راهنمای خرید, اصل از بدل, وبلاگ

راهنمای تشخیص کولر گازی اصلی از تقلبی

راهنمای تشخیص کولر گازی اصلی از تقلبی

در سال های اخیر استفاده از کولر گازی بسیار رایج شده است به طوری که حداقل نصفی از منازل کشور به این وسیله سرمایشی گرمایشی مجهز می باشند. اصلا کولر گازی چیست؟ کولر گازی نوعی دستگاه تهویه است که گرما را از اتاق گرفته و آن را در خارج اتاق دفع می ‌کند. در بعضی دستگاه‌ ها این سیکل یا چرخه معکوس شده و از کولر جهت تولید گرما مخصوصا در فصل زمستان استفاده می شود. در واقع کولر گازی برای اولین بار توسط ویلیس کریر در سال ۱۹۰۲ میلادی اختراع شد. امروزه این وسیله پر کاربرد از نظر امکانات و تنوع مدل، پیشرفت چشمگیری داشته است. از طرفی برندهای معتبر جهانی مانند ال جی، گری، اجنرال، بوش و … به تولید آن پرداخته اند.

بدون شک کاربران با شنیدن نام برندهای معتبر به کیفیت و کارایی محصول اعتماد می کنند. در این میان افرادی سودجو و منفعت طلب در راستای اهداف شخصی خود به جعل کولر گازی با نام برندهای معتبر می پردازند. به این صورت که با جعل محصولاتی مشابه با تولیدات شرکت های اورجینال و چسپاندن لوگوی این برندها بر روی محصولات بی کیفیت خود اقدام به فروش می نمایند. و یا از تکنولوژی های پیشرفته روز دنیا در کولرهای ساده نام می برند تا قیمت آن را چند برابر کنند. امروزه یکی از بزرگترین معضلات خرید کولر گازی، تشخیص اصل از بدل می باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا به کمک تجربیات چند ساله خود شما را با راهنمای تشخیص کولر گازی اصلی از تقلبی آشنا کنیم.

کولر گازی بدل چیست؟؟

در معنای لغوی، کلمه بدل به چیزی ساختگی یا کپی شده از روی چیزی اتلاق می شود. آمدن کلمه بدل همراه با کولر گازی به معنای دستگاهی ساختگی یا کپی شده از روی دستگاهی دیگر می باشد که در اصالت و ماهیت، با اصل ان در تناقض است. یا به عبارتی دیگر در تولید کولر گازی ها محصولی را بدل می خوانیم که از روی ظاهر، لوگو، نام محصول و تکنولوژی های پیشرفته برند معتبر کپی شده باشد در حالی که در اصالت و کیفیت قطعات متفاوت از آن است. متاسفانه در حال حاضر روزانه بر تعداد محصولات بدل و تنوع ان ها افزوده می شود. افراد متقلب به هر ترفند و حیله ای متوسل می شوند تا محصولات بی کیفیت خود را به خریداران قالب کنند. تنها راه نجات کاربران و دور زدن این حیله ها، بالا بردن سطح آگاهی و مشورت با افراد متخصص در زمینه تشخیص کولر گازی اصل از بدل است.

شیوه های متداول برای جعل کردن کولر گازی

جعل نام و مشخصات

مهم ترین مشخصه برای شناسایی یک کولر گازی، نام و برند سازنده آن می باشد به طوری که اعتبار محصول تا حد زیادی بر گرفته از آن است. کاربران با دیدن نام برندهای معتبر، بی چون و چرا به کیفیت کولر اعتماد می کنند. از این رو افراد سودجو با جعل نام و مشخصات این برندها برای محصول بی کیفیت خود اعتبار می خرند. به این صورت که محصولاتی خام با درصد تشابه بالا به تولیدات اصلی را وارد می کنند سپس با تغییر نام و چسپاندن مشخصات برندهای معتبر بر روی ان، به فروش کولر ها با قیمت های بالا اقدام می نمایند. همچنین در برخی مواقع برندهایی تازه ساخت و گمنام (مانند جنرال مکس) را که کیفیت نسبتا خوبی نیز دارند، برای فروش و سود بیشتر به برندهای نام آشنا (همچون بوش) تبدیل می کنند.

جعل لوگو و بسته بندی

در بازار فروش کولرگازی از لوگوها به عنوان شناسنامه محصول یاد می شود که تا حد زیادی معرف محصول، شرکت سازنده و میزان اعتبار آن در بازار است. از این رو افراد متقلب توجه خاصی به ساخت و جعل لوگو نشان می دهند. این افراد با بکارگیری ابزارهای پیشرفته ای چون لیزر و سوزن های حکاکی با چنان دقت و مهارتی لوگوی برند های معتبر را جعل می کنند که در برخی مواقع تشخیص تقلبی بودن ان برای خود ما نیز سخت می شود. همچنین طراحی و چاپ مشخصات بر روی بسته بندی محصولات از جمله اقدامات ماهرانه ای است که کاربران را به آسانی به دام می اندازد.

جعل ظرفیت کولر گازی

نوع دیگری از جعل وجود دارد که متاسفانه بیشترین آمار قربانی را به ثبت رسانده است. در این نوع جعل ظرفیت کولرگازی را برای کسب سود بیشتر تغییر می دهند. به این صورت که کولر هایی با ظرفیت پایین را به جای کولرهایی با ظرفیت بالا به مشتری می فروشند. (هر چه ظرفیت یک کولر بالاتر باشد قیمت پرداختی آن نیز بیشتر است) برای مثال کولر گازی با ظرفیت 18000 را به جای کولرگازی با ظرفیت 24000 هزار جا می زنند و با قیمت بالاتر به مشتری قالب می کنند.

تبدیل کولر بدون اینورتر به کولر اینورتردار

اینورتر یک برد الکتریکی است که بر روی موتور کولرگازی نصب می شود. این قطعه زمانی که هوای اتاق به حد تعادل رسید از خاموش شدن موتور جلوگیری کرده و موجب می شود تا به آرامی به کار خود ادامه دهد. اهمیت این قطعه به این دلیل است که در مصرف انرژی تا حد زیادی صرفه جویی می نماید و از اسیب رسیدن به موتور کولر بر اثر خاموش/ روشن شدن های پیاپی جلوگیری می کند. بنابراین وجود تکنولوژی اینورتر در کولر گازی یک نکته قوت محسوب می شود که افزایش قیمت را به همراه دارد. افراد سودجو نیز با توجه به این امر کولرهای بدون اینورتر را به جای کولرهای اینورتردار جعل می کنند تا سود هنگفتی نصیب شان شود.

تبدیل گاز مصرفی R22 به گاز مصرفی R410

گاز مصرفی کولر گازی های کم مصرف از نوع R410A می باشد. این گاز در جذب و آزاد کردن گرما بهتر عمل کرده و نقطه جوش پایین تری نسبت به سایر گازها دارد. (هر چه نقطه جوش پایین تر باشد میزان سرما دهی گاز بیشتر است). همچنین استفاده از این گاز باعث افزایش طول عمر قطعات، سرمای بیشتر و ماندگاری بالاتر می شود. گفتنی است که برترین مزیت گاز R410 حفاظت از محیط زیست و لایه اوزون می باشد. در مقابل گاز مصرفی کولرگازی های معمولی از نوع R22 می باشد که چندان تعریفی نیست. به این ترتیب افراد متقلب برای بالا بردن میزان ارزش و رتبه ی محصول خود گاز کولر گازی را با برچسب های جعل از R22 به R410 تبدیل می کنند.

جا زدن کولر گازی های سرد به جای کولر گازی های سرد و گرم

افراد منفعت طلب با سواستفاده از عدم آگاهی کاربران کولر گازی هایی را که فقط قابلیت سرمایشی دارند به جای کولر گازی های سرمایشی – گرمایشی جا می زنند و با قیمت بالاتر به مشتری می فروشند. به این صورت که اکثر کاربران در فصل های گرم اقدام به خرید کولر می نمایند بنابراین زمانی که کولر را نصب می کنند تنها حالت سرمایشی آن را امتحان نموده و به محض رضایت از آن پیگیر بخش گرمایشی نمی شوند. غافل از آن که هزینه بالایی که پرداخته اند بخاطر چنین قابلیتی بوده است. این کاربران حتی اگر بعد از مدتی پیگیر ماجرا شوند با انکار افراد متقلب روبرو شده و دیگر جایی برای پیگیری نیست.

جا زدن موتور روتاری به جای موتور پیستونی

موتور پیستونی از نظر عملکرد و قدرت به نسبت موتور روتاری قوی تر است بنابراین برای مناطق گرم و خشک جنوب که هوا به شدت گرم بوده بهتر جواب می دهد. در عوض موتور روتاری از عملکرد متوسط تری برخوردار است که بیشتر مناسب مناطق معتدل و مرطوب شمال و مناطق کوهستانی می باشد. برخی از اساتید جعلکار به محض تماس شما و فهمیدن این که در مناطق گرمسیر هستید موتور کولر گازی را به مدل پیستونی معرفی می کنند. (البته چون کولر گازی های وارداتی اکثرا سفارش کشورهای عربی می باشند و مخصوص اب و هوای گرمسیر ساخته شده اند در نتیجه کولر سرمایشی قابل قبول برای کاربران خواهد داشت.)

جا زدن موتور های T1 به جای موتورهای T3

در این نوع جعل افراد سودجو با توجه به این که موتور های T3 به نسبت موتور های T1 قوی تر بوده و خواهان بیشتری دارند اقدام به جعل می نمایند. موتور های T3 هر دو منطقه آب و هوایی گرمسیر و سردسیر را تحت پوشش قرار می دهند بنابراین برای تمامی نقاط کشور کاربرد دارند. اما موتور های T1 به دلیل قدرت کمتر تنها مناطق معتدل و سردسیر را پوشش می دهند و برای همه مناطق جواب گو نیستند. در نتیجه افراد جعل کار با جا زدن موتور های T1 به جای موتورهای T3 تمامی کاربران از سراسر نقاط کشور را راضی به خرید می نمایند.

برندهایی که امکان جعل شدن دارند شامل:

  • ال جی
  • گری
  • ا جنرال
  • بوش
  • و …

برندهای جدیدی که از آن ها به عنوان محصول خام استفاده می شوند شامل:

  • ایوولی
  • زانتی
  • فوجی
  • جنرال
  • یونیوا
  • میدیا
  • و …

عوامل تاثیرگذار بر خرید اشتباه کولرگازی

یافتن محصولی ارزان قیمت

از اصلی ترین عواملی که موجب خرید اشتباهی محصولات بدل می شود شاخص قیمت است. متاسفانه امروزه فشارهای اقتصادی حاکم در جامعه ما و بالا رفتن سر سام آور قیمت ها موجب شده است تا افراد به دنبال محصولی ارزان قیمت تر باشند. این در حالیست که ضمیر ناخودآگاه کاربران محصولاتی با کیفیت و اعتبار بالا را جستجو می کند. همین مسئله جرقه ای تازه در افکار افراد سودجو روشن می کند تا با سواستفاده از نام و اعتبار شرکت های معتبر و قیمت مناسب محصولات فیک اقدام به جعل کولر گازی نمایند. کاربران می بایستی خود هوشیار باشند و فریب قیمت ارزان تر محصولات را نخورند. برای مثال شما می خواهید کولرگازی با مشخصات و کیفیت بالا از برند گری را خریداری نمایید. از چندین فروشگاه معتبر قیمت گرفته اید و همگی در یک رنج قیمت بوده اند. اما به طور اتفاقی با فروشگاهی تماس خواهید گرفت که قیمت کولر را 2 الی 3 میلیون کمتر از سایر فروشگاه ها اعلام می کند. بدون شک این فروشگاه فیک فروش است زیرا همچین اختلاف فاحشی ممکن نیست مگر این که سود دریافتی از فروش به اندازه ای باشد که یکی دو میلیون کمتر مشکلی ایجاد ننماید.

نداشتن اطلاعات کافی از محصول

باور کنید در خرید محصولات فیک تنها و تنها کاربرانی مقصر هستند که بدون اطلاعات کافی و آگاهی لازم اقدام به خرید می نمایند. حتی تجربه ثابت کرده است که کاربران مطلع و آگاه کمتر در معرض کلاهبرداری قرار می گیرند. بنابراین توصیه ما به خریداران گرامی این است که قبل از خرید اطلاعات لازم در مورد محصول مورد نظر را جستجو کنید و آرشیوی از مشخصات و عکس های آن تهیه نمایید. این کار دو مزیت بسیار عالی دارد. اول این که اعتماد به نفس خریدار را هنگام تماس با فروشگاه افزایش می دهد. و دوم، پرسیدن سوالات تخصصی به فروشنده این ذهنیت را القا می کند که قوه تشخیص کولر گازی اصلی از تقلبی را دارید. در نتیجه فروشگاه های جعلی دنبال دردسر نبوده و جرات فروش کولر گازی فیک را به شما ندارند.

خرید از فروشگاه های نامعتبر

این که محصول خود را از چه کسی و کجا تهیه می کنید بسیار مهم است. زیرا خرید از فروشگاه هایی که هیچ اعتبار و نام و نشانی ندارند منجر به خرید اشتباه خواهد شد. در خرید حضوری کافیست که در بازار جست و جو کنید و بر اساس اعتبار و سابقه فروشگاه با اطمینان اقدام به خرید نمایید. اما در خریدهای آنلاین که به صورت مجازی صورت می گیرد کاربران باید هوشیارتر عمل نمایند. امروزه سنجش فروشگاه های اینترنتی کار چندان آسانی نیست اما خوشبختانه وزارت صنعت تجارت و معدن با اعطای نماد اعتماد به سایت های معتبر تا حدودی از جرایم اینترنتی کاسته است. بنابراین قبل از خرید لطفا نماد اعتماد، شماره ثابت و آدرس فروشگاه را چک نمایید.

نکته: از خرید در فروشگاه هایی که تنها پیج اینستاگرام و یا کانال تلگرام دارند حدامکان خودداری نمایید زیرا این دو شبکه مجازی قابل پیگیری نیستند. تعداد ممبرها در این شبکه ها به هیچ عنوان اعتبار آن را ثابت نمی کند زیرا تعداد زیادی از آن ها فیک هستند.

پرداخت کل مبلغ

اعتماد میان مشتری و فروشگاه باید دو طرفه باشد. به این صورت که شما به فروشگاه اعتماد کرده و قصد خرید محصولی اصل با مبلغ بالا را دارید. بنابراین برای صحت خرید و ثبت سفارش خود، در ازای آن مبلغی را به عنوان بیعانه پرداخت می نمایید. در عوض فروشگاه نیز باید به شما اعتماد کند و مابقی مبلغ پرداختی را به هنگام تحویل کالا دریافت نماید. بدون شک این روش مطمئن ترین شیوه ی خرید آنلاین می باشد. اما در این میان فروشگاه هایی متقلب وجود دارند که از ترس بازگشت محصول فیک شان از خریدار می خواهند که تمام هزینه خرید را پرداخت نمایند. باید توجه داشته باشید که در صورت پرداخت کل هزینه و دریافت محصول فیک راه بازگشتی نخواهید داشت.

پیشنهاد های غیر منطقی برای جلب اعتماد مشتری

در زمینه ی خرید لوازم خانگی بصورت آنلاین لازم است که کاربران با دید باز و منطقی پیشنهادهای داده شده از جانب فروشگاه را بررسی نمایند. برای مثال یکی از پیشنهاد هایی که اخیرا از جانب افراد جعل کار بکار برده می شود تا اعتماد مشتری را جلب کنن، پرداخت درب منزل بدون پرداخت بیعانه می باشد. شاید از خودتان بپرسید که چگونه همچین پیشنهادی غیر منطقی است؟ با برای درک بهتر این موضوع با یک مثال توضیح می دهیم.

مثال: فرض کنید شما از یک فروشگاه معتبر کولر گازی می خرید ( سود فروش کولر اصل تقریبا یک میلیون می شود). فروشنده محصول را برای ارسال از شهری به شهر دیگر به باربر می دهد. باربر بابت جابه جایی مبلغی را دریافت می کند (مثلا 700 هزار تومان). محصول به دست شما می رسد اما چون رنگ کولر سفید مایل به شیری است (دلیل غیر قابل قبول) محصول را پس می زنید. باربر مجبور می شود محصول را دوباره باز گرداند و مبلغی را دریافت نماید. در این میان فروشگاه از فروش محصول علاوه بر آن که سودی نمی برد، بخاطر دلیل غیر معقول خریدار ضرری را نیز متقبل می شود. بنابراین این امر برای فروشگاه های معتبر با سود کم منطقی نیست.

اما در مقابل فروشگاه های جعل فروشی نیز وجود دارند که سود دریافتی از فروش کولرگازی برایشان سه برابر قیمت واقعی کولر می شود. این فروشگاه ها با روش پرداخت درب منزل بدون دریافت بیعانه تا 80 درصد اعتماد مشتری را جلب می نمایند. برای 20 درصد مابقی نیز پیشنهادهایی چون یک میلیون کمتر از مبلغ توافق و … کاربران را به طمع می اندازند تا خرید خود را تحویل بگیرند.

روش های تشخیص کولر گازی اصلی از تقلبی

مطمئنا اکثر کاربرانی که قصد خرید کولر گازی را دارند، تجربه و یا تخصص کافی در زمینه تشخیص اصل از بدل را ندارند. به همین دلیل خرید محصولی اصل و با کیفیت برایشان دغدغه شده است ( هر چند تعدادی از محصولاتی که به عنوان کولرهای خام برای جعل به کار می روند دارای کیفیت بالایی هستند و شما را راضی می کنند اما چون نام برند جعل شده و هزینه بالاتری بابتشان دریافت می شود حس خوشایندی ندارد). با وجود تعداد و تنوع بالای محصولات فیک در بازار، نگرانی ها بابت خریدی مطمئن امری طبیعی می باشد. ما کارشناسان برگ و باد با جمع آوری تجربیات چندین ساله خود و همچنین تخصص لازم در این زمینه تصمیم داریم تا با شفاف سازی نکاتی، کاربران را برای خریدی موفق راهنمایی کنیم. در زیر روش های تشخیص کولر گازی اصل از تقلبی به طور کامل شرح داده شده است.

1: شناخت کلی کولر گازی و مقایسه با سایت اصلی

اگر محصولی سایت اصلی داشته باشد، از اولین اقداماتی که هر کاربر قبل از خرید کولر گازی موظف است بررسی نماید، اطلاعات و مشخصات کلی محصول در سایت اصلی تولید کننده می باشد. محصولی که شما مد نظر دارید دارای کد، مشخصات و عکس هایی از زوایای مختلف می باشد.

  • از فروشنده بخواهید کد و نام کامل کولر گازی را برای شما ارسال نماید.
  • کد کولر گازی را در گوگل سرچ کرده و سایت اصلی را پیدا کنید.
  • مشخصات دقیق و کامل محصول را در سایت اصلی مطالعه نمایید.
  • از زوایای مختلف عکس های کولر گازی را به دقت بررسی کرده و به جزئیات آن توجه کنید.
  • از فروشنده بخواهید تا عکس های طبیعی محصول خود را برای شما بفرستد.
  • به دقت عکس ها را با هم مطابقت دهید. (حتی کوچک ترین جزئیات)
  • در صورت همخوانی کامل با خیال راحت محصول را خریداری نمایید.

این روش از ساده ترین و راحت ترین راه حل های ممکن برای تشخیص کولر گازی اصل از فیک می باشد. اما اشکالات ریز و درشتی نیز دارد برای مثال ممکن است افراد سودجو عکس هایی از پیش گرفته شده را برای شما ارسال نمایند. بنابراین تا جای ممکن از ان ها بخواهید عکس با لوگوی سایتشان را در اختیارتان بگذارند.

2: اطمینان حاصل کردن از اعتبار فروشگاه

شما برای خرید کولر گازی مبلغ بالایی را هزینه می کنید بنابراین بدون هیچ ممانعتی با چندین فروشگاه تماس بگیرید. از ویژگی ها و قیمت محصول سوال بپرسید. از آن ها عکس واقعی کولر گازی و همچنین ادرس های دقیق خود فروشگاه مانند سایت، تلگرام و اینستاگرام را پرس و جو کنید. اگر با فروشگاهی از طریق سایت اشنا شدید نماد اعتماد، تلفن ثابت وادرس دقیق محل فروشگاه را بررسی نمایید. تجربه ثابت کرده است که فروشندگان اجناس فیک مکان و شماره تلفن ثابتی نداشته تا رد پایی از خود بر جای نگذارند.

3: توجه به جزئیات خرید مانند قیمت، مشخصات و…

بعد از آن که مدل کولر گازی را انتخاب نموده و از خرید آن مطمئن شدید با چندین فروشگاه تماس بگیرید تا رنج قیمت محصول دستتان بیاید. اگر قیمت محصول مد نظر در یک بازه و رنج قیمت و یا با تفاوت 200 تا 300 هزار تومانی باشد مقبول است اما اگر اختلاف قیمت به 2 الی 3 میلیون تومان رسید قطعا کالا فیک می باشد.( بهانه هایی همچون ما بدون واسطه می فروشیم، قیمت مربوط به خرید قبلی است، شعار ما سود کمتر فروش بیشتر را از هیچ فروشنده ای نپذیرید). توجه کنید که هیچ فروشگاه معتبری محصولات خود را زیر قیمت بازار نمی فروشد زیرا یقیناً ضرر خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که توجه به جزئیات ریز شما را چندین گام به جلو هدایت می کند بنابراین از هر فروشنده جزئیاتی در رابطه با کولر گازی را پرس و جو کنید. زیرا برخی از فروشگاه های فیک محصولی من درآوردی را به شما قالب می کنند که در هیچ کجا همچین موردی تولید نشده است.

4: دقت در بسته بندی و جزئیات لوگو و چاپ

کولر گازی که شما قصد خرید آن را دارید از یک برند معتبر با اوازه جهانی می باشد. مطمئنا چنین شرکتی از طراحان ماهر جهت طراحی لوگو، کیفیت چاپ و کیفیت بسته بندی استفاده می کند. بنابراین با دیدن لوگو چاپی، برچسب های زیاد و بسته بندی بی کیفیت از فیک بودن کالا مطمئن شوید. در این میان برخی از کولر گازی ها به حدی تابلو جعل شده اند که لوگوی شرکت را بر روی بدنه به صورت نوشتاری چاپ نموده اند و با ناخن قابل کندن می باشد. و یا بر روی بسته بندی برخی کالاها نام تکنولوژی هایی حک شده است که هیچ ارتباطی به مدل یا حتی برند محصول ندارد.

همچنین برخی از برچسب ها دارای نشان پرچم کشور سازنده می باشد. بدون شک هیچ شرکت معتبری در تولید محصولاتش از پرچم کشوری استفاده نمی کند در نتیجه محصول فیک است.

نکته مهم: هر حک شدن مشخصاتی نشان بر اصل بودن کالا نیست. زیرا بسیاری از محصولات فیک با لیزرهای حرفه ای حکاکی می شوند.

5: چک کردن برچسب فنی یا پلاک کولر گازی

برچسب فنی یا پلاک برگه ای است که در آن مشخصات کلی کولر گازی بیان شده و روی آن می چسپانند. بنابراین به هنگام خرید کولر حتما مشخصات موجود در این برگه را چک کنید زیرا حاوی اطلاعات مهمی راجع به محصول می باشد. برای مثال در تصویر زیر دو نوع پلاک کولر گازی را مشاهده می کنید. یکی مربوط به کولر گازی اینورتر دار و دیگری مربوط به کولر گازی معمولی می باشد. برای تشخیص نوع کولر به مشخصات دقت کنید.

  • میزان آمپر ذکر شده در یکی از برگه ها عدد 3.2 آمپر و در دیگری 12 آمپر را نشان می دهد. بر اساس تحلیل ها متوجه می شویم که آمپر کولر های معمولی بیشتر از کولرهای اینورتر دار می باشد.
  • گاز مصرفی در یکی از پلاک ها r410 و در دیگری r22 می باشد و همان طور که در بالا توضیح دادیم گاز بهینه که دوستدار محیط زیست بوده و در کولرهای اینورتر دار دیده می شود r410a می باشد.

6: آزمایشات عینی برای تشخیص کولر گازی اینورتر

یکی از روش های تشخیص کولر گازی اینورتر دار سنجش عدد آمپر توسط آمپرمتر می باشد. اگر میزان آمپر در مشخصات کولرگازی ذکر نشده بود و یا به هر دلیلی به عدد ان اطمینان نداشتید کافیست کولر را به امپرسنج وصل نمایید. اگر عدد نشان داده شده روی آمپرمتر ثابت بود یعنی کولرگازی معمولیست. اما اگر آمپرسنج در نشان دادن عدد آمپر نوسانات شدید داشت یعنی کولر اینورتر دار است.

روش دوم تشخیص کولرگازی اینورتر دار مربوط به باز کردن موتور می شود. در این آزمایش شما می بایست پنل خارجی کولرگازی را باز نمایید و برد مربوط به اینورتر را مشاهده کنید. (هر کولرگازی اینورتر دار دارای یک برد به شکل زیر است که در پنل خارجی قرار می گیرد)

7: سنجش ابعاد و وزن کولر برای تعیین ظرفیت واقعی

در سایت های معتبر ابعاد و وزن پنل های کولرگازی با ظرفیت های مشخص را بررسی نمایید. هنگامی که کولر گازی خریداری شده به دستتان می رسد ابعاد و وزن ان را با استانداردهای موجود تطبیق دهید اگر اعداد نزدیک به هم بود درنتیجه ظرفیت درست است اما اگر اعداد اختلاف زیادی داشتند در ظرفیت خواسته شده جعل صورت گرفته است. برای مثال شما کولر گازی با ظرفیت 24000 سفارش داده اید، وزن پنل داخلی آن 15 کیلو گرم و ابعادی نزدیک به ابعاد استاندارد شما دارد بنابراین ظرفیت آن درست است. اما اگر وزن و ابعاد آن نزدیک به استاندارهای ظرفیت 18000 بود قطعا فروشگاه جعل ظرفیت نموده است.

راهنمای تشخیص کولر گازی اصل از تقلبی در برندهای مختلف

برند ال جی

برند ال جی یکی از محبوب ترین برندهای موجود در بازار ایران است که همواره محصولات باکیفیتی را ارائه می دهد. این برند در زمینه تولید کولرگازی نیز موفق بوده و طرفداران فراوانی دارد. به همین دلیل افراد سودجو به دنبال سواستفاده از اعتبار و محبوبیت این برند به جعل محصولاتش اقدام می نمایند. برای مثال کولر گازی های ال جی مونتاژ کشور چین، تایلند و ترکیه هستند اما برخی از افراد متقلب از بر چسب Made in KOREA استفاده می نمایند. و یا با حک کردن برچسب هایی همچون DC inverter بر روی کولرهای بی کیفیت ادعای اصل بودن کالا را دارند.

از سویی دیگر برخی از این افراد کولر گازی ال جی اینورتردار را در ظرفیت 30000 به مشتری قالب می کنند در صورتی که به هیچ عنوان شرکت ال جی همچین ظرفیتی را برای کولرهای اینورتردار تولید و عرضه ننموده است. توجه داشته باشید که به هنگام خرید کولرهای ال جی به کیفیت جنس و رنگ بدنه دقت کنید زیرا مدل های تقلبی کیفیت رنگ و شفافیت بسیار پایینی دارند.

برند گری

سخت ترین نوع تشخیص محصولات جعل مربوط به شرکت گری می باشد زیرا این برند سایت اصلی خود را آپدیت ننموده و محصولات جدید را به لیست خود اضافه نکرده است. از سویی دیگر این کولرها در انواع ظرفیت ها، اینورتر دار و بدون اینورتر و همراه با انواع مشخصات موجود می باشند. قطعات اصلی این برند تولید کشور آمریکا می باشد اما مونتاژ آن در کشورهای چین، ویتنام، برزیل و پاکستان صورت می گیرد. یکی از راه های تشخیص جعل بودن کولرهای برند گری وجود برچسب هایی با پرچم کشور امریکا و یا حک شدن عبارت made in USA بر روی پنل داخلی آن می باشد.

به طور کلی پنل های داخلی کولر گازی گری از یک قاعده و شکل ظاهری خاصی تبعیت می کند. کیفیت جنس بدنه و رنگ آن بسیار بالاست و در بیشتر مواقع رنگ سفید براق دارند. از طرفی بیشتر تولیدات این شرکت حاوی لوگوی گری بر روی وسط پنل خارجی می باشند. البته در نظر داشته باشید که برخی از تولیدات جدید این برند مانند سری S4MATIC و یا نئو از این قاعده مستثنی هستند.

برند اجنرال

بیشترین تعداد جعل کولر گازی در برند اجنرال صورت می گیرد زیرا هزینه پرداختی بابت کولرهای این برند بیشتر از سایر برندها می باشد. به همین دلیل افراد سودجو برای کسب سود بیشتر به جعل ان ها می پردازند. یکی از بارزترین مشخصه هایی که کولر گازی اجنرال دارد عدم وجود برد اینور تر می باشد یا به عبارتی برند اجنرال به هیچ عنوان کولر اینورتردار تولید نمی کند. اما همان طور که در عکس های زیر مشاهده می کنید کولر بسیاری از برندهای متفرقه توسط حک شدن تکنولوژی اینورتر و یا عبارت DC INVERTER جعل شده اند.

علاوه بر ان گاهی کولر گازی های اجنرال در میزان ظرفیت سرمایشی جعل می شوند. برای مثال شما سفارش کولری با ظرفیت 24000 هزار را داده و هزینه مربوط به این ظرفیت را پرداخت می کنید در صورتی که ظرفیت واقعی کولر 18000 می باشد. متاسفانه شباهت زیاد برند جنرال گلد به برند اصلی اجنرال موجب شده است تا به وفور تبدیل برند ان ها را شاهد باشیم.

برند بوش

تعداد کولر گازی های برند بوش در بازار ایران بسیار محدود است زیرا قیمت بسیار بالایی دارند. خرید این کولرها از نظر اقتصادی نه برای فروشنده و نه برای خریدار به صرفه نیستند. بنابراین اگر در بازار کولرهایی با قیمت های مناسب از برند بوش را یافتید شک نکنید که جعل هستند.

جمع بندی نهایی مطالب

با توجه به نکاتی که در بالا اشار کردیم هر کاربری می تواند با شیوه های جعل و راه های تشخیص ان آشنا شود و در مواقع لازم از ان بهره ببرد. بدون شک کاربران اگاه با داشتن اطلاعات کافی گرفتار حیله های افراد سودجو نمی شوند. مهم نیست این افراد از چه ترفند یا حیله ای استفاده می کنند. اگر کاربران به فروشگاه های معتبر رجوع کنند و محصولات خود را با هوشیاری کامل بسنجند هرگز تجربه ی خرید ناخوشایند را نخواهند داشت. ما کارشناسان برگ و باد با تجربه ای چندین ساله و تخصص کافی در این زمینه اماده ی ارائه مشاوره و راهنمایی به شما عزیزان در انتخاب کولر مناسب و اصل هستیم.

سوالات متداول

فرق کولر گازی اصلی از تقلبی در چیست؟

تفاوت اصلی در عملکرد و قیمت کولر گازی بوده و محصولات خام ارزان تر از برند هستند، به همین دلیل افراد جعل فروش سود هنگفتی از فروش خود به جیب می زنند.

چه کنیم کولر گازی فیک نخریم؟

مهم ترین راه پیشگیری از خرید کولر گازی فیک بالا بردن اطلاعات و بررسی سایت های مرجع است.

آیا کولر گازی فیک عملکرد ضعیفی دارد؟

به صورت کلی کولر گازی های فیک به دلیل ناشناخته بودن برند اصلی ارزان تر بوده و کمتر افراد تمایل به خرید آن ها دارند، اما بیشتر آن ها کیفیت خوبی دارند و به نسبت قیمت پایین تری از برند های مطرح دارند، اما افراد فیک فروش با جعل برند سود بیشتری از فروش آن ها به جیب می زنند.

چه چیزی باعث می شود کالای فیک بخریم؟

دلایل متفاوتی باعث می شوند، که خریدار به سمت کالای تقلبی کشیده شود، اما مهم ترین دلیل آن نداشتن آگاهی و اطلاعات از محصول و در مرحله بعد، وسوسه خرید ارزان باعث می شود افراد یک محصول تقلبی را خریداری کنند. در مقاله تشخیص اصل از بدل کولر گازی بیشتر با دنیای کالاهای فیک آشنا می شوید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *