راهنمای خرید, راهنمای خرید تلویزیون, وبلاگ

سیستم عامل در تلویزیون- نقش و انواع آن

سیستم عامل در تلویزیون- نقش و انواع آن

سیستم عامل: این روزها خبرهای زیادی در مورد تلویزیون های هوشمند شنیده می شود. این ویژگی جدید که سیستم عامل در تلویزیون است و شرکت های سازنده برای تلویزیون ها قرار داده اند واقعا شگفت انگیز و سرگرم‌کننده است. با این قابلیت های جدید کاربران بسیار راحت تر می توانند تجربه ی تماشای بی نظیری از تلویزیون داشته باشند. در این مقاله برگ و باد ما ابتدا شما را با تلویزیون هوشمند آشنا می کنیم و چند تا از سیستم عامل های رایج را توضیح می دهیم، سپس در مورد ویژگی های هوشمند تلویزیون هر برند به شما اطلاعات بیشتری می دهیم.

سیستم عامل در تلویزیون هوشمند

در دنیای امروز، نمی توانیم مانند کبک سرمان را درون برف ببریم و بگوییم به آنچه از گذشته داشته ایم قانعیم، در واقع با پیشرفت تکنولوژی باید گام هایمان را به جلو ببریم و گرنه عقب می مانیم. یک تلویزیون هوشمند همراه با سیستم عامل، نسخه ارتقا یافته تلویزیون های قدیمی است که تنها توانایی آن ها نمایش تصاویر و فیلم بود اما اکنون اسمارت تی وی ها ما را به زندگی مدرن دعوت می کنند.

تلویزیون هوشمند چیست؟

با فراگیر شدن اینترنت طی چند سال اخیر مردم زیاد تمایلی به نشستن جلوی تلویزیون ندارند و دلیل های زیادی کاربران را از جلوی تلویزیون دور می کند، مثلا یک جست و جوی ساده در اینترنت یا صحبت با دوستان در شبکه های اجتماعی باعث می شود کاربران از تماشای تلویزیون دست بردارند و به سراغ موبایل یا کامپیوترشان بروند. سازندگان به این نتیجه رسیدند که کاربران تمایل دارند علاوه بر تماشای برنامه ها در تلویزیون به امکانات بیشتری دسترسی داشته باشند. در نتیجه تلویزیون های هوشمند را به بازار عرضه کردند که قابلیت اتصال به اینترنت و دسترسی به انواع سرگرمی ها را فراهم می کند.

تلویزیون های اسمارت مانند گوشی های همراه قابلیت اتصال به اینترنت و پشتیبانی از طیف وسیعی از برنامه ها و ویژگی های آنلاین را ارائه می دهند. تلویزیون های هوشمند قادرند سرویس های مختلف اینترنتی را از طریق سیستم عامل به کاربر ارائه دهند. در واقع تلویزیون های هوشمند چیزی مشابه به کامپیوتر در منزل شما می باشند که می توانید از طریق آن هر صفحه ای از وب را که می خواهید باز کنید و به جست و جو بپردازید.

در حال حاضر اکثر تلویزیون های موجود در بازار هوشمند هستند بنابراین مدل های زیادی برای انتخاب وجود دارد. هر روز با پیشرفت علم، تعریف تلویزیون های هوشمند نیز گسترده‌تر می شود. تلویزیون های سطح بالا اکنون از کنترل صدا (دستیار های صوتی) پشتیبانی می کنند و جدیدترین مدل های ال جی، سونی و سامسونگ به شما امکان می دهند به جای تایپ کردن زمان گیر به جست و جوی مطالب و محتوا تنها با یک درخواست صوتی ساده بپردازید. 

تلویزیون هوشمند چیست؟

بیشتر بخوانید:
ارزان ترین تلویزیون های بازار

مزایای تلویزیون مبتی بر سیستم عامل چیست؟

اکثر تلویزیون های جدید و مدرن دارای قابلیت های هوشمند هستند و تنها تعداد انگشت شماری از تلویزیون ها بدون دسترسی به ویژگی های هوشمند عرضه شده اند. شما برای تماشای یک تلویزیون نیازی ندارید که آن را به اینترنت وصل کنید اما آگر به صورت آنلاین آن را تماشا کنید مزایای مختلفی دارند. اگر می خواهید با برنامه های Googleplay، فیلم های جدید و وبسایت های جست و جو در یک صفحه بزرگ دسترسی پیدا کنید به یک تلویزیون هوشمند احتیاج دارید. همه ی سیستم عامل ها به یک شیوه عمل می کنند: دادن دسترسی به برنامه ها، خدمات پخش و عملکرد خانه هوشمند. اما هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

1-برنامه های کاربردی

برنامه های کاربردی بر روی تلویزیون های هوشمند از پیش نصب شده اند و برای دانلود در دسترس هستند. اکثر تلویزیون های اسمارت پخش فیلم در سرویس هایی از قبیل نتفلیکس، یوتیوب و آمازون را ارائه می دهند. همچنین می توانید از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و تویتر استفاده کنید و یا در سرویس های داخلی مانند فیلیمو و نماوا به تماشای سریال های خانگی بپردازید.

2-مرورگر وب

بیشتر مدل های هوشمند دارای مرورگر های داخلی هستند که به شما اجازه می دهند در اینترنت جست و جو کنید و صفحات وب، عکس و فیلم را به راحتی مشاهده و دانلود کنید.

3-خدمات اضافی

انواع برند ها برای تمایز تلویزیون های هوشمند خود با سایر رقبا خدمات اضافی را ارائه می دهند مانند راهنمای جهانی، Smart hub و توصیه محتواها و اطلاعاتی بر اساس علایق شخصی شما.

سیستم عامل Android

اکثر شما با اندروید آشنایی دارید چون بسیاری از گوشی ها از این رابط کاربری استفاده می کنند. در بین تلویزیون ها نیز معمولا شرکت سونی از سیستم عامل اندروید استفاده می کند. دیگر حامیان این سیستم عامل فلیپس و هایسنس هستند. سونی ابتدا در سال 2015 به پلت فرم هوشمند اندروید گوگل روی آورد. حداقل دو نسل اول تلویزیون های هوشمند سونی با این سیستم عامل بسیار ضعیف بودند. خوشبختانه آن ها امروزه بسیار بهبود یافته اند. کار با این رابط کاربری ساده است. صفحه اصلی با چند ردیف پر شده و شما در هر ردیف از چپ به راست حرکت می کنید. ردیف اول لیستی از کلیه مواردی است که اخیرا تماشا کرده اید. ردیف دوم لیستی از تمام برنامه های دانلود شده است و در زیر آن لیست بازی ها را مشاهده خواهید کرد. در نهایت ردیف آخر لزوما یک سطر نیست بلکه منطقه ای است که برای دسترسی به تنظیمات می توانید روی آن کلیک کنید.

تلویزیون اندروید

پلتفرم تلویزیونی اندروید در مورد یادگیری محتواهایی که دوست دارید به اندازه بسیاری از سیستم عامل های رقیب هوشمندانه نیست. اگرچه آخرین نسل این رابط کاربری کمتر در معرض خرابی و باگ قرار دارد و با سرعتی بسیار مناسب اجرا می شود. Android tv می تواند به فروشگاه برنامه Google Play دسترسی پیدا کند جایی که هزاران برنامه را پیدا خواهید کرد که به طور خاص برای اندروید طراحی شده اند. همچنین دارای سرعت پردازش عالی می باشد و از لحاظ جست و جو و تعداد برنامه های کاربردی مناسب است.

تلویزیون سونی 55X90L2023
تلویزیون سونی 55X85L2023
تلویزیون سونی 55X80L2023
تلویزیون سونی 55X90K2022
تلویزیون سونی 55X85K
تلویزیون سونی 55X80K2022
تلویزیون های اندروید 2022 و 2023

سونی یکی از برندهایی است که چندین سال است با اندروید دست دوستی داده و نتیجه این همکاری همه جانبه تولید تلویزیون هایی هوشمند با نوآوری های روز است. تلویزیون سونی X85K جزو پرطرفدارترین مدل های سال 2022 می باشد که می توان گفت به معنای واقعی گیمینگ بوده و نسخه ارتقا یافته آن در سال 2023، با عنوان X85L در اختیار کاربران قرار گرفت.

در تلویزیون های هوشمند سونی با سیستم عامل اندروید، پشتیبانی خوبی برای به اشتراک گذاری محتوا از دستگاه های هوشمند خارجی وجود دارد. ریموت کنترل برخی از تلویزیون های سونی دارای یک میکروفون داخلی است که به شما امکان می دهد با صدای خود جنبه های خاصی از تلویزیون را کنترل کنید. می توانید از تلویزیون بخواهید که کانال ها، فیلم ها و نمایش های خاصی را جست و جو کند. آخرین تلویزیون های Android سونی علاوه بر برنامه ها و خدمات متنوع، از دستیار کنترل صوتی Google Assistant پشتیبانی می کنند و می توانند با Amazon Alexa نیز کار کنند. در صورت تمایل می توانید می توانید دکمه ی روی کنترل را از راه دور فشار دهید و از طریق میکروفن روی آن صحبت کنید.

سیستم عامل اندروید

سیستم عامل WebOs

سیستم عامل Webos اولین پلتفرم هوشمندی بود که به طور جامع و کامل برای استفاده در تلویزیون طراحی شد که بزرگ‌ترین موفقیت آن سادگی و سهولت استفاده از آن است. همچنین اولین سیستم هوشمند تلویزیونی بود که اهمیت اجرایی کردن دستورالعمل های شما را در منوی صفحه ی اصلی خود تحت عنوان یک نوار درک کرد تا شما سریع تر به برنامه ها و محتوای مورد علاقه خود دسترسی پیدا کنید. این سیستم عامل مخصوص تلویزیون های ال جی طراحی شده است و هر ساله با تولید تلویزیون های جدید، نسخه ی آپدیت شده ی این سیستم عامل نیز ارائه می شود. اگر شما هم یک تلویزیون ال جی داشته باشید می توانید هر بار با ارائه ی نسخه ی جدید، سیستم عامل خود را آپدیت کنید. این سیستم عامل دارای سرعت پردازش و جستجوی بسیار بالا می باشد، همچنین امکان دانلود انواع برنامه و استفاده از آن ها را برای کاربران فراهم می کند. از لحظه ای که تلویزیون هوشمند ال جی را روشن می کنید یک منو در پایین صفحه مشاهده خواهید کرد. این نوار شامل تمام برنامه ها، خدمات و کانال هایی است که اخیرا آن ها را تماشا کرده اید.

سیستم عامل WEBOS

 این ویژگی به شما امکان می دهد تا به سرعت به مواردی مانند راهنمای تلویزیون، برنامه ها و مرورگر وب بروید. سیستم عامل وب اوس از نظر محتوا بسیار غنی است و دسترسی به تمام سرویس های آنلاین ویدیویی و کلیه سرویس های گیرنده را فراهم می کند. آخرین تلویزیون های ال جی با سیستم عامل webOS هنگام تشخیص صدا کاملا منحصر به فرد و قوی عمل می کنند به طوری که آن ها پشتیبانی داخلی سه دستیار صوتی مختلف AI ThinQ ، Amazon Alexa و Google Assistant را دارند. این سیستم عامل با ادغام دستیار های صوتی گوگل و الکسا بسیار سریع کار می کند و تقریبا هیچ نقص بزرگی ندارد.

مقاله مرتبط:
بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q80B

از آن جا که ال جی در تمام زمینه های لوازم خانگی فعالیت دارد برای همگام سازی و ارتباط بین وسایل موجود، یک ویژگی جدید فوق‌العاده را به این سیستم عامل اضافه کرده است که به وسیله ی آن می توانید تمام دستگاه های هوشمند خانه یتان را به تلویزیون متصل و کنترل کنید. ال جی به لطف فناوری AI ThinQ باهوش‌تر از همیشه است. این فناوری به شما امکان می دهد تا دستگاه های سازگار با هوش مصنوعی را از طریق تلویزیون کنترل کنید.

سیستم عامل Tizen

طی چند سال اخیر، مردم بیش از پیش تمایل دارند تا از وسایل هوشمند که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند استفاده کنند. قسمت جذاب و هیجان بر انگیز تلویزیون های هوشمند این است که به وسیله ی آن کاربر می تواند به تمام محتواها و برنامه های کاربردی دسترسی داشته باشد و یک زندگی پیشرفته و ایده آل را تجربه کند. سامسونگ نیز با تولید تلویزیون های هوشمند سعی کرده است تا بیش از پیش نیاز کاربران را رفع کند. سامسونگ تنها شرکتی است که در تلویزیون هایش از سیستم عامل Tizen استفاده می کند.

ویژگی اصلی تلویزیون های هوشمند سامسونگ رابط صفحه نمایش smart hub آن ها است که برای دسترسی سریع به ویژگی ها و مدیریت برنامه ها استفاده می شود. در تلویزیون های مجهز به Tizen، هاب هوشمند از یک نوار افقی تشکیل شده و در پایین نمایشگر اجرا می شود. آیکون ها، برنامه ها و میانبرها همه از طریق یک نوار افقی در دسترس قرار می گیرند. بخش Recents در این قسمت نه تنها برنامه های اخیر را که باز کرده اید نشان می دهد بلکه مواردی مانند ورودی ها و کانال هایی که اخیرا از آن استفاده کرده اید را نمایش می دهد.  

سیستم عامل تایزن

تایزن یک سیستم عامل جدید مبتنی بر هسته Linux‌ است که از نظر محتوا بسیار قدرتمند می باشد. تلویزیون های هوشمند سامسونگ گزینه فوق‌العاده ای برای اشتراک گذاری محتوا از دیگر دستگاه های هوشمند مانند اندروید و IOS است به‌خصوص که در حال حاضر از Apple TV و Airplay2 پشتیبانی می کند. با فشردن دکمه Home یک نوار کلی در پایین تلویزیون ایجاد می گردد که در آن بخش منابع ورودی، تنظیمات و بخش هوشمند قرار دارد. در انتهای این نوار نیز آیکون مرورگر تعبیه شده است.  

تلویزیون های سامسونگ 2023

سامسونگ می گوید “عنصر اساسی هر تلویزیون هوشمند بودن آن است”، هر چند ممکن است کمترین توجه را در حین خرید به آن معطوف سازید اما شما از این پس اسمارت بودن یک تلویزیون را در اولویت قرار بدهید چونکه بعدها که حوصله تان سر رفت یاد حرف ما می افتید.

در نهایت تلویزیون های هوشمند سامسونگ با سیستم عامل تایزن دارای ویژگی های قدرتمند تشخیص صدا می باشند. موتور جست و جوی صوتی Bixby با تشخیص کلمات شما برای جست و جوی محتوا و اطلاعات ساخته شده است. ویژگی های پیشرفته ای که Bixby به ارمغان می آورد شامل جست و جو برای فیلم ها و برنامه های تلویزیونی، بررسی وضعیت آب و هوا و پاسخ به سوالات شما است. تایزن همچنین از دستیار های Google Assistant و Amazon alexa پشتیبانی می کند. به علاوه سامسونگ در تلویزیون های 2019 به بعد نرم افزار Smart Things را گنجانده است که ال به امروز امتداد آن را در تلویزیون های 2022 نیز مشاهده می کنیم، این فناوری برای شما امکان کنترل دستگاه های هوشمند خانه یتان را فراهم می کند.

سیستم عامل اندروید و تایزن

سیستم عامل Vidaa

داستان تلویزیون های هوشمند هایسنس پیچیده است. در ایالات متحده آمریکا مجموعه تلویزیون های هایسنس از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند و در مناطق دیگر به‌خصوص کشورهای آسیا، Vidaa سیستم عامل اصلی این تلویزیون ها است. با این سیستم عامل یک نوار افقی در پایین صفحه اجرا می شود که به طور پیش فرض دسترسی شما را به سرویس های پخش ویدیویی فراهم می کند. شما می توانید برنامه های زیادی را از طریق App store اضافه کنید. آیکون ها بزرگ‌تر از آن چیزی هستند که باید باشند بنابراین نمی توانید تعداد زیادی از برنامه ها را در یک زمان ببینید. این رابط کاربری با برنامه هایی مانند Google search همراه است.

آیا سیستم عامل در ایجاد کیفیت تصویر بهتر تاثیر دارد؟

جواب ساده این است که، نه اینطور نیست. سیستم عامل های تلویزیون هوشمند به هیچ عنوان بر کیفیت تصویر تاثیر نمی گذارند. با این حال یک رابطه همبستگی وجود دارد که می تواند درک نمایش کیفیت برتر را القا کند. به بیان ساده‌تر، اغلب بهترین تلویزیون های موجود در بازار از نظر فناوری های نمایش، مدل های هوشمند هستند به ویژه تلویزیون های 4k که عملا همه آن ها از سیستم عامل هوشمند استفاده می کنند. با این پلت فرم های هوشمند در تلویزیون های با کیفیت بالا، ویژگی های نمایش برتر، رنگ هایی بهتر، وضوح و محدوده دینامیکی بالا ارتقا می یابد.  

کلام آخر

با گذشت هر سال، صنعت تلویزیون تمام تلاش خود را می کند تا جدیدترین و پیشرفته‌ترین مدل ها را عرضه کند تا شما از تماشای اخبار، سرگرمی، برنامه های ورزشی و آخرین بازی های روز دنیا لذت ببرید. همه ی این امکانات از طریق یک سیستم عامل مناسب در تلویزیون برای شما فراهم می شوند. از آن جا که زندگی در انتظار هیچ کس نیست، لوازم الکترونیکی را نوعی طراحی کرده اند که به راحتی بتوانید با دیگران و کسانی که برایتان اهمیت دارند در ارتباط باشید. امروزه تلویزیون ها با استفاده از سیستم عامل، راه های خلاقانه ای برای بهبود زندگی و ارتباطات ارائه می دهند.

تلویزیون های هوشمند با امکانات زیاد، هوش مصنوعی، طراحی های زیبا و شیک این امکان را به شما می دهند که کارهای بیشتری را در خانه انجام دهید. به ندرت کسی یک تلویزیون را بر اساس سیستم عامل هوشمند خریداری می کند اما این ممکن است برای بعضی از افراد مهم باشد. امروزه تلویزیون ها مترادف با هوش مصنوعی هستند بنابراین دسترسی به برنامه ها و محتوای مورد علاقه شما در اولویت است. مهم نیست که چه سیستم عاملی داشته باشید همه ی آن ها یک کار را انجام می دهند در نهایت تلویزیون شما باید هوشمند و پر از محتواهای سرگرم‌کننده باشد.

بازگشت به لیست

1 نظر در “سیستم عامل در تلویزیون- نقش و انواع آن

  1. عالی بود من در این مورد ایده دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *