نقد و بررسی, نقد و بررسی تلویزیون, وبلاگ

بررسی تخصصی تلویزیون ال جی QNED90

بررسی تخصصی تلویزیون کیوند 90

درست زمانی که سامسونگ در حال تولید بهترین تلویزیون کیولد خود بود، ال جی نیز به ساخت تلویزیون های کیوند با کیفیتی پرداخت که با جدید ترین نوآوری ها همراه می باشند، در بررسی تخصصی تلویزیون ال جی QNED90 متوجه خواهید شد که آیا تلویزیون سری جدید ال جی (QNED) می تواند به پای تلویزیون های کیولد برسد یا نه؟

این کمپانی کره‌ای در سال 2024 تلویزیون ال جی QNED90T را به عنوان جایگزین QNED90 تولید کرده که ارزش خرید بالاتری را دارد.

اگر به دنبال تلویزیونی با کیفیت تصویر فورکی و در عین حال گیمینگ هستید، ال جی گزینه های بسیار خوبی در اختیارتان قرار داده است که حس رضایت کامل را به شما می دهد. تلویزیون ال جی QNED90 هم اکنون بهترین مدل ال جی بنظر می رسد که به کمک فناوری Mini LED توانسته پایه ای ثابت برای ارائه روشنایی و وضوح تصاویر به حساب آید.

در امتداد حیات پرشور QNED ها این بار پای تلویزیون ال جی QNED90 را وسط می کشیم؛ تلویزیونی با رفرش ریت 120 هرتز، بک لایت MiniLED و Webos همیشه جذاب در حیطه کاربری گیمینگ و خانگی زیباتر از پرچمدارهای این سال پا به عرصه رقابت گذاشته است تا بار دیگر کره ای را در صحنه مسابقه سربلند کند.

تلویزیون ال جی کیوند 90

ال جی برای اولین بار در 2020 و 2021 توانست فناوری نور پس زمینه Mini LED را به تلویزیون های خود راه دهد و همچنان به سنت خود وفادار مانده و از این تکنولوژی نوظهور در تلویزیون کیوند 90 نیز استفاده نموده است که با این کار توانسته گام بلندی در زمینه ارائه بهترین تکنولوژی ها بردارد؛ چراکه تلویزیون هایی با این تکنولوژی کنترل نور دقیق تری به نسبت تلویزیون های معمولی دارند و این موضوع باعث شده تاثیر زیادی بر قیمت نهایی این تلویزیون کیوند ال جی داشته باشد.

معرفی کوتاه از تلویزیون ال جی کیوند 90

جالب است تلویزیون ال جی QNED90 در ترکیب سه فناوری نوین کوانتوم دات، نانوسل و مینی ال ای دی به مرحله ساخت رسیده است. این سه تکنولوژی نوآورانه عصر جدیدی را برای این تلویزیون رقم زده اند و به لطف آنها می توانید، از روشنایی بالا و وضوح فوق العاده این تلویزیون نهایت لذت را ببرید؛ ال جی به جای پنل VA از پنل IPS در این مدل استفاده نموده است که مهم ترین مزیتش زاویه دید گستره بوده و برتری به نسبت تلویزیون های VA دارد.

برای بخش پردازنده آن ال جی دقیقا همان پردازنده QNED80 را بکار برده است که در این مدل a7 از نسل 4 می باشد و از ویژگی های زیادی در زمینه بهبود رنگ و پردازش تصاویر بهره می برد؛ آلفا 7 بیشتر با نام تراشه هوش مصنوعی از آن یاد می شود و باید گفت به شدت در توانایی پردازش محتوا سریع عمل می کند و تصاویر بی کیفیت را به سطح بالاتری می برد و تنظیمات صفحه را متناسب با آن بهینه می کند.

تلویزیون کیوند سری 9 ال جی

QNED90 در کنار این پردازنده هوش مصنوعی و کیفیت تصویر فورکی، از فرمت های متعدد HDR (Dolby Vision IQ ،HLG ،HDR Pro) بهره می برد که مهم ترین آنDolby Vision IQ است؛ این فناوری با استفاده از ژانر های خودکار، میزان روشنایی صفحه را تشخیص می دهد و نور لازم را بر اساس روشنایی اتاق تنظیم می کند.

سطح روشنایی و کنتراست

فناوری نور پس زمینه Mini LED هم اکنون آخرین ایستگاه پیشرفت نمایشگرها به حساب می آید؛ زیرا مدتی است با نام فناوری جدیدی در فضای مجازی منتشر می‌شود؛ به طوری که با شنیدن نام این تلویزیون ها می توان فهمید، صفحه نمایشی که با این فناوری تولید شده است، از چه منبع نوری استفاده می کند، تلویزیون QNED90 ال جی نیز همانند سایر تلویزیون های ال جی منبع نور خود را توسط فناوری Mini LED تامین می کند.

تفاوت آن با تلویزیون های LED در این است که به جای استفاده از یک منبع نور مشخص، از هزاران LED کوچک برای روشنایی صفحه استفاده می کند؛ اندازه هر کدام از این دیود ها یا LED های ساطع کننده، 0.2 میلی‌متر در نظر گرفته شده است و جای تعجب است چگونه LED هایی به این اندازه کوچک می توانند روشنایی و نور عالی ایجاد کنند؛ در حالی که توانایی آنها در ارائه روشنایی بسیار بالا بوده و نمایشگر تلویزیون را به بهترین نور پس زمینه آغشته می کنند.

پوشش دهی رنگ در تلویزیون ال جی QNED90

پوشش دهی رنگ در تلویزیون MiniLED ال جی، طبق اندازه گیری های انجام شده، تقریبا به 74 درصد می رسد که توسط فضای رنگ DCI-P3 می تواند طیف گسترده ای از رنگ های RGB را افزایش دهد و به حد بالایی برساند. DCP-IP یک فضای رنگی گسترده با مجموعه ای از رنگ های غنی است که فضایی عالی توسط (DCI) Cinema Initiatives Engineer ایجاد کرده اند.

کیفیت تصویر

این فناوری برای استاندارد سازی رنگ های مورد استفاده در مانیتورهای پیشرفته و سایر نمایشگرهای مخصوص گیمینگ در نظر گرفته شده است و می تواند هر نوع نمایشی را جذاب تر جلوه دهد.

پس اگر تلویزیون ال جی کیوند 90 را از نظر پوشش دهی رنگ مقایسه کنیم، باید بگوییم بهترین تلویزیونی است که می تواند پایه ای ثابت برای ارائه رنگ های غنی و مشکی عمیق باشد و تجربه لذت بخشی هنگام تماشای تصاویر به شما بدهد.

طراحی برآزنده تلویزیون ال جی QNED90

قطعا اگر قصد خرید تلویزیون را داشته باشید، بسیاری از مشخصات آن را مد نظر قرار می دهید، طراحی و جلوه تلویزیون نیز از مواردی است که به آن توجه می کنید؛ پس بدون شک اگر طراحی جذاب و شیکی داشته باشد نقش مهمی را در مدرن ساختن دکوراسیونتان پیاده‌سازی می کند.

خوشبختانه جلوه باشکوه این تلویزیون می تواند محیط تان را به بهترین شیوه بهبود ببخشد، از ویژگی تلویزیون MiniLED نازک بودن و باریک بودن آن در مقایسه با مدل های قدیمی است؛ ضخامت تلویزیون QNED90 ال جی تنها 1.3 اینچ یعنی (3.1) سانتی متر بوده و گزینه عالی برای نصب روی دیوار به حساب می آید.

حاشیه های دور تا دور تلویزیون بسیار ظریف هستند و تصاویر را از خود منحرف نمی کنند و مانعی برای دید کاربر ایجاد نمی کنند؛ همچنین پایه های آن به صورت دو شاخه ای در دو طرف تلویزیون مستقر شده است و به قول سبک نیمکیتی دارند که با طول تلویزیون امتداد می یابند به این معنی برای قرار دادن روی میز به فضای زیادی نیاز ندارند.

طراحی

جنس این پایه ها به اندازه کافی محکم می باشند تا تلویزیون را در اندازه بزرگ‌تر ثابت نگه دارد. QNED90 از خاصیت مدیریت کابل بهره برده می برد که بر روی هر کدام از پایه ها شکاف های کوچکی وجود دارد و کابل های رد و بدل شده بین تلویزیون را در خود جای می دهد و با این کار نمای ساده و ظریف تلویزیون به همان حالت خود حفظ می شود و اجازه نمی دهد دور و بر تلویزیون شلخته جلوه داده شود.

پنل پشت تلویزیون از نمای کناری و در راستای عمودی، کاملا صاف و یکسدت دیده می شود، در این بخش تو رفتگی کوچکی هست که به شکل L بوده، در این شکاف کوچک، تمامی پورت های تلویزیون که نیاز داشته باشید را می توانید در آن پیدا کنید.

تلویزیون ال جی کیوند 90 در سه اندازه خوش قامت موجود شده است، اندازه ها 65، 75 و 86 اینچ می باشند. اندازه 55 و 65 اینچ آن برای اتاق و نشیمن های متوسط و نسبتا کوچک ایده آل بوده، اندازه 86 اینچ نیز برای استفاده در سالن ها و اتاق های بزرگ مناسب است و زاویه دیدی عالی ایجاد می کند. در امتداد هنرنمایی های این برند کره ای می توانیم تلویزیون ال جی QNED95 را به شما معرفی کنیم که با کیفیت تصویر 8K معرفی و روانه بازار شده است.

QNED90 از نظر عملکرد گیمینگ

در بررسی تخصصی تلویزیون ال جی QNED90 باید گفت تلویزیون مینی ال ای دی ال جی، به جهت استفاده گیمرهای حرفه ای ساخته شده است، این مدل از پنل 120 هرتز با کیفیت تصویر فورکی بهره می برد که هنگام انجام بازی با آن بالاترین سطح کیفیت و سرعت را دریافت می کنید؛ QNED90 از نظر عملکرد گیمینگ دارای ویژگی هایی عالی است که تجربه سریع و روانی از بازی را به ارمغان می آورد.

Motion Interpolation جزء این فناوری ها می باشد که حرکات سریع و پر جنب جوش را صاف و یکدست نشان می دهد و هر نوع محتوایی، اعم از بازی و صحنه های اکشن را به حالتی روان اجرا می کند.

تلویزیون گیمینگ ال جی

علاوه بر این تمامی تنظیمات لازم مانند VRR ،AMD FreeSync برای اجرای یک بازی سریع و روان را در بطن خود جای داده است که هنگام فعال بودن حالت Game Optimizer همه آنها دست به دست هم می دهند تا در صورت اتصال به کنسول های بازی بهترین عملکرد را اجرا کنند.

تاخیر ورودی پایین

یکی از مشکلاتی که در تلویزیون برای گیمرها می تواند آزار دهنده و طاقت فرسا باشد، بالا بودن تاخیر ورودی یا همان (Input lag) است؛ تاخیر ورودی در تلویزیون عبارت است از تاخیر بین زمانی که دکمه ای روی کنترل از راه دور فشار می دهید تا عملکردی که روی صفحه اجرا می شود.

بنابراین این تاخیر ورودی هر چه پایین‌تر باشد عملکرد و پردازش تلویزیون سریع تر انجام می شود. خوشبختانه در بررسی تلویزیون ال جی QNED90 شاهد ارقام پاینی هستیم که تقریبا Input lag در این تلویزیون به 13.4 میلی ثانیه می رسد و نتیجه عالی هنگام بازی از آن بدست می آید.

کیفیت و قدرت صوتی بلندگوها

با ورود تلویزیون های بسیار باریک، قطعا فضای کافی برای ترکیب سیستم صوتی های قدرتمند که بتواند واقعا، صدایی فراگیر و مجاز انتشار دهد وجود ندارد؛ به همین دلیل تلویزیون QNED90 ال جی با یک سیستم صوتی استاندارد و 2.2 کاناله همراه است، هر کدام از این بلندگوها 20 وات خروجی دارند و سرجمع قدرت آنها به 40 وات می رسد. باید گفت این میزان صدا در اندازه های بزرگ‌تر یعنی 75 و 86 اینچ چندان تعریفی ندارد و پاسخگویی محیط های بزرگ و سالن هایی با گنجایش زیاد نخواهد بود. بنابراین می توانید به تهیه یک ساندبار به صورت جداگانه بپردازید و صدایی فراگیر تر و رساتر را شنیدار شوید.

مقایسه تلویزیون ال جی QNED80 با QNED90

امکانات تلویزیونتلویزیون ال جی QNED80تلویزیون ال جی QNED90
پردازندهα7 Gen 5 Processor 4Kα7 Gen4 AI Processor 4K 
کیفیت تصویر 4K Quantum Dot NanoCell 4K Quantum Dot NanoCell 
رفرش ریت تصویر120 هرتز120 هرتز
رزولوشن 3840×2160 پیکسل3840×2160 پیکسل
فناوری صفحهLEDMini LED
زاویه دید زاویه دید گستردهزاویه دید گسترده
قدرت خروجی صدا20 وات40 وات

Q

تلویزیون ال جی کیوند 90 تمامی امکانات هوشمند خود را بر پایه سیستم عامل جذاب WebOS اجرا می کند. کاربری آسان و جذاب این محیط قطعا ویژگی های به خصوصی به دنبال خود آورده است؛ به طور مثال جست جوی محتوا، مشاهده فیلم و نمایش های روز دنیا و حتی ارتباط با سایر دستگاه های خارجی را راحت تر کرده است.

WebOS در این نسخه جدید خود تمامی اپ های پیش فرض و از پیش تعیین شده را به حالت یک نوار کاشی مانند و لغزشی در پایین صفحه قرار داده است تا انتخاب راحت تری با آن داشته باشید.

در بالا چندین نوار دیگر برای محتوا های حمایت شده، آب و هوا و زمان همراه با جستجو دیده می شود. در زیر همین نوار برنامه‌ها و گزینه‌های بیشتری برای انتخاب وجود دارد، مانند داشبورد صفحه اصلی، کانال‌های پخش، توصیه‌های خرید، پیام‌های هشدارهای ورزشی و موارد دیگر، یکی از مواردی که در نسخه جدید 2021 webOS تغییر نکرده است؛ پشتیبانی از برنامه های رایگان Amazon Prime ،HBO ،Vudu Hulu Google Play Movies ،Disney+ و Apple TV+ است که تماشای انواع فیلم و سریال های ایرانی را امکان‌پذیر می کند.

همچنین می‌توانید با استفاده از دستیارهای صوتی از طریق گوشی همراه، فرمان‌های صوتی را به تلویزیون بفرستید و تلویزیون ال جی را از طریق صدا کنترل نمایید.

به گفته ال جی : این کمپانی برای هر نیاز شما راه چاره ای دارد و داشتن یک زندگی مدرن را برای شما آرزومند است تا تجربه جدیدی از دیدن خلاقیت های طبیعت را برای شما به میان آورد.

سخن نهایی:

در پایان بررسی تخصصی تلویزیون ال جی QNED90 چیزی که می توانیم بگوییم این است؛ اگر قصد خرید تلویزیونی برای گیم و بازی می خواهید و یا نه می خواهید تلویزیونی داشته باشید از وضوح و روشنایی صفحه و پوشش دهی رنگ بالایی برخوردار باشد، یکی از بهترین گزینه ها LG QNED90 بوده که ویژگی های قابل ستایشی دارد.

کیفیت تصویر فورکی، وجود پردازنده هوش مصنوعی آلفا 7، نرخ رفرش ریت تصویر 120 هرتز، همچنین سیستم عامل WebOs مهم ترین مزیت های این تلویزیون می باشد و بدون هیچ کم کاستی پاسخگوی تمامی انتظارات شما خوهد بود، بنابراین شما می توانید از بین تلویزیون های معرفی شده در برگ و باد گزینه ایده آل را انتخاب کنید و با نازلترین قیمت آن را از فروشگاه ما تهیه کنید.

مشاهده منبع: entertainment.com

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *