نقد و بررسی, نقد و بررسی تلویزیون, وبلاگ

بررسی تخصصی تلویزیون سونی A90J

بررسی تخصصی تلویزیون سونی A90J

Sony A90J دارای یکی از بهترین عملکرد های SDR و HDR برای سال 2021 با کیفیت تصویر دقیق پس از کالیبراسیون و دارای تاثیرگذارترین HDR به لطف فناوری جدید XR OLED Contrast Pro، است. فناوری Acoustic Surface Audio+ که صفحه نمایش را به بلندگو تبدیل می کند و همچنین Google TV جایگزین اندروید به عنوان سیستم عامل و سیستم تلویزیون هوشمند به این موارد اضافه شده است. در زمان بررسی فاقد برنامه‌ هایی مانند iPlayer است، اما سونی ادعا می کند که این مشکل در آینده نزدیک با به‌روزرسانی سیستم‌ اصلاح شود. اگر از طرفداران فیلم هستید که به دنبال بهترین کیفیت تصویر SDR و HDR OLED هستید، واقعاً باید Sony BRAVIA XR A90J را تهیه کنید، مدلی که بسیار توصیه می شود!

مشاهده سایزهای موجود تلویزیون سونی A90J

تلویزیون سونی 55A90J

تلویزیون سونی 65A90J

تلویزیون سونی 83A90J

بررسی کلی سونی A90J

Sony A90J پرچمدار تلویزیون OLED این شرکت برای سال 2021 است و دارای گرماگیر آلومینیومی به عنوان بخشی از فناوری XR OLED Contrast Pro است که نوید روشنایی بالاتر و کیفیت بهتر رنگ با جزئیات عالی را در حد فراتر از انتظار می دهد. این یک ورق آلومینیومی لمینت است که برای تابش گرما روی پنل اعمال می شود. سپس با توزیع دما تکمیل می شود که به خنک شدن پنل و تولید حداکثر روشنایی بالاتر به لطف پردازش XR و عناصر WRGB که به طور کامل منتشر می شوند، تکمیل می شود. این ویژگی است که A90J را در رقابت مستقیم با پنل LG G1 OLED Evo و مجموعه‌ های پاناسونیک JZ1500 و JZ2000 در سال 2021 قرار می‌ دهد. همچنین این فناوری برای علاقه‌ مندان یک فناوری هیجان‌انگیز است، زیرا سونی به لطف درجه‌ بندی حرفه‌ ای خود برخی از دقیق‌ترین تصاویر ممکن را تولید می‌ کند.

A90J پردازنده شناختی XR را معرفی می کند که سونی ادعا می کند فراتر از هوش مصنوعی معمولی است و طوری طراحی شده است که نحوه دیدن و شنیدن انسان ها را تقلید می کند. وقتی به اشیاء نگاه می کنیم، چشم ها و مغز ما به طور ناخودآگاه روی نقاط خاصی تمرکز می کنند تا یک تصویر کلی را بسازند. پردازنده XR با استفاده از چیزی که سونی هوش شناختی می‌ نامد، صفحه نمایش را به مناطق متعددی تقسیم می‌ کند و تشخیص می‌دهد که «نقطه کانونی» در تصویر کجاست. بعد مجموعه‌ ای از عناصر را به ‌طور همزمان تجزیه و تحلیل می‌ کند، درست همانطور که مغز ما این کار را انجام می‌ دهد و با انجام این کار، سونی ادعا می‌ کند که همه عناصر در ارتباط با یکدیگر برای داشتن بهترین نتیجه تنظیم می‌ شوند، پس همه چیز در صحنه هماهنگ و واقعی است. چیزی که سونی ادعا می کند که هوش مصنوعی معمولی نمی تواند به آن دست پیدا کند.

سونی همچنین بیان می کند که پردازنده شناختی XR می تواند موقعیت صدا را در سیگنال تجزیه و تحلیل کند تا صدا دقیقاً با عملکرد صفحه نمایش مطابقت داشته باشد. علاوه بر این، هر صدایی را به صدای فراگیر 3 بعدی تبدیل می کند تا یک منظره صوتی فراگیر ارائه دهد.

پردازنده جدید همچنین به پردازش تصویر با فناوری‌ های دیگری که از پردازش شناختی استفاده می‌ کنند، کمک می‌ کند، مانند XR TRILUMINOUS PRO که محدوده ‌های رنگی دقیقی را برای محتوای SDR و HDR ایجاد می‌ کند. همچنین فناوری XR Upscaling در تلویزیون سونی A90J وجود دارد که اکنون از دو دیتا بیس به جای یک دیتا بیس استفاده شده توسط تراشه X1 Ultimate در سال گذشته، استفاده می کند. کل موتور پردازش تصویر اکنون در تراشه XR بهینه شده است و در نتیجه وضوح تصویر، حرکت و موارد دیگر بهتر می شود.

Sony A90J همچنین سرویس پخش جدید BRAVIA CORE را معرفی می کند و Google TV جایگزین اندروید به عنوان سیستم عامل و سیستم تلویزیون هوشمند می شود. سونی اعلام کرده است که در حال نهایی کردن قرارداد ها با ارائه دهندگان است و برنامه ها را از طریق به روز رسانی سیستم عامل به سیستم اضافه خواهد کرد. با این حال، مثل همیشه، ما به خریداران تاکید می کنیم که تلویزیون را فقط بر اساس آنچه در زمان خرید ارائه می دهد و نه با وعده به روز رسانی، خریداری کنند. ما امیدواریم که سونی بتواند این مشکل را حل کند زیرا به طور جدی مزیت رقابتی خود را در برابر رقبای خود از دست می دهد. BRAVIA Core یک سرویس اشتراک بر اساس مدل تلویزیون شما است و تعدادی اعتبار را برای تماشای محتوای 4K HDR با نرخ بیت بسیار بالا به شما ارائه می دهد.

بازی همچنین در لیست اولویت های سونی قرار دارد و A90J مجهز به دو درگاه HDMI 2.1 است که در مقایسه با ال جی که چهار درگاه را در تلویزیون های خود ارائه می دهد، خساست به نظر می رسد. هر دو HDMI 2.1 این تلویزیون 48 گیگابیت بر ثانیه هستند و در نهایت از نرخ رفرش متغیر (VRR) (به روز رسانی سیستم عامل)، به همراه حالت تأخیر کم خودکار (ALLM)، eARC و 4K 120 فریم در ثانیه پشتیبانی خواهند کرد.

قیمت و تاریخ عرضه

مجموعه تلویزیون‌های OLED سونی XR-A90J اکنون به فروش می‌رسد. این تلویزیون در نسخه های 65 اینچی (3799 دلار) و 83 اینچی بزرگ موجود است، در حالی که نسخه 55 اینچی که ما در اینجا آزمایش می کنیم، 2799 دلار قیمت دارد.

طراحی، پورت ها و ریموت کنترل

Sony Bravia XR A90J یک تلویزیون OLED با ظاهری بسیار خوب با طراحی ساده و مینیمالیستی و پایه های دوگانه است. پایه‌ ها را می‌ توان به دو روش مختلف قرار داد، یکی از این گزینه‌ ها پنل را همسطح با قفسه تلویزیون یا سطح دستگاه قرار می‌ دهد و دیگری پنل را 7 سانتی‌متر بالا می‌ برد تا امکان استفاده از ساند بار را فراهم کند. البته، به عنوان یک تلویزیون OLED سونی، کل صفحه نمایش یک بلندگو است، بنابراین جلوی پنل یک طراحی تمیز داریم که فقط یک لوگوی کوچک سونی در سمت چپ پایین قرار گرفته و سطحی تقریبا بدون لبه دارد. قسمت پشتی پنل دارای صفحه نمایش نازک OLED معمولی در بالا و کناره ها است، با یک ناحیه بزرگتر که سه چهارم قسمت عقب را پوشش می دهد که عمیق تر است تا لوازم الکترونیکی، ورودی ها و ووفر ها را در خود جای دهد.

اتصالات به سمت عقب هستند و به طرفین و رو به پایین هستند. در کناره، اتصالات بلندگو برای استفاده از بلندگوی مرکزی در سیستم سینمای خانگی وجود دارد و در زیر آنها یک اسلات یا شکاف CI قرار دارد. در ادامه دو جک 3.5 میلی‌متری داریم، یکی برای کابل‌ های خروجی AV برای اتصالات قدیمی یا بلندگوی S-Centre و زیر آن خروجی هدفون است. همچنین دو اسلات USB، یک پورت HDMI 2.0 و یک کلید روشن/خاموش میکروفون وجود دارد. ورودی های رو به پایین شامل یک اسلات USB 3.0، یک پورت HDMI 2.0 و دو اسلات HDMI 2.1 48 گیگابیت بر ثانیه به همراه خروجی صدای دیجیتال، LAN و دو پورت برای ماهواره و یک درگاه آنتن RF است.

سونی طراحی جدید ریموت کنترل سال گذشته را برای مدل ‌های پریمیوم با پایه بلند، نرم و فلزی و قسمت پشتی پلاستیکی بافت‌ دار، ارائه کرده است. به طور کامل در دست جای می گیرد و تمام دکمه های اصلی وقتی با یک دست نگه داشته می شود، در دسترس هستند. همچنین دارای نور پس‌ زمینه است که به دسترسی راحت در آخر شب در یک اتاق تاریک، کمک می‌کند. به طور کلی، ریموت بسیار خوب است و با طراحی و قیمت A90J مطابقت دارد.

در ادامه همین نقد و بررسی جالب است بدانید که رقیب تلویزیون های سونی، اولدهای ال جی هستند که در همین سال روانه بازار شده اند.

بررسی های تخصصی

ما برای بررسی دقیق و بهتر، سونی A90J را به تنظیمات کارخانه باز گرداندیم و سپس تنظیمات تصویر از پیش تعیین شده را اندازه ‌گیری کردیم تا مشخص کنیم کدام دقیق‌تر از استاندارد های صنعتی معمول است، بنابراین می‌ توانیم محتوا را همانطور که تسلط یافته بود و در نظر گرفته شده بود، مشاهده کنیم. بهترین تنظیم تصویر برای این کار Custom است چون تلاش می‌ کند از استاندارد های صنعت پیروی کند و کیفیت تصویری تولید کند که شبیه به یک مانیتور حرفه‌ای Sony BVM باشد. Custom دارای برخی پردازش ‌ها مانند MotionFlow و Reality Creation است که به طور پیش‌فرض فعال است.

Sony Bravia XR A90J دارای مجموعه کاملی از کنترل‌ های کالیبراسیون در سیستم منو است، به‌ علاوه، می‌ توانید از برنامه Calman for BRAVIA برای دسترسی به سیستم کامل AutoCal از طریق نرم‌افزار Calman استفاده کنید، که دو تا تنظیم تصویر جدید به نام Custom for Pro 1 و 2 را اضافه می‌ کند.

این خطا ها بسیار کمتر از حد قابل مشاهده هستند و در پخش محتوای واقعی فیلم و تلویزیون، A90J در واقع بسیار دقیق است. به طور کلی، این یک نتیجه عالی است و A90J می تواند تصاویر HDR بسیار دقیقی تولید کند.

با فناوری XR OLED Contrast Pro به عنوان بخشی از پنل OLED در A90J، سونی تضمین تولید برخی از بهترین تصاویر HDR را که تاکنون از این فناوری تولید شده است، می دهد. بنابراین، مثل همیشه، حداکثر روشنایی را در اندازه‌ های مختلف اندازه‌گیری کردیم تا ببینیم A90J چقدر خوب عمل می‌ کند. این تلویزیون روی تنظیم سفارشی HDR با HDR Tone Mapping روی Gradient Preferred تنظیم شده بود که استاندارد های PQ EOTF را به درستی دنبال می کند.

عملکرد

ما در حال بررسی نسخه 65 اینچی Sony BRAVIA XR A90J هستیم، اما عملکرد کلی باید برای سایر اندازه های صفحه نمایش یکسان باشد.

Sony A90J تلویزیون OLED رده بالا سری Master برای سال 2021 است و پردازش تصویر جدید و روشنایی بهتر را برای کیفیت تصویر HDR واقعی تر و دقیق تر ارائه می دهد. پنل جدید دارای گرماگیر آلومینیومی لمینت به عنوان بخشی از فناوری XR OLED Contrast Pro است و این به دفع گرما از پنل کمک می کند و در عین حال قابلیت روشنایی را افزایش می دهد. علاوه بر این، تغییری در نحوه انتشار نور از پیکسل به وجود آمده و در جایی که تولیدکنندگان دیگر از پیکسل سفید برای رسیدن به این هدف استفاده می‌ کنند، رویکرد سونی همچنین پیکسل‌ های قرمز، سبز و آبی را به رنگ سفید اضافه می‌ کند تا همزمان روشنایی رنگ‌ ها را افزایش دهد. این کمک می‌کند تا رنگ‌ ها بدون کم رنگ شدن در حداکثر روشنایی بالاتر، خالص‌تر به نظر برسند. پردازنده XR همچنین ویژگی را اضافه می کند که دقت را به استاندارد ها می رساند و جزئیات را در نقاط روشن تر تصویر HDR حفظ می کند و همچنین سعی می کند کار مانیتور های اصلی را که سونی برای بازار حرفه ای تولید می کند مانند BVM-300 تکرار کند.

A90J از HDR10، HLG (Hybrid Log-Gamma) و Dolby Vision پشتیبانی می کند. هیچ پشتیبانی از HDR10+ یا Dolby Vision IQ وجود ندارد. همچنین تنظیم‌ های پیش فرض تصویری مبتنی بر فیلم برای تماشای محتوا وجود دارد، همانطور که در نظر گرفته شده بود، که شامل حالت Custom، حالت کالیبره‌شده Netflix برای تماشای محتوای Netflix و حالت IMAX Enhanced می‌ شود.

با نگاهی به یکنواختی پنل، هیچ مشکل عمده ای در A90J در هیچ سطح روشنایی مشاهده نکردیم.

پردازش ویدیو در A90J همانطور که در تلویزیون سونی انتظار دارید در سطح بالایی قرار دارد و پردازنده جدید مطمئناً در اینجا به شما کمک می کند. حرکت و موشن در این مدل تلویزیون سونی بسیار عالی است، عملکرد فوق‌العاده 24 فریم در ثانیه با خاموش کردن MotionFlow، با پایین‌ آوردن صحیح 5:5 برای محتوای فیلم و بدون لرزش القایی ارائه می‌ کند.

محتوای 4K اصلی عالی به نظر می رسد و هیچ مشکلی در پردازش حرکت یا ویدیو ندارد. A90J در اینجا بهترین امتیاز را کسب می کند.

ارتقاء مقیاس نیز در سونی براویا XR A90J درجه یک است و کیفیت تصویر عالی با لبه‌ های واضح و جزئیات فوق‌العاده را نمایش می‌ دهد. با روشن بودن Reality Creation، برخی از لبه ها را بهبود می بخشد که به تصویر ظاهری کمی دیجیتال اما فوق العاده واضح می دهد.

A90J با محتوای تلویزیون و فیلم SDR، تصویری فوق‌العاده دقیق با محدوده دینامیکی عالی و رنگ‌ های طبیعی و واقعی برای بیننده به ارمغان می آورد. رنگ پوست واقع گرایانه به نظر می رسد و سونی قادر به گرفتن تصاویر سینمایی فوق العاده است. روشنایی و‌ شفافیت تصاویر زیاد هستند اما با رعایت جزئیات عالی در همه موارد حتی در مورد سایه ها. با داشتن این کیفیت، سونی رقبای دیگر خود را در این مورد کنار زده است. این کیفیت همچنین در هنگام آزمایش با تعدادی از منابع و مواد SDR، از فیلم‌ های 24 فریم در ثانیه تا پخش برنامه‌ های تلویزیونی 50 هرتزی، درجه یک و عالی بود. ما متوجه هیچ موردی از لرزش یا پرش فریم در حالت خاموش بودن MotionFlow نشدیم. اگر از طرفداران فیلم ها هستید که به دنبال یک تجربه سینمایی فوق‌العاده با محتوای فیلم SDR روی دیسک بلوری یا پخش استریم هستید، A90J انتخابی عالی برای خرید است.

با حرکت به سمت محتوای HDR10، HLG (Hybrid Log-Gamma) وDolby Vision High Dynamic Range (HDR)، با یکی از بهترین تصاویر OLED HDR در بازار امروز مواجه شدیم. هر چیزی که عملکرد SDR را تقویت می کند، در منابع HDR هم صادق است، با محدوده دینامیکی فوق العاده، شفافیت عمیق و جزئیات سایه خیره کننده به علاوه نمایش دقیق رنگ ها و رنگ های واقعی پوست. A90J یکی از بهترین تلویزیون های OLED است که تاکنون با محتوای HDR آزمایش کرده ایم. با Dolby Vision، عملکرد بیشتری را می توان با استفاده از متادیتای پویا فرمت استخراج کرد تا اطمینان حاصل شود که اوج هایلایت ها و سایه ها همانطور که کارگردان در نظر گرفته بیان می شود.

عملکرد گیمینگ

با دقت در عملکرد گیمینگ و با استفاده از Xbox Series X و PS5، واقعاً با عملکرد تصویر در A90J با مشکلی مواجه نشدیم. حالت بازی یا گیم مود رنگ ها را کامل نمایش می دهد و عملکرد HDR نیز با اکثر عناوینی که امتحان کرده ‌ایم قوی است، اما این به بازی‌ های جداگانه و نحوه تنظیم کنسول هم بستگی دارد. ما با هیچ مشکل عمده ای در کیفیت تصویر مواجه نشدیم و تاخیر ورودی در 16 میلی ثانیه با سیگنال 4K 60P رخ داد.

نتیجه بررسی تلویزیون OLED سونی A90J (BRAVIA XR-65A90J)

Sony A90J یک تلویزیون OLED فوق‌العاده است که برای تماشای فیلم و تلویزیون از اصول سری Master در دقت تصویر پیروی می ‌کند. محتوای SDR واقعاً استثنایی با دقت خیره کننده و رنگ های طبیعی به نظر می رسد. رنگ‌ ها و شفافیت و روشنایی عمیق و در عین حال با جزییات همراه با سایه ها، خیره ‌کننده هستند و به لطف تخصص سونی در کیفیت تصویر حرفه ‌ای، طیف دینامیکی OLED با داشتن استعدادی سینمایی، در بین رقبای خود می‌ درخشد. در حالی که در حالت غیر معمول، تصویر در تراز سفیدی کمی فیروزه‌ ای است، این به این دلیل است که سونی قصد دارد A90J را شبیه نمایشگر های درجه‌ بندی حرفه‌ ای BVM خود کند، اما می‌ توان به راحتی با کالیبراسیون این مشکل را حل کرد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

Sony BRAVIA XR A90J همچنین یکی از بهترین تلویزیون های OLED برای کیفیت تصویر HDR است. فناوری جدید XR OLED Contrast Pro مطمئناً به سونی کمک می‌ کند تا به این هدف دست پیدا کند، که به محدوده دینامیکی باورنکردنی که OLED قادر به اجرای آن است، اضافه می کند.

کیفیت صدای Acoustic Surface Audio+ همچنان در A90J عالی است و کیفیت صدایی که با استفاده از ساندبار میان رده (بدون ساب ووفر) رقابت می کند، عالی است. تأثیر صدایی که مستقیماً از مرکز صفحه می‌ آید به بهتر کردن تجربه افراد و لذت بردن از تماشای تلویزیون می‌ افزاید و با استفاده از ووفرهای با کیفیت و محرک‌ های صفحه نمایش که بقیه پنل را به لرزه در می‌ آورند تا آن را به یک بلندگوی 65 اینچی تبدیل کنند، همچنان در بازار تلویزیون OLED در جهان، انقلابی عظیم است.

A90J از Google TV برای سیستم عامل و سیستم تلویزیون هوشمند استفاده می کند و برای اکثر موارد استفاده با اکثر برنامه های اصلی پشتیبانی شده، به خوبی کار می کند. با این حال، در بریتانیا هیچ برنامه کاربردی مانند iPlayer و All 4 وجود ندارد، به این معنی که برای دسترسی به این برنامه ها باید از یک دستگاه خارجی استفاده کنید. این یک مشکل بزرگ برای برخی از کاربران خواهد بود و ما اینجا می‌توانیم دلیل بازخورد های منفی در رابطه با خرج کردن این مقدار پول برای یک صفحه نمایش ممتاز که با برنامه‌ های اصلی همراه نیست را، درک کنیم. مطمئناً این یک اشتباه از سونی است که البته ادعا می کند سعی می کند تا برنامه های غایب را به مرور زمان از طریق به روز رسانی سیستم عامل اضافه کند، اما هنگام خرید خیلی هم روی این ادعا ها حساب باز نکنید.

در مقایسه با رقبای اصلی خود، ال‌ جی 65G1 و پاناسونیک65JZ1500، نمی‌ توان این سه مدل را خیلی متفاوت دانست البته که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند، اما در کل سونی 65A90J از نظر تولید کالا و رقابت شدید در مقایسه با رقبای خود موفق تر عمل کرده است.

به طور کلی، Sony A90J یک گام رو به جلوی بزرگ نسبت به OLED قبلی سری Master AG9 برداشته است و برخی از بهترین تصاویر SDR و HDR را که امسال از فناوری OLED دیده ‌ایم ارائه می‌ کند. گران است و همچنین بدون برخی از برنامه ‌های ضروری است، اما از نظر تلویزیون سینمای خانگی، مطمئناً از استاندارد فوق‌ العاده بالا و با دقت در پخش تصویر عمل می‌ کند و هدف هنرمند را در اولویت بالایی قرار می دهد. اگر از طرفداران فیلم هستید که به دنبال بهترین کیفیت تصویر SDR و HDR OLED هستید، واقعاً باید Sony BRAVIA XR A90J را که بسیار توصیه می شود، بخرید.

منبع: avforumstechradar

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *