اگر این کیت به درستی وصل نشده باشد می تواند باعث شود که تعادل ماشین لباسشویی از بین برود و در حین کار لرزش پیدا کند.

بار نامتعادل ، علت سر و صدای ماشین لباسشویی

یک چیز برگ مرطوب مانند پتو می تواند در هنگام چرخش در یک طرف ماشین لباسشویی بیافتد و ماشین لباسشویی را از حالت تعادل خارج کند و باعث لرزش ماشین لباسشویی شود. اضافه کردن یکی یا چند حوله یا توزیع مجدد وزن و تنظیم مجدد ماشین لباسشویی اغلب می تواند این مشکل را برطرف کند. وسایل قابل شستشو مانند کفش های ورزشی کثیف هرز نباید به تنهایی در ماشین لباسشویی قرار گیرند و باید با وسایل نرم دیگری شستشو داده شوند.

مهار کردن نامناسب

اگر ماشین لباسشویی در طبقه اول قرار دارد و افزودن مهاربند در سطح زیر ماشین لباسشویی امکان پذیر است؛ این مهاربند باید لباسشویی را محکم تر و پایدارتر کرده و ارتعاشات را به حداقل برساند. اگر اضافه کردن مهاربند امکان پذیر نیست می توانید یک ورق تخته سه لا را در زیر ماشین لباسشویی قرار دهید تا پایداری کف را افزایش دهید.

کم کردن صدای ماشین لباسشویی

کثیف بودن یا مسدود شدن فیلتر پمپ علت صدای ماشین لباسشویی

ممکن است یک ماده سفت و سخت درون فیلتر پمپ گیر کره باشد و باعث لرزش ماشین لباسشویی شده باشد. این فیلتر برای گرفتن اشیاء خارجی مانند دکمه و پول های سکه ای و جلوگیری از ورود این موارد به شیلنگ تخلیه نصب شده است و معمولا در گوشه پایین سمت راست ماشین لباسشویی شما قرار دارد.

برای تمیز کردن فیلتر پمپ؛ درپوش را باز کنید. در بعضی از مدل های ماشین لباسشویی یک شلنگ کوچک در پشت قرار گرفته است تا آب داخل فیلتر تخلیه شود در حالی که مدل های دیگر فقط هنگام بیرون کشیدن فیلتر؛ آب را تخلیه می کنند. در هر دو حالت بهتر است یک ظرف یا چند حوله زیر فیلتر قرار دهید.

 اگر شلنگی را دیدید و آن را بیرون کشیدید باید منتظر بمانید تا آب تخلیه شود. در غیر این صورت؛ فیلتر را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید و آن را بیرون بکشید. هر گونه آلودگی, مو یا جسم خارجی را از فیلتر پاک کنید و بعد آن را زیر شیر آب بشویید. حفره فیلتر را بررسی کنید و ببینید که آیا چیزی مانند خاک؛ سکه، یا دکمه در آن گیر کرده است یا خیر. با یک پارچه مرطوب آن را پاک کنید و در آخر فیلتر را با چرخاندن درجهت عقربه های ساعت تعویض و ایمن کنید.

علت سرو صدای ماشین لباسشویی

سر و صدای ماشین لباسشویی علاوه بر این که می تواند به خاطر بار نامتعادل یا تراز نبودن ماشین لباسشویی باشد, می تواند به خاطر خراب شدن یکی از قطعات ماشین لباسشویی هم اتفاق بیافتد. در ادامه رایج ترین قطعاتی که خرابیشان باعث ایجاد سر و صدای ماشین لباسشویی می شود را توضیح خواهیم داد:

پمپ و موتور پمپ

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی برای پمپاژ آب از وان استفاده می شود. پمپ ممکن است تسمه درایو؛ موتور درایو یا موتور الکتریکی خاص خود را داشته باشد. سر و صدایی که از ماشین لباسشویی می آید می تواند به خاطر محدود شدن یا خرابی پمپ تخلیه ایجاد شده باشد.

برای بررسی پمپ و موتور پمپ ماشین لباسشویی مراحل زیر را انجام دهید:

ماشین لباسشویی خود را از برق بکشید و پنل جلو را جدا کنید. ماشین لباسشویی را دوباره به برق وصل کنید و یک چرخه را اجرا کنید تا منبع صدا را پیدا کنید. شما باید احتیاط کنید چون حالا در معرض قطعات متحرک و مدارهای الکترونیکی هستند. اگر می توانید شلنگ پمپ را بردارید. پروانه پمپ را بررسی کنید تا هر گونه خرابی را شناسایی کنید. همچنین باید سعی کنید که پمپ را به صورت دستی بچرخانید و هر گونه اجسام خارجی که در اطراف پمپ پیدا می کنید را خارج کنید.

در صورت مشاهده هر گونه علائم فرسودگی با خرابی باید موتور پمپ را تعویض کنید. ماشین های لباسشویی درب از جلو از پمپ تخلیه برقی خودکار استفاده می کنند و ممکن است موتور فرسوده یا خراب شده باشد و به تعویض کامل نیاز داشته باشند.

تسمه درایو

تسمه درایو برای اتصال موتور داریو به سیستم انتقال قدرت در بخش از ماشین های لباسشویی درب از بالا یا موتور درایو به سبد شستشو در اکثر ماشین های لباسشویی درب از جلو استفاده می شود. تسمه درایو ممکن است V شکل باشد و یا ممکن است یک تسمه چند وجهی شیاردار باشد که معمولا از لاستیک ساخته شده است اما ممکن است گزینه های که دارای پوشش پارچه ای هستند را هم پیدا کنید.

در ماشین های لباسشویی درب از جلو تسمه درایو به طور معمول یک تسمه چند وجهی شیاردار است و برای نصب مناسب طراحی شده است. در ماشین های لباسشویی درب از بالا؛ تسمه درایو معمولا یک تسمه V شکل با پوشش پارچه ای است که امکان لغزش را می دهد یا ممکن است یک تسمه لاستیکی با یک قراره یا یک دستگاه کششی دیگر باشد تا میزان اصطکاک ایجاد شده در کاهش دهد.

اما چگونه تشخیص دهیم که تسمه درایو ماشین لباسشویی نیاز به تعویض دارد:

ماشین لباسشویی خود را از برق جدا کنید و پنل جلو را جدا کنید. تسمه درایو را پیدا کنید (از یک طرف به موتور درایو متصل است). هنگامی که آن را پیدا کردید؛ گیره هایی را که تسمه را در جای خود نگه داشته اند را بردارید و تسمه را برای بررسی از آن جدا کنید. تسمه درایو را از نظر علائم سوختگی؛ فرسایش؛ ساییدگی یا هرگونه آسیب بررسی کنید. اگر هر یک از این موارد را پیدا کردید به یک تسمه درایو نیاز دارید.

موتور اینورتر دایرکت درایو

کوپلینگ موتور دایرکت درایو

برخی از ماشین های لبایشویی درب از بالا از کوپلینگ موتور دایرکت درایو برای انتقال نیرو از موتور به سیستک انتقال قدرت استفاده می کنند. کوپلینگ موتور را به گیربکس متصل می کند و از دو فورک حرک پلاستیکی تشکیل شده است که یک کوپل لاستیکی بین آنها قرار دارد. یکی از فورک های محرک به شفت موتور درایو و دیگری به شفت ورودی گیربکس متصل است.

با چرخش شفت موتور؛ اتصال لاستیکی بین فورک های محرک, گشتاور را جذب می کند تا از شکستن فورک ها جلوگیری کند. استفاده عادی باعث ایجاد سایش در کوپلینگ می شود و در نهایت ممکن است فورک های درایو بلغزد و باعث ایجاد صدا و لرزش ماشین لباسشویی شود. اگر گیربکسی گیر کند و سبد لباسشویی به طور آزادانه نتواند بچرخد, ممکن است کویل از کار بیفتد و دوباره صدای لرزش ماشین لباسشویی را تجربه کنید.

نحوه بررسی کوپلینگ موتور دایرکت درایو ماشین لباسشویی:

ماشین لباسشویی را از برق بکشید. پنل جلو را باز کنید و کوپلینگ موتور دایرکت ردایو را پیدا کرده و آن را جدا کنید. برای دسترسی به کوپلینگ موتور؛ بسته به مدل خود؛ ممکن است لازم باشد پمپ تخلیه یا موتور را بردارید. کوپلینگ موتور را از نظر هر گونه ترک خوردگی؛ ساییدگی یا آسیب دیدگی بررسی  کنید. اگر هر کدام از این موارد را پیدا کردید به تعویض کوپلینگ موتور داریکت درایو نیاز پیدا خواهید کرد.

کمک لباسشویی

تمام ماشین های لباسشویی درب از جلو دارای کمک لباسشویی هستند که برای کاهش حرکت وان در چرخه شستشو استفاده می شوند. کمک لباسشویی ها با فریم پایه و قسمت خارجی وان متصل شده اند و برای دسترسی به آنها باید پنل جلویی یا پشتی را بردارید. هنگامی که کمک های ماشین لباسشویی ضعیف می شوند و یا آسیب می بینند دستگاه معمولا در طول چرخه شستشو صدای بلندی ایجاد می کند و در صورت عدم تعمیر می تواند باعث آسیب به سایر قطعات ماسین لباسشویی شود.

نحوه بررسی کمک ماشین لباسشویی:

ماشین لباسشویی خود را از برق جدا کنید. بسته به مدل خود؛ پنل جلو یا پشت را بردارید تا کمک ماشین لباسشویی را پیدا کنید و آنها را از نظر علائم شکستگی؛ نشت مایعات؛ یا عملکرد ضعیف بررسی کنید. اگر هر گونه علائمی را مشاهده کردید کمک ماشین لباسشویی را عوض کنید.

نوار تعدیل کننده وان

بعضی از ماشین های لباسشویی درب از بالا از نوار تعدیل کننده وان استفاده می کنند تا حرکت وان را در طول چرخه متعادل کنند. چهار نوار به بالای وان و به هر گوشه کابینت متصل شده است. این تسمه ها از لاستیک ساخته شده اند و با استفاده معمولی ممکن است خراب شوند. وقتی نوارها کشیده یا آسیب می بینند, ممکن است وان در طول چرخه شستشو با کابینت تماس داشته باشد و صدای زیادی را ایجاد کند. بارهای زیاد و استفاده زیاد باعث ایجاد کشدگی بیشتر و خرابی زودرس نوارها و تسمه ها می شود.

نحوه بررسی نوار تعدیل کننده وان در ماشین لباسشویی:

بعد از جدا کردن دستگاه از منبع تغذیه؛ ماشین لباسشویی را باز کنید. نوارهای تعدیل کننده وان را پیدا کنید. 4 عدد نوار یا تسمه وجود دارد که هر کدام به وان شستشو و گوشه ای از کابینت متصل هستند. تسمه ها را از نظر وجود هر گونه ساییدگی؛ پارگی یا آسیب دیدگی بررسی کنید. اگر هر کدام از نوارها آسیب دیده بودند به تعویض نیاز خواهید داشت. توصیه می شود که هر چهار نوار یا تسمه را به صورت همزمان تعویض کنید.

موتور درایو

موتور درایو اصلی در یک ماشین لباسشویی درب از بالا برای کار با سیستم انتقال قدرت؛ چرخش سبد شستشو  و برای کاکرد پمپ هم استفاده می شود. در ماشین لباسشویی های درب از بالا موتور درایو با تسمه ای کار می کند که قرقره سبد شستشو را حرکت می دهد. یک علامت رایج از کار افتادن موتور درایو؛ صداهایی در هنگام روشن شدن موتور خواهید شنید که گاهی اوقات با بوی کمی سوختگی همراه است. موتور درایو دارای اضافه بار حرارتی است که با تشخیص این وضعیت جریان اضافی سیم پیچ را از بین می برد و موتور خاموش می شود. علت این امر می تواند درایو موتور باشد که از کار افتاده است و یا اینکه در خود موتور نقصی به وجود آمده است.

نحوه بررسی موتور درایو ماشین لباسشویی:

قبل از شروع اطمینان حاصل کنید که دستگاه خود را از برق جدا کرده اید. شما با اجزای الکتریکی کار خواهید کرد و خطر برق گرفتگی وجود دارد. لباسشویی خود را باز کنید و موتور درایو را پیدا کنید. هنگامی که آن را پیدا کردید؛ سیم های متصل به آن را به دقت جدا کرده و از ماشین لباسشویی خارج کنید تا آزمایش کنید. با تنظیم مولتی متر به Rx1 و با قرار دادن پروب های به هر یک از ترمینان ها؛ آن را تست کنید.

شما باید مقدار 0 یا نزدیک به 0 را مشاهده کنید. برای تست اتصال زمین؛ هنگامی که یک پروب هنوز به ترمینال وصل است؛ پروب دیگر را به بدنه فلزی موتور بزنید. شما نباید هیچ عددی را در این آزمون دریافت کنید. اگر نتایج آزمایش شما با آنچه که در بالا توضیح داده شد متفاوت است؛ شما به یک موتور درایو جایگزین نیاز دارید.

کم کردن لرزش ماشین لباسشویی

قرقره موتور؛ قرقره انتقال نیرو و قرقره پمپ

در ماشین های لباسشویی تسمه ای؛ قرقره موتور از تسمه درایو و در بعضی موارد از تسمه پمپ پشتیبانی می کند. همچنین قرقره های مربوطه روی سیستم انتقال قدرت و پمپ وجود خواهد داشت. این قرقره ها می توانند محلی برای تجمع کثیفی ها باید که می تواند هنگام کار ماشین لباسشویی صداهایی را ایجاد کند. اگر لباسشویی شما هنگام تخلیه یا چرخش صدا ایجاد می کند؛ باید قرقره ها را از نظر کثیفی بررسی کنید.

نحوه بررسی قرقره موتور؛ قرقره انتقال نیرو و قرقره پمپ در ماشین لباسشویی:

قبل از شروع؛ ماشین لباسشویی خود را از برق جدا کنید. ماشین لباسشویی را باز کنید و قرقره را پیدا کنید. تسمه را از روی قرقره بردارید تا قرقره را از نزدیک بررسی کنید. به دنبال علائم سوختگی؛ ساییدگی یا آسیب دیدگی باشد. همچنین باید به دنبال تجمع چربی؛ خاک یا مواد دیگر باشید تا هر آنچه که مشاهده می کنید را تمیز کنید. اگر علائم آسیب دیدگی را مشاهده کردید قرقره ها را عوض کنید.

تسمه پمپ

در ماشین های لباسشویی دربا زا بالا؛ تسمه پمپ چیزی است که قرقره را روی پمپ تخلیه حرکت می دهد. استفاده منظم و افزایش عمر باعث ترک خوردگی یا فرسودگی تسمه پمپ شود که می تواند در طول چرخه تخلیه یا چرخش صداهای کوبنده ایجاد کند. این صداها می توانند همراه با بوی سوختگی لاستیک یا تخلیه ناقص باشند.

نحوه بررسی تسمه پمپ در ماشین لباسشویی

بعد از اینکه دستگاه خود را برق جدا کرید ماشین لباسشویی را باز کنید تا تسمه پمپ را پیدا کنید. تسمه پمپ به قرقره موتور درایو متصل است. گیره هایی را که تسمه را در جای خود نگه می دارند را بردارید تا بتوانید تسمه را از نزدیک بررسی کنید. به دنبال علائم آسیب دیدگی, فرسایش و سوختگی باشید؛ اگر هر یک از علائم را مشاهده کردید باید تسمه پمپ را عوض کنید.

یاتاقان های مخزن

هر دوی ماشین لباسشویی های درب از بالا و درب از جلو دارای یاتاقان های مخزن هستند که امکان چرخش ازادانه سبد شستشو یا وان داخلی را فراهم می آورد. ماشین لباسشویی های درب از بالا معمولا دارای یاتاقان هایی در پایین یا ورودی انتقال و دیگری در محل اتصال شفت به وان داخلی هستند. ماشین های لباسشویی دربا ز جلو از دو یاتاقان برای پشتیبانی از شفت سبد شستشو استفاده می کنند و در قسمت پشت وان خارجی قرار دارند. استفاده منظم؛ قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد شوینده خشن می تواند باعث خرابی یاتاقان ها شود.

نحوه بررسی یاتاقان های مخزن در ماشین لباسشویی:

ماشین لباسشویی را از برق جدا کنید و آن را باز کنید. یاتاقان های مخزن را پیدا کنید. بسته به سبک و مدل ماشین لباسشویی؛ ممکن است برای دسترسی به یاتاقان ها لازم باشد وان داخلی؛ سبد شستشو را بردارید. یاتاقان مخزن را از نظر ترک خوردگی؛ زنگ زدگی، سایش؛ اسیب یا علائم دیگر بررسی کنید. اگر هر یک از علائم را پیدا کردید باید یاتاقن ها را عوض کنید. توصیه می شود که به طور همزمان یاتاقان ها را عوض کنید.

منبع: thespruce، beko و partselect

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *