نقد و بررسی, نقد و بررسی تلویزیون, وبلاگ

بررسی تخصصی تلویزیون سونی A80L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی A80J

تلویزیون سونی A80L دارای ویژگی هایی است که تجربه ای بی نظیر از تماشای تلویزیون را برای شما به ارمغان می آورد. این تلویزیون اولد 4K دارای HDR، رفرش ریت 120 هرتز (همراه با رفرش ریت متغیر یا VRR)، یک تیونر ATSC 3.0، پلتفرم جدید Google TV برای سرگرمی، پشتیبانی و اتصال به طیف گسترده ای از برنامه ها و دیگر سرویس های Google می باشد. این تلویزیون با مجموعه ای از فناوری های پیشرفته به دنبال آن است که هر آنچه را نیاز دارید (صوتی و تصویری) برای شما فراهم کند.

اکثر مردم به همه قابلیت هایی که سونی ارائه می دهد، نیازی ندارند یا نمی توانند از آن ها استفاده کنند. تنظیمات پیچیده، حالت های تصویر گوناگون و فناوری های پردازش برای افرادی که فقط می خواهند محتوای صوتی و تصویری باکیفیتی داشته باشند، بیش از حد گیج کننده است. اما Bravia XR A80L به قدری کامل عمل می کند که ارزشش را دارد و یکی از بهترین تلویزیون هایی است که می توانید خریداری کنید.

مشاهده سایز های موجود تلویزیون A80L

تلویزیون اولد سونی 55A80L

تلویزیون اولد سونی 65A80L

بررسی تلویزیون سونی Bravia XR A80L

ما در این مقاله تلویزیون سونی Bravia XR A80L (XR-65A80L) 65 اینچی را ارزیابی کردیم. از آنجایی که دو مدل موجود دیگر، یعنی تلویزیون 55 اینچی و 77 اینچی، قابلیت های اصلی و فناوری های پایه ای یکسانی دارند؛ بنابراین انتظار می رود عملکرد هر سه مدل به یکدیگر شباهت داشته باشد.

طراحی تلویزیون سونی Bravia XR A80L

سونی از طراحی همیشگی اولد A80L دور نشده است که بسیار خوب است.

این تلویزیون دارای طراحی شیک و منحصر به فردی است؛ صفحه نمایش جت بلکِ بزرگ (33 × 57.1 اینچ) که توسط حاشیه های ظریف و نازکی (0.25 اینچ) از بالا و کناره و حاشیه کمی پهن تر (0.33 اینچ) از پایین احاطه شده است. روی حاشیه پایینی تلویزیون لوگوی متالیک سونی دیده می شود. این طراحی دقیق باعث می شود حواس شما از تماشای تلویزیون به سمت حاشیه ها منحرف نشود.

همه اجزا (و توازن مجموعه) روی پایه ای محکم، مستقر در پشت تلویزیون (1.6 × 22.8 × 41.3 اینچ) قرار گرفته اند. از طریق کانکتورهای 300 × 300 میلی متری می توانید تلویزیون A80L خود را به دیوار آویزان کنید تا فضایی بیشتر و دکوری متفاوت تر داشته باشید.

پایه آلومینیومی دو شاخه ای به شما این امکان را می دهد تا تلویزیون خود را به 3 حالت نصب کنید: حالت اول حالت استاندارد است که تقریباً چند سانتی مانده به گوشه ها نصب می شود، به گونه ای که پایه ها حدود 40.8 اینچ از هم فاصله دارند، حالت دوم تقریباً در میانه های تلویزیون نصب می شود که برای میزهای کوچک تر مناسب است، فاصله پایه ها از یکدیگر در این حالت 27.3 اینچ است. نصب پایه ها به حالت سوم به شما این امکان را می دهد تا با افزایش ارتفاع، ساندبار را در زیر تلویزیون خود قرار دهید.

اتصالات تلویزیون Bravia XR A80L سونی

ورودی برق تلویزیون سونی A80L در سمت راست پنل پشتی و سایر ورودی ها در سمت چپ قرار گرفته اند. از لبه چپ تلویزیون شش ورودی وجود دارد: یک ورودی ریموت، 2 ورودی کامپوزیت، 2 پورت USB (هر دو با حداکثر توان خروجی 500 میلی آمپر) و یک پورت HDMI.در یک فرورفتگیِ رو به دیوار، کانکتور کابل کواکسیال، یک پورت اترنت، یک پورتOptical audio out، یک پورت برای ریموت RS-232C، 3 پورت HDMI و یک پورت USB با حداکثر توان خروجی 900 میلی آمپر قرار گرفته اند.

از چهار پورت HDMI، تنها 2 پورت از HDMI 2.1 استاندارد پشتیبانی می کنند. پورت 3 (که از eARC / ARC پشتیبانی می کند) و پورت 4 داخلی ترین ورودی های پنل پشتی هستند. سایر پورت ها فقط از HDMI 2.0b پشتیبانی می کنند.شما می توانید برای فعال کردنeARC ، اسپیکرها را روی سیستم صوتی تنظیم کنید، حالت eARC را روشن و سپس Digital Audio Out را روی Auto 1 و Passthrough را روی Auto تنظیم کنید.

پردازنده Cognitive processor XR

همانند تمام تلویزیون های سری 2023 سونی، A80L به پردازنده Cognitive Processor XR مجهز است. سونی ادعا می کند این تراشه به کمک درک حس دیداری و شنیداری در انسان و چگونگی واکنش مغز با تجزیه و تحلیل همزمان بسیاری از عناصر مختلف به کارگرفته شده در ویدیوها و اصوات جهت کشف چگونگی پردازش آن ها (در زمان واقعی) به بالاترین سطح کیفیت، یک تجربه کاملاً جدید را برای شما به ارمغان می آورد و شما را به طور کامل غرق در تماشا می کند. طبق گفته سونی؛ این اولین پردازنده تصویر تلویزیون در جهان است که با یک مرحله تشخیص صحنه برای شناسایی و افزایش کانون اصلی آغاز می شود و در نهایت حس عمق بیشتری را به تصویر اضافه می کند. جنبه های بصری این فناوری باعث می شوند نویزهای تصویر از بین بروند و کنتراست بهتری ایجاد شود. این فناوری با تنظیم روشنایی، نور را تقویت و تاریکی را بدون از دست رفتن جزئیات عمیق تر می کند؛ سونی A80L از کیفیت رنگ بسیار بالایی برخوردار است. Color XR موجب می شود تا صحنه ها و تصاویر را به صورت کاملاً طبیعی و واقعی مشاهده کنید؛ Clarity XR کیفیت 4K تصاویر را بهبود می بخشد و XR Motion با آنالیز تصاویر متحرک تاری را به حداقل می رساند و تصویری کاملاً شفاف را به شما ارائه می دهد.

ماجرای این پردازنده به همین جا ختم نمی شود؛

 XR Sound Position که با Acoustic Surface Audio+ کار می کند، این حس را به شما القا می کند که صدا مستقیماً از تصویر به گوش می رسد. XR Surround صدا را از طرفین و به صورت عمومی ایجاد می کند، حتی اگر فقط به اسپیکرهای تلویزیون اکتفا می کنید. Voice Zoom 2 دیالوگ ها را تشخیص می دهد تا بتوانید آن ها را بهتر بشنوید.

عملکرد و کیفیت تصویر Bravia XR A80L سونی

چه محتوای خود را از طریق استریم یا از طریق تیونر ATSC 3.0 دریافت کنید، تصویر A80L در همه حالات شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

سیستم صوتی سونی Bravia XR A80L

در این تلویزیون صفحه نمایش با ضخامت 0.25 اینچ، به وسیله فناوری Acoustic Surface Audio+ همانند اسپیکر عمل می کند. صدا به طور مستقیم از طریق دو محرک و دو ساب ووفر تعبیه شده ایجاد می شود.

Google TV و قابلیت های هوشمند تلویزیون سونی Bravia XR A80L

Google TV با داشتن رابط کاربری کاربردی و بهتر در نمایش محتوایی که می خواهید مشاهده کنید، پیشرفت قابل توجهی نسبت به Android TV داشته است. شما می توانید صفحه اصلی خود را با اضافه کردن برنامه هایی که بیشتر استفاده می کنید و فیلم ها و نمایش هایی که بیشتر تماشا می کنید، سفارشی سازی کنید.

جستجو در این تلویزیون بسیار روان و بدون کندی انجام می گیرد. می توانید آنچه را که می خواهید تایپ کنید، برای دیدن پیشنهادات کلی به پایین صفحه بروید و یا می توانید از طریق کنترل های صوتی دستیار Google به راحتی جستجو کنید. این کنترل های صوتی برای دسترسی به دیگر قابلیت های Google نیز به کمک شما می آیند؛ به عنوان مثال، می توانید از دستیار Google بخواهید تا تقویم را به شما نشان دهد و یا از طریق Spotify موسیقی پخش کند. (پایین ترین رده Bravia X95L و تلویزیون A95L رده بالا مجهز به سوئیچ سخت افزاری هستند که امکان استفاده از دستیار Google را بدون دست فراهم می کند، اما برای بهره بردن از این قابلیت در A80L به کنترل از راه دور نیاز است.)

همچنین می توانید محتوایی که در طول روز با آن مواجه می شوید، به فهرست تماشا (Watchlist) که زیر تب Library قرار دارد، اضافه کنید. به کمک این قابلیت برنامه ای را از دست نمی دهید، حتی اگر امکان تماشای برنامه را در همان لحظه نداشته باشید، چون که می توانید بعداً آن را تماشا کنید. گزینه watchlist که صرفه جویی در زمان را امکان پذیر می کند، در جستجوهای Google قرار می گیرد.

پیشنهادات Google TV نیز به شدت کاربردی هستند. این پیشنهادات از طریق بررسی فعالیت های شما در Google (در هر دستگاهی که با حساب Google شما راه اندازی شده باشد) و همچنین سرویس ها و برنامه های استریم به دست می آیند؛ بنابراین اگر اطلاعات شخصی خود را به Google داده اید، Google TV می تواند سلیقه شما را به خوبی پیش بینی کند.

با استفاده از Apple AirPlay می توانید محتوا را مستقیماً از آیپد، آیفون یا مک به تلویزیون منتقل کنید. همچنین به لطف پشتیبانی از Chromecast می توانید محتوای ویدیویی و صوتی خود را از گوشی ها یا تبلت های اندرویدی بر روی تلویزیون پخش کنید. این تلویزیون از پلتفرم خانه هوشمند Apple HomeKit و دستیار صوتی الکسا نیز پیشتیبانی می کند.

Google TV روند راه اندازی A80L را بسیار ساده کرده است. کافی است پس از باز کردن برنامه Google Home روی تلفن اندروید خود، QR کدی را که روی صفحه تلویزیون ظاهر می شود اسکن کنید تا بدین صورت دو دستگاه به هم متصل شوند. سپس به Wi-Fi متصل شوید و با حساب Google خود وارد شوید. این کار به شما کمک می کند تا از مجموعه گسترده سرویس های Google استفاده کنید: بین تمام برنامه های تلویزیون جستجو کنید؛ از کنترل های صوتی (همگام سازی شده از طریق Google Voice Match) برای باز کردن تقویم، مخاطبین، یادآوری ها و موارد دیگر استفاده کنید؛ در برخی موارد می توانید رمزهای عبور را به سرویس های استریم پیوند دهید.

سرویس استریم Bravia Core

با داشتن تلویزیون A80L به عضویت سرویس جدید استریم سونی، یعنی Bravia Core درمی آیید. با استفاده از این سرویس می توانید به روش معمول فیلم بخرید و تماشا کنید. سرویس استریمBravia Core میزبان تعداد زیادی فیلم IMAX Enhanced می باشد که برای فناوری تلویزیون های Bravia XR بهینه سازی شده است. سرعت داده در این حالت بسیار بیشتر خواهد بود، در نتیجه ویدیوهای 4K با سرعت 80 مگابایت در ثانیه پخش می شوند (با فعال کردن این قابلیت، در مورد افزایش احتمالی مصرف داده به شما هشدار داده می شود).

ریموت کنترل سونی Bravia XR A80L

سونی در طراحی ریموت کنترل A80L، از طراحی های اخیر خود فاصله چندانی نگرفته است. ریموت کنترل این تلویزیون باریک و بلند است (حدود 1.8 × 9 اینچ). کلیدهای شماره و کلیدهای میانبر (برای صدا، کانال، برگشت و صفحه اصلی) به گونه ای هوشمندانه در کنار هم قرار گرفته شده اند. فقط یک چراغ، آن هم در بالای گوشه سمت چپ این ریموت کنترل قرار گرفته است که به رنگ نارنجی درمی آید و به شما اطلاع می دهد که دستیار Google در حال گوش دادن به دستورات شما است.

تنها تغییر ایجاد شده در این ریموت نسبت به ریموت کنترل های قبلی، اضافه شدن دو کلید اختصاصی برای سرویس های استریم است. در حالی که مدل های قبلی فقط دو سرویس استریم داشتند (A8H فقط Google Play و Netflix را ارائه می کرد)، این ریموت کنترل چهار سرویس نتفلیکس، یوتیوب، دیزنی پلاس و آمازون پرایم را دارا می باشد.

نقاط قوت تلویزیون سونی A80L

✔ کیفیت تصویر و صدای فوق العاده

✔ قابلیت های پویا و هوشمند بسیار

✔ رابط کاربری قدرتمند و کاربرپسند Google TV

نقاط ضعف تلویزیون اولد A80L

همه پورت های HDMI از HDMI 2.1 پشتیبانی نمی کنند

سرویس استریم Bravia Core بسیار آرمانی و ایده آل نیست

مشخصات تلویزیون سونی Bravia XR A80L

شماره مدل: XR-65A80L

سایز نمایشگر: 55 / 65 / 77 اینچ

وضوح: 2160 × 3840

پشتیبانی از فرمت های HDR10، HLG و Dolby Vision

رفرش ریت: 120 هرتز

دارای 4 پورت HDMI

مجهز به 3 پورت USB

توان صوتی: 30 وات

نرم افزار هوشمند: Google TV

ابعاد: 2.1 × 33 × 57.1 اینچ

وزن: 22.3 کیلوگرم

سخن پایانی

از آنجایی که قیمت تلویزیون های OLED به تدریج کاهش پیدا می کند، تا جایی که می توان برخی از مدل های پیشرفته مانند تلویزیون اولد C1 و تلویزیون اولد G1 را با پرداخت هزینه کمی خریداری کرد. ممکن است تلویزیون هایی با رنگ و روشنایی بهتر (مانند Samsung QN90C Neo QLED یا LG G3 و C3) یا با پورت های HDMI 2.1 بیشتر (مانند تلویزیون های LG) و حتی مدل های ارزان تر (Vizio H1 OLED) نیازهای شما را برآورده کنند. اما باید توجه داشت تلویزیون A80L با داشتن یک پکیج کاملی از صدای بی نظیر، فناوری های تصویری دقیق و تنظیم شده و Google TV با تمام اتصالات مرتبط یک انتخاب عالی است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *