آموزش, وبلاگ

تنظیم درجه یخچال در فصل های مختلف

تنظیم درجه یخچال در فصل های مختلف

در این پست شما نحوه تنظیم درجه یخچال در فصل های مختلف را یاد خواهید گرفت. وقتی که درجه یخچال را روی دمای مطمئنی قرار می دهید؛ از غذاها و موارد خوراکی خود در مقابل خراب شدن محافظت می کنید و حتی برای مدت طولانی تری می توانید مواد غذایی خود را تازه نگه دارید. اما باید توجه داشته باشید که یخچال ها عملکرد متفاوتی نسبت به هم دارند؛ بنابراین هر سیستم کنترل دما کمی متفاوت از دیگری است.

قبل از اینکه دکمه های کنترلی را لمس کنید؛ دمای داخل یخچال را با یک دماسنج اندازه گیری کنید و بعد برای تنظیم درجه یخچال از دکمه های لغزنده؛ دکمه های کنترلی یا پنل دیجیتالی استفاده کنید. تنظیم درجه یخچال را به تدریج انجام دهید تا یخچال شما به دمای دقیق و پایداری دست پیدا کند و غذاهای شما را به صورت ایمن نگه دارد.

روش 1 ارزیابی دمای داخلی با دماسنج

مرحله 1 – خرید دماسنجبرای تست دمای داخل یخچال باید یک دماسنج خریداری کنید. اکثر یخچال ها دارای دماسنج داخلی نیستند؛ بنابراین بهترین کار این است که آنها را خریداری کنید. هر زمان که می خواهید دمای داخلی را بررسی کنید؛ دماسنج را در داخل یخچال قرار دهید. به دنبال دماسنج های استیل ضد زنگ باشید چون احتمال شکستن آنها نسبت به دماسنج های شیشه ای بسیار کمتر است. بسیاری از این دماسنج ها به قفسه یخچال شما متصل می شوند و نصب ساده ای دارند.

می توانید دماسنج یخچال را به صورت آنلاین و یا به صورت حضوری از فروشگاه های خریداری کنید. این دستگاه نسبتا ارزان هستند و هزینه آن به هزینه ای که برای خرید مواد غذایی صرف می کنید پایین تر است. با تازه نگهداشتن مواد غذایی خود برای مدت طولانی تر؛ هزینه کردن برای خرید دماسنج ارزشش را دارد. توجه داشته باشید که اکثر دماسنج های یخچال در فریزر هم کار می کنند.

مرحله 2 – قرار دادن دماسنج در یخچال

برای تنظیم درجه یخچال شما باید ابتدا دماسنج را روی قفسه وسط یخچال قرار دهید. سعی کنید تا حد ممکن دماسنج را در یخچال قرار دهید. ابتدایی ترین دماسنج ها دارای طراحی ایستاده هستند اما می توانید از گیره داخلی هم استفاده کنید و آنها را در قسمت جلوی قفسه آویزان کنید. اگر از دماسنج استیک شکل استفاده می کنید؛ آن را در لیوانی پر از آب قرار دهید.

به خاطر داشته باشید که یخچال و فریزر دارای دمای ثابتی نیستند. همیشه بعضی نقاط گرم و بعضی نقاط سرد وجود دارد. بنابراین از قفسه وسطی استفاده کنید تا دقیق ترین میزان دما را بدست آورید.

مرحله 3 – قرائت دماسنج

حداقل بعد از 5 ساعت دماسنج را قرائت کند. دما به شما ایده می دهد که چه تنظیماتی را باید انجام دهید تا یخچال شما عملکرد معمول خود را داشته باشد. دمای مناسب از 35 تا 38 درجه فارنهایت (2 تا 3 درجه سانتیگراد) است. هر چیزی در دمای 40 درجه فارنهایت (4 درجه سانتیگراد) یا پایین تر امن توصیف می شود.

اگر از خودتان سوال می کنید که چرا کاهوهای شما یخ زده است؛ یخچال شما احتمالا در دمای خیلی پایین قرار دارد. با این حال افزایش بیش از حد دما می تواند به معنای ترشیده شدن شیر باشد. یک دماسنج خوب به شما این امکان را می دهد تا کنترل بیشتری روی دمای یخچال خود داشته باشید.

مرحله 4 – نحوه تنظیم درجه یخچال

تنظیم درجه یخچال را با استفاده از دکمه های کنترل داخل یخچال انجام دهید. ممکن است انتظار داشته باشید که همه یخچال ها یکسان عمل کنند. در حالی که همه آنها مسئول نگهداری از مواد غذایی شما هستند؛ تا وقتی که به داخل یخچال نگاه نکنید هرگز نمی دانید که چه نوع پنل کنترل دما را دریافت می کنید. دکمه کنترل داخل یخچال را با توجه به دمایی که ترجیح می دهید تنظیم کنید. همیشه تنظیمات را به تدریج ایجاد کنید؛ چون تغییرات ناگهانی و بزرگ می تواند دمای داخل یخچال را از بین ببرد.

تنظیم دمای داخل یخچال

اگر مطمئن نیستید که دکمه کنترل دمای داخل یخچال کجا است؛ دفترچه راهنمای یخچال خود را بررسی کنید. اغلب این دکمه در داخل یخچال و در قسمت بالای لامپ یخچال و روی دیوارهای یخچال قرار دارد. این دکمه می تواند یک دکمه شماره گیر و یا دکمه لغزنده شماره گذاری شده باشد؛ بنابراین در اغلب اوقات شناسایی آن کار سختی نیست.

مرحله 5 – بررسی مجدد تنظیم درجه یخچال

حداقل بعد از 5 ساعت دوباره دمای داخل یخچال را اندازه گیری کنید. با تنظیمات جدید سرعت خنک کنندگی یخچال و فریزر مدتی طول می کشد؛ بنابراین اگر بیش از 5 ساعت منتظر بمانید بهتر است. برای تنظیمات باید وقت کافی بگذارید. بعد مجددا دماسنج را بررسی کنید و تنظیمات را با توجه با دمای مورد نظرتان تغییر دهید. هر بار دمای یخچال را به تدریج تنظیم کنید. حداقل بعد از هر 5 ساعت تنظیمات را انجام دهید تا به دمای مورد نظرتان دست پیدا کنید. برای به حداکثر رساندن ایمنی؛ یخچال و فریزر خود را یک یا دوبار بررسی کنید.

روش 2 تنظیم درجه یخچال با استفاده از کلید تغییر دمای داخلی

پیدا کردن کلید تغییر دما

کلیدی که برای تغییر دمای یخچال طراحی شده است به شکل شماره گذاری شده می باشد. این کلید معمولا در قسمت بالای یخچال و در بعضی اوقات نزدیک به قسمت پشت و نزدیک لامپ واقع شده است. این کلیدها معمولا شبیه به دکمه های کنترل اجاق گازتان می باشد. این کلید مجموعه ای از اعداد را با بریدگی هایی نشان می دهد. ممکن است به جای اعداد پیکان هایی داشته باشد که برای تغییر دما استفاده می شوند.

پنل های داخل یخچال شما ممکن است با پنل یخچال همسایه تان بسیار متفاوت باشد. گرچه ممکن است که کلید تنظیم دمای یخچال از یک مدل به مدل دیگر متفاوت باشد؛ اما هر دکمه عملکرد مشابهی را ارائه می دهد.

افزایش دمای یخچال

شما باید این دکمه را برای خنک کردن دمای یخچال به سمت صفر (یا منفی) تغییر دهید که باعث سردتر شدن دمای داخل یخچال می شود. اگر یخچال شما دارای شماره های 1 تا 5 است، دکمه را به سمت 5 بچرخانید تا دمای داخل یخچال کمی گرم تر شود. اگر دکمه شما دارای شماره نیست می توانید در جهت عقربه های ساعت آن را بچرخانید تا همه چیز خنک شود.

تنظیم دقیق دمای یخچال و فریزر

بهترین تنظیمات این است که دکمه را در حد وسط قرار دهید. اگر دکمه دارای شماره های 1 تا 5 است سعی کنید آن را روی 3 قرار دهید؛ اگر دارای شماره های 1 تا 9 است؛ آن را روی 4 قرار دهید. یخچال و فریزر شما همچنین ممکن است از پرچسب های “warmer” و  “cooler” استفاده کند که به شما نشان می دهد برای خنک کردن دما باید به سمت Cooler و برای گرم شدن دما باید به سمت Warmer تغییر موقعیت دهید.

استفاده از دماسنج

وقتی که دما را تنظیم کرد و تغییراتی که خواستید را اعمال کردید باید مطمئن شوید که این تنظیمات برای دستگاه شما مناسب است. شما به دنبال دمایی در حدود 37 درجه فارنهایت (3 درجه سانتیگراد) هستید. یک دماسنج را روی قفسه وسط قرار دهید و حداقل 5 ساعت صبر کنید تا تنظیمات جدید اعمال شود؛ حالا دماسنج را چک کنید و بررسی کنید که این دمای مورد نظر شما است یا خیر. در صورتی که جوابتان منفی است می توانید از این دکمه برای تنظیم دمای یخچال استفاده کنید تا به دمای مطلوب دست پیدا کنید.

برای پیدا کردن تنظیمات مناسب، ممکن است لازم باشد چند بار این فرایند را تکرار کنید. تنظیمات را به تدریج انجام دهید و اجازه دهید که هر بار یخچال 5 ساعت یا بیشتر کار کنید تا تغییرات دمایی ایجاد شده را اعمال کند. در صورتی که به دمای مطلوب دست پیدا کردید می توانید شماره یا علامت روی کلید را حفظ کنید تا در صورت تغییر اتفاقی آن به راحتی بتوانید از این تنظیمات دوباره استفاده کنید.

روش 3 تنظیم درجه یخچال با استفاده از کلید لغزنده

در داخل یخچال به دیوار روبرویتان نگاه کنید و در نزدیکی بالای یخچال به دنبال یک دکمه لغزنده باشید. این دکمه دارای شماره های مشابه با کلیدی است که در بالا توضیح دادیم؛ اما با حرکت دادن آن، دکمه می لغزد و روی عددی که شما می خواهید قرار می گیرد. در برخی از مدل ها معمولا نزدیک به لولای درب در نیمه بالایی می توانید این دکمه را پیدا کنید. ممکن است یک سری اعداد را در طول آن مشاهده کنید که نشان دهنده تنظیمات مختلفی است که می توانید برای دستیابی به دمای مطلوب استفاده کنید. پیدا کردن این اسلایدر کار چندان سختی نیست اما اگر در این کار موفق نبودید می توانید دفترچه راهنمای یخچال را مطالعه بفرمایید.

تغییر اسلایدر

کلید را به سمت راست حرکت دهید تا دمای یخچال خنک شود. به طور معمول با حرکت این اسلایدر به سمت راست دمای یخچال خنک و با حرکت آن به سمت چپ دمای یخچال گرم می شود. این اسلایدر هم ممکن است با استفاده از برچسب هایی مانند Cooler به شما نشان دهد که حرکت در کدام سمت منجر به خنک شدن هوای یخچال می شود. به راحتی با انگشتان خود این اسلایدر را به صورت افقی حرکت دهید تا دما تنظیم شود. بهترین تنظیمات اسلایدر یخچال معمولا حد وسط آن است؛ اگر این اسلایدر با اعداد 1 تا 6 برچسب گذاری شده است شما آن را روی عدد 3 یا 4 قرار دهید. اگر مطمئن نیستید که باید چه تنظیماتی را انتخاب کنید؛ این کار نقطه شروع خوبی است.

اندازه گیری دمای داخل یخچال

حداقل بعد از 5 ساعت منتظر شدن؛ دوباره دمای داخل یخچال را اندازه گیری و تنظیم کنید. اگر دما همان چیزی است که می خواهید؛ بسیار عالی است، دیگر لازم نیست کاری انجام دهید. در دمای 37 درجه فارنهایت (3 درجه سانتیگراد) می توانید انواع مختلفی از مواد غذایی خود را نگهداری کنید.

اگر از همان ابتدا نمی دانید که دمای مناسب کدام است، یک دماسنج را در داخل یخچال قرار دهید و 5 ساعت صبر کنید و بعد آن را بررسی کنید و مطابق با دمای به دست آمده با حرکت دادن اسلایدر تنظیمات را انجام دهید. هر بار تغییرات کمی را اعمال کنید تا به دمای مطلوب خود دست پیدا کنید.

هنگامی که مکان مناسب برای اسلایدر را پیدا کردید آن را علامت گذاری کنید؛ به این ترتیب اگر اسلایدر از موقعیت خود خارج شود به راحتی می توانید از همان تنظیمات استفاده کنید.

روش 4 تنظیم درجه یخچال با استفاده پنل دیجیتال

شاید یخچال شما هیچ دکمه و اسلایدری نداشته باشد و به جای آنها یک پنل را در قسمت جلوی دستگاه خود پیدا کنید. اگر یخچال مدرنی دارید استفاده از پنل دیجیتالی ممکن است بسیار ساده تر به نظر برسد. این پنل به شما اجازه می دهد تا با لمس کردن صفحه تنظیمات مورد نظر خود را انجام دهید. این پنل معمولا روی درب بیرونی یخچال قرار دارد. برخی از بخچال ها دارای صفحه نمایش دیجیتال و دکمه های کنترلی هستند در حالی که جدیدترین مدل ها دارای صفحه نمایش لمسی هستند.

تنظیم دما در یخچال

اگر در قسمت بیرونی یخچال خود این پنل را مشاهده نمی کنید؛ احتمالا دستگاه شما دارای اسلایدر و دکمه کنترلی است که نمی توانید آن را پیدا کنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به دفترچه راهنمای یخچال خود مراجعه کنید.

فشار دادن کلیدهای جهت دار

برای تنظیم دمای یخچال خود؛ کلیدهای جهت دار را فشار دهید. بسیار از صفحه نمایش های دیجیتال دارای پیکان های کوچکی هستند که برای تنظیم دمای یخچال باید آنها را فشار دهید. در عوض بعضی از مدل ها دارای دکمه هایی مانند Cooler و Warmer هستند که دقیقا همان کاری که انتظار دارید را انجام می دهند. دکمه ها را فشار دهید تا روی صفحه نمایش دمای مورد نظر خود را مشاهده کنید. برای رسیدن یخچال به دمای حدود 37 درجه فارنهایت (3 درجه سانتیگراد) برنامه ریزی کنید. درجه حرارت را بالاتر از 40 درجه فارنهایت (4 درجه سانتیگراد) تنظیم کنید تا از خراب شدن مواد غذایی خود جلوگیری کنید.

اندازه گیری دمای داخل یخچال

حداقل بعد از 5 ساعت منتظر شدن؛ دوباره دمای داخل یخچال را اندازه گیری و تنظیم کنید. به یخچال و فریزر خود وقت کافی بدهید تا تنظیمات جدید را اعمال کند. بعد دماسنج را در قفسه وسط قرار دهید. پنل دیجیتالی فقط یک صفحه نمایش است؛ بنابراین اگر مشکلی در آن ایجاد شود ممکن است دمای یخچال شما را به درستی نشان ندهد. شما باید همیشه مطمئن باشید که مواد غذایی شما ایمن است و از دماسنج استفاده کنید تا از دمای مناسب یخچال خود اطمینان حاصل کنید.

اگر این دما به نظرتان مناسب نیست سعی کنید به تدریج تغییرات را اعمال کنید. بعد از هر بار تنظیم؛ 5 ساعت صبر کنید تا ببینید که آیا به دمای مطلوب دست پیدا کرده اید. در نهایت اگر موفق به تنظیم دمای یخچال خود نشدید ممکن است مشکلی در یخچال شما به وجود آمده باشد؛ پس با یک تکنسین متخصص تماس حاصل فرمایید.

منبع: wikihow

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *