آموزش, وبلاگ

آموزش تمیز کردن کولر گازی

آموزش تمیز کردن کولر گازی

چرا باید نحوه تمیز کردن کولر گازی را بدانیم؟ کولر گازی یکی از دستگاه های مهمی است که خانه شما را به یک استراحتگاه عالی تبدیل می کند. شما می توانید از هوای خنک خانه خود لذت ببرید و به خوبی استراحت کنید. اما با گذشت زمان ممکن است متوجه شوید که کولر گازی شما مانند گذشته خنک سازی ایده آلی را ارائه نمی دهد و حتی اگر کولر گازی شما قابلیت گرمایشی دارد می توانید شاهد باشید که خانه شما مانند قبل گرم نمی شود.

تمیز کردن کولر گازی یکی از بخش های اصلی مراحل نگهداری و تعمیر است که باعث می شود دستگاه شما عمری طولانی تر داشته باشد و عملکرد خود را حفظ کند. وقتی کولر گازی شما تمیز است و کمتر برای خنک کردن هوا به خود فشار می آورد، انرژی کمتری استفاده می کند و در نتیجه در هزینه برق ماهیانه شما صرفه جویی می کند. با کمی دقت و حوصله می توانید کوار گازی خود را تمیز کنید و از عملکردی بهتر بهره ببرید.

نکاتی برای تمیز کردن کولر گازی

قبل از اینکه نحوه تمیز کردن کولر گازی (AC) را به شما توضیح دهیم؛ چند نکته وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید:

  • فرآیند تمیز کردن کولر گازی کاری زمان بر است. باید حدود نصفی از روز خو را برای تمیز کردن صحیح صرف کنید.
  • مراحل تمیز کردن کولر گازی به مهارت و حرکات دقیق نیاز دارد.
  • برای انجام این کار ممکن است به ابزارهای مخصوص نیاز داشته باشید.

در حالی که این نوع تعمیر و نکهداری را خودتان می توانید انجام دهید؛ ممکن است متوجه شوید که صبر و حرکات ظریفی که برای انجام این کار نیاز است را ندارید. اگر کولر گازی شما خیلی کثیف است و یا فرسودگی قابل توجهی دارد بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

نحوه تمیز کردن کولر گازی – چگونه کویل اواپراتور را تمیز کنیم؟

این به خود شما بستگی دارد که می خواهید کار تمیز کردن کولر گازی را با کویل داخلی شروع کنید یا خارجی. ما در اینجا با تمیز کردن کویل داخلی کولر گازی کار خود را شروع خواهیم کرد.

کولر گازی را از برق بکشید

کولر گازی دارای قطعات متحرک زیادی می باشد و از آنجا که ایمنی در درجه اول اهمیت زیادی دارد؛ باید کولر گازی خود را خاموش و از برق بکشید. اگر کولر گازی شما در فضای تاریکی مانند اتاق زیر شیروانی قرار دارد باید نور کافی را تنظیم کنید.

نکات لازم برای تمیز کردن کولر گازی

کولر گازی را باز کنید

واحد دمنده شما دارای دریچه ای است که باید آن را بردارید تا به کویل اواپراتور دسترسی پیدا کنید. بسته به واحد کولر گازی که دارید ممکن است مجبور شوید نوار چسب فویل را بردارید. غالبا چند پیچ هم برای باز کردن وجود دارد که این دریچه را در جای خود نگه می دارد.

تفاوت بین کویل کندانسور و کویل اواپراتور

قبل از شروع به تمیز کردن کولر گازی خود؛ باید کمی در مورد نحوه کار کولر گازی اطلاعات داشته باشید. کولرهای گازی دارای قطعات داخلی و خارجی هستند و هر کدام حاوی نوع متفاوتی از کویل یا سیم پیچ هستند که به تمیز کردن نیاز دارند.

کویل اواپراتور را در قسمت داخلی کولر گازی پیدا خواهید کرد. این کویل یا سیم پیچ معمولا از مس ساخته می شود که گرما را به راحتی هدایت می کند و حاوی ماده خنک‌کننده هم می باشد. با عبور هوای گرم از روی سیم پیچ ها؛ گرما جذب می شود و مبرد تبخیر می شود و به حالت گاز در می آید.

مبرد هوای گرم را به واحد خارج هدایت می کند و در آنها از طریق کمپرسور به کویل کندانسور انتقال داده می شود. در این مرحله؛ کمپرسور مبرد را به حالت مایع بر می گرداند. بعد کویل کندانسور با کمک فن خروجی گرما را در هوای بیرون آزاد می کند. برای تمیز کردن کولر گازی خود باید روی اجزای داخلی و خارجی کار کنید.

کویل اواپراتور کولر گازی خود را تمیز کنید

اگر برس نرم دارید؛ از آن برای از بین بردن گرد و غبار کویل استفاده کنید. این گرد و غبار از هوای موجود در خانه شما تشکیل شده است و می تواند شامل گرده ها هم باشد؛ بنابراین اگر مستعد آلرژی هستید ممکن است مایل باشید ماسک بزنید.

بهترین راه حل تمیز کردن؛ استفاده از اسپری پاک کننده کویل است که نیازی به شستشو ندارد و می توانید از فروشگاه های محلی آن را خریداری کنید. این اسپری کف می کند و بعد به قسمت های مختلف کویل سرایت می کند و گرد و غبار را از بین می برد. تا جایی که می توانید اسپری را به صورت یکدست بپاشید تا مناطقی که با دست نمی توانید به آنها دسترسی پیدا کنید را هم تمیز کنید.

آموزش تمیز کردن کولر گازی

تمیز کردن پمپ درین کولر گازی

بعد از اینکه کار تمیز کردن کویل را به پایان رساندید؛ نوبت به تمیز کردن پمپ درین می رسد. صابون مایع و آب گرم را با هم ترکیب کنید و حتی می توانید از سفید کننده به عنوان ماده ضد عفونی کننده استفاده کنید. به نسبت 50 به 50 آب و صابون را با هم ترکیب کنید و شروع به تمیز کردن کنید. اگر به دنبال یک روش طولانی مدت برای جلوگیری از تشکیل جلبک می گردید می توانید قرص های مخصوص را از فروشگاه های لوازم خانگی خریداری کنید.

بستن پنل کولر گازی

با استفاده از همان پیچ هایی که اول کار باز کردید؛ دریچه کولر گازی را سر جایش ببندید. اگر نوار فویل فلزی دارید از آن برای بستن قسمت بالا پایین دریچه استفاده کنید. این تمام کاری بود که شما باید برای تمیز کردن منظم کولر گازی باید انجام دهید. اما ممکن است با مشکلاتی هم مواجه شوید که به تنهایی از پس آن بر نیاید. اگر کویل اواپراتور فریم A دارید ممکن است قطعاتی را پیدا کنید که نمی توانید به آنها دسترسی پیدا کنید؛ چون کویل ها از دو طرف محصور شده اند. اگر مدتی است که کویل های فریم A خود را تمیز نکرده اید؛ احتمالا به کمک یک تکنسین حرفه ای نیاز خواهید داشت.

چگونه کویل کندانسور کولر گازی را تمیز کنیم؟

تمیز کردن واحد خارجی و کویل کندانسور نسبت به واحد داخلی نیاز به تمیز کردن بیشتری دارد. از آنها که به طور مداون در معرض هوا قرار دارند؛ این قسمت از سیستم شما سریعتر کثیف می شود. برای تمیز کردن این بخش از کولر گازی به تجهیزات تخصصی بیشتری نیاز خواهید داشت. مراحل زیر را دنبال کنید و نحوه تمیز کردن کویل کندانسور را یاد بگیرید.

خاموش کردن کولر گازی و جدا کردن پنجره مشبک کولر گازی

یک بار دیگر مطمئن شوید که کولر گازی را از برق جدا کرده اید. پیچ های پنجره مشبک بالای واحد را باز کنید. وقتی که آنها را جدا کردید؛ واحد فن و جلو پنجره مشبک را بلند کنید.

مواد زائد را پاک کنید

بسته به کولر گازی که دارید ممکن است مقدار زیادی مواد زائد در کف دستگاه وجود داشته باشد. در مدل های رده پایین معمولا محافظتی وجود ندارد که مانع از ورود اشغال شوند؛ بنابراین ممکن است برگ ها؛ دانه ها و حتی شاخه های کوچک را در کف پیدا کنید. می توانید با دست این زباله ها را جمع‌آوری کنید و یا از واکیوم استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن کویل کنداسور در کولر گازی

سیم پیچ های کولر گازی را تمیز کنید

نحوه تمیز کردن سیم پیچ های کندانسور کولر گازی ساده است. شما به یک محلول تمیز کننده سیم پیچ نیاز خواهید داشت که می توانید از فروشگاه ها خریداری کنید. توجه داشته باشید که پاک کننده سیم پیچ کندانسور بسیار سوزاننده است و می تواند باعث سوختگی شود. بخار آن نیز خطرناک است به همین دلیل نباید از این پاک کننده ها روی کویل های داخلی دستگاه استفاده کنید.

محلول پاک کننده را طبق دستورالعمل های نوشته شده رقیق و یا ترکیب کنید و آن را روی سیم پیچ بپاشید. چند دقیقه فرصت دهید و بعد می توانید آن را بشویید. برای این کار از فشار شدید آب استفاده نکنید چون تیغه های تا حدودی ظریف هستند و با کمی فشار می توانند به راحتی آسیب ببینند.

تیغه های کولر گازی را صاف کنید

تیغه های خم شده جریان هوا را کاهش می دهد؛ بنابراین در عملکرد کلی دستگاه تاثیر می گذارد. بهترین کار برای صاف کردن تیغه ها خرید یک ابزار است. این کیت های ارزان قیمت دارای دندانه هایی هستند که به شما کمک می کنند تعداد مشخصی از تیغه ها را صاف کنید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که با احتیاط باله ها را صاف کنید.

اطراف واحد کولر گازی را تمیز کنید

کیج فن را عوض کنید و با پیچ هایی که قبلا جدا کردید آن را به کولر گازی وصل کنید. مطمئن شوید که اطراف کولر گازی کاملا تمیز است و از جریان هوای بهینه اطمینان حاصل کنید.

نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی

اگر فکر می کنید که چگونه می توانید مراحل موفقیت آمیز تمیز کردن کولر گازی را پشت سر بگذارید؛ باید بدانید که تمیز کردن فیلتر کولر گازی این موفقیت را برای شما به ارمغان می آورد. کولرهای گازی غالبا دارای فیلترهایی هستند که به جای تمیز گرفتن بیشتر تعویض می شوند. بنابراین اگر می خواهید که فیلتر کولر گازی خود را تمیز کنید ابتدا دفترچه راهنمای دستگاه خود را مطالعه کنید تا ببینید که فیلتر شما قابل تعویض است یا قابل شستشو. جدا کردن فیلتر بر اساس هر دستگاهی متفاوت است اما مراحل تمیز کردن فیلتر کولر گازی های مختلف تا حد زیادی شبیه به هم هستند.

از واکیوم برای تمیز کردن فیلتر کولر گازی استفاده کنید

برای تعمیر و نگهداری منظم؛ استفاده از واکیوم برای تمیز کردن فیلتر کولر گازی کاری است که باید انجام دهید. از یک سری بدون برس استفاده کنید چون ممکن است به فیلتر آسیب برساند. نازل واکیوم را در طول فیلتر بالا و پایین کنید. احتمالا خواهید دید که گرد و غبار کاملا از بین رفته است. اگر حیوان خانگی دارید ممکن است مجبور شوید چند بار دیگر این کار را تکرار کنید تا موهای حیوان خانگی خود را از بین ببرید. در هنگام کشیدن واکیوم فشار زیادی به فیلتر وارد نکنید چون در غیر این صورت یا فیلتر را پاره می کنید یا به واکیوم خود آسیب می رسانید.

فیلتر کولر گازی را خیس بگذارید

وان یا ظرف بزگی را با آبی که در دمای اتاق است پر کنید. کمی مواد شوینده معمولی مایع را به آن اضافه کنید و خوب با آب مخلوط کنید؛ بنابراین کف تشکیل می شود. فیلتر را درون ظرف قرار داده و از غرقاب شدن آن اطمینان حاصل کنید. فیلتر را به جلو و عقب حرکت دهید تا کاملا در محلول صابون فرو بروید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه در این وضعیت بماند.

نحوه تمیز کردن کولر گازی

از برس یا ساینده دیگر برای تمیز کردن فیلتر استفاده نکنید چون ممکن است باعث آسیب شود. استفاده از شلنگ روش خوبی برای از بین بردن کثیغی ها است. هر بار یک طرف فیلتر را با شلنگ تمیز کنید.

فیلتر کولر گازی را اسپری کنید

از نسبت یک به یک سرکه و آب استفاده کنید و آنها را مخلوط کنید. این محلول را به یک بطری قابل اسپری اضافه کنید. دو طرف فیلتر را اسپری کرده و 10 دقیقه زمان دهید تا این محلول باکتری ها را از بین ببرد. بعد آن را در زیر آب روان بشویید.

 فیلتر کولر گازی را خشک کنید

فیلتر کولر گازی را در خوا خشک کنید. برای از بین رفتن کامل رطوبت ممکن است چندین ساعت طول بکشد. برای کمک به این فرایند می توانید فیلتر را روی روزانه ای که روی زمین پهن کرده اید بگذارید. حداقل سه ساعت زمان می برد تا بتوانید فیلتر را دوباره در کولر گازی خود نصب کنید.

نتیجه گیری

کولر گازی یکی از دستگاه هایی است که امروزه در اکثر خانه ها یافت می شود. برای اینکه فضایی راحت برای استراحت داشته باشید لازم است که از عملکرد کامل کولر گازی خود اطمینان حاصل کنید. هر چند وقت یک بار برنامه ای برای تمیز کردن کولر گازی خود بچینید. اما اگر احساس می کنید که وقت یا حوصله این کار را ندارید و یا از مهارت و دقت لازم برای تمیز کردن کولر گازی بی بهره هستید می توانید از متخصصین مجرب برای این کار کمک بخواهید.

منبع:davidleroyplumbing

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *