نقد و بررسی, نقد و بررسی تلویزیون, وبلاگ

بررسی تخصصی تلویزیون ال جی A3

بررسی تخصصی تلویزیون ال جی A1

ال ‌جی در چند سال گذشته از سری تلویزیون های B خود به عنوان گزینه های مقرون ‌به‌ صرفه‌ در بین OLED ها نام می برد. در سال 2023 اما این موضوع دچار تغییر شد چون ورود تلویزیون A3 جدید تعادل عملکرد را تغییر داده است و ال‌ جی با این محصول تلاش کرده تا تلویزیون OLED مقرون ‌به‌ صرفه‌ تری را در اختیار عموم قرار دهد. به همین ترتیب در این مطلب به بررسی تلویزیون ال جی A3 که هدف آن ترکیب نقاط قوت فناوری OLED با هزینه خرید پایین تر است، می پردازیم.

مشاهده سایز های تلویزیون ال جی A3

تلویزیون اولد ال جی 55A3

بررسی کلی تلویزیون LG A3

LG A3 یک محصول کاملاً جدید است، دقیقاً بعد از آخرین اولد یعنی LG B3 وارد عرصه رقابت شده و قرار است فاصله بین سری OLED را با سری های LCD ال‌ جی پر کند. طبیعی است که هزینه کمتر تلویزیون به این معنی است که تغییراتی باید ایجاد می شد و ما به دنبال بررسی دقیقی خواهیم بود تا مشخص کنیم که آیا این حذف ها تأثیر منفی بر عملکرد تلویزیون دارند یا اینکه همچنان شایسته داشتن نام OLED هست.

با یک بررسی کلی ، متوجه می‌ شویم که این تلویزیون های جدید همان چیزی هستند که از یک تلویزیون OLED انتظار دارید، اما با چند تفاوت قابل توجه. A3 از یک پنل OLED 60 هرتزی به همراه پردازنده α7 Gen 4 AI 4K ال‌ جی استفاده می‌کند که همان پردازنده ‌ای است که در B3 استفاده شده است. پشتیبانی از Dolby Atmos و Dolby Vision به همراه Dolby Vision IQ هم شامل حال این محصول شده که از یک حسگر نور برای تنظیم نقشه پویای صدای Dolby Vision استفاده می‌ کند. علاوه بر این، تلویزیون ال جی A3 دارای بسیاری از امکانات اضافی از جمله حالت‌ های Filmmaker و HGiG، کنترل صدا، اتصال بلوتوث و webOS 6.0 جدید است.

تلویزیون A3 از HDMI 2.1 پشتیبانی نمی کند که این اولد A3 را به تنها مدل ال‌ جی تبدیل کرده که بدون آخرین پورت‌ ها عرضه می‌شود. در ادامه ویژگی های این محصول جدید ال جی را با جزئیات بیشتری بررسی می کنیم و متوجه می شویم با خرید این محصول چه امکاناتی را بدست آورده و در مقابل با چه معایبی رو به رو خواهیم شد و شاید مهم‌تر از همه، این که آیا مقدار اندک صرفه‌ جویی با چند نقص کوچک در طراحی و عملکرد همراه است یا خیر.

طراحی تلویزیون ال جی A3

با وجود چند کمبود کوچک، A3 OLED همچنان یک تلویزیون اولد است، و به محض این که تلویزیون را از بسته بندی خارج کنید، متوجه این موضوع خواهید شد. این محصول هم همان مشخصات ظریف و خیره ‌کننده‌ ای را دارد که در C3 OLED می‌ بینید، با صفحه‌ نمایش نازک ‌تر از هر گوشی هوشمند موجود در بازار. مطمئناً، یک برآمدگی در یک سوم پایینی تلویزیون وجود دارد که تمام لوازم الکترونیکی در آن قرار گرفته است، اما حتی اگر به دیوار نصب شده باشد، باز هم فاکتور عالی بودن را از صفحه نمایش بسیار نازک دریافت می کنید.

 صفحه نمایش ال جی A3 تنها بخشی نیست که شبیه ال‌ جی C3 است. به نظر می رسد که کل شاسی مانند LG C3 است، با یک استثنا: A3 OLED تنها دارای سه پورت HDMI است در حالی که C3 دارای چهار پورت است.

به جز موارد ذکر شده، شباهت خاص دیگری مشاهده نمی شود. LG A3 دارای دو پایه است که باید در خود تلویزیون پیچ شوند، در حالی که تلویزیون C3 دارای پایه سنگین به سبک پایه تلویزیون است. با این حال، از آنجایی که ال‌ جی A3 شاسی مشابهی با C3 دارد.

تلویزیون پس از نصب بر روی پایه یا نصب بر روی دیوار، با ظاهر بسیار نازک، طراحی بدون گودی و مقدار زیادی پوشش ضد تابش برای کاهش “اثر آینه ای” از صفحه نمایش، بسیار هوشمند به نظر می رسد.

A3 OLED دارای کنترل از راه دور “Magic Motion” ال‌ جی است که دارای دکمه‌ های دسترسی سریع و متنوعی است و همچنین امکان کنترل حرکت تلویزیون را به سبک Nintendo Wii فراهم می‌کند.

ویژگی ها و مشخصات

ال‌ جی A3 OLED از یک پنل 60 هرتزی در مقابل پنل 120 هرتزی موجود در مدل کمی گران‌ تر C3 استفاده می‌ کند. به طور کلی، پنل‌ های صفحه نمایش با سرعت رفرش بیشتر، حرکت نرم‌ تر و طبیعی‌ تری را به خصوص در صحنه‌ های ورزشی و فیلم‌ ها ارائه می‌دهند.

A3 مجهز به پردازنده A7 Gen6 ال‌ جی است، و از جدیدترین و شیک‌ ترین پردازنده یعنی A9 Gen6 که در سایر سری‌ های تلویزیون OLED ال‌ جی وجود دارد، بهره نبرده است. ما در بخش عملکرد به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

همانطور که قبلا ذکر شد، A3 دارای سه ورودی HDMI به جای چهار ورودی است و هیچ کدام از آنها با HDMI 2.1 سازگار نیستند. این تلویزیون از eARC برای انتقال صدای فشرده نشده به دستگاه‌ های دیگر پشتیبانی می‌ کند، اما از دیگر ویژگی‌ های محبوب مرتبط با HDMI 2.1 برای بازی پشتیبانی نمی‌ کند – این به این معنا است که از G-Sync یا Freesync هم پشتیبانی نمی ‌کند. A3 تنظیمات Game Optimizer ال‌ جی را ارائه می‌ دهد، پس کاملاً هم فاقد ویژگی‌ های مناسب برای گیمینگ نیست. در بخش بعدی بیشتر به عملکرد مربوط با بازی و گیمینگ خواهیم پرداخت.

تلویزیون اولد A3 از HDR10، HLG و Dolby Vision HDR پشتیبانی می کند، پس یک تلویزیون HDR است، اما همانطور که اندازه گیری های آزمایشی با استفاده از SpectraCal VideoForge Pro و C6 با نرم افزار CalMan نشان داد، ال جی A3 OLED به روشنایی ال جی C3 نمی رسد یا همانطور که مشخص است به پای تلویزیون OLED Vizio نمی رسد.

عملکرد

رابط کاربری

ال‌ جی A3 سیستم تلویزیون هوشمند WebOS ال‌ جی را اجرا می‌ کند که اخیراً به روز رسانی شده و نسبت به یک سال پیش کمی آسان‌ تر و هدایت آن ساده‌ تر شده است. با این حال، متوجه شدیم که هر چه بیشتر از WebOS استفاده می‌ شود شاید کمی باعث گمراهی می شود و عملکرد آن در A3 OLED به نسبت سایر اولدها کمی کندتر است. اغلب میزان تأخیر بین فشار دادن دکمه و عملکرد مربوطه روی صفحه نا امیدکننده می شود. این سیستم برای تماشای Netflix ،Hulu ،Amazon Prime و سایر برنامه‌ ها قابل استفاده است، اما شاید بهتر باشد ‌Chromecast Google TV را اضافه کنید، هرچند که یکی از سه ورودی HDMI را اشغال می کند.

صدا

سیستم صوتی تلویزیون A3 با توجه به ساختار ظریف و قیمت پایین آن به طرز شگفت انگیزی خوب به نظر می رسد. به نظر می رسد اکثر کاربران سیستم صوتی آنبورد را برای تماشای روزانه تلویزیون به دلیل وضوح دیالوگ خوب و میزان تولید بیس مناسب آن کاملاً مناسب می‌ دانند. اگرچه می توانید از ساند بارهای موجود برای داشتن تجربه شبیه به تئاتر در هنگام تماشای فیلم ها استفاده کنید.

تصویر

از آنجایی که بررسی ال‌ جی A3 بدون مقایسه آن با سری تلویزیون‌ های OLED کمی گران‌تر مانند C3 برای ما غیرممکن است، بیشتر مشاهدات کیفیت تصویر را در این زمینه ارائه خواهیم کرد. با این حال، قبل از شروع این بررسی، چند نکته را مطرح می کنیم.

همانطور که قبلاً گفتیم، LG A3 یک تلویزیون OLED اقتصادی است و به همین دلیل، مناسب کاربرانی است که می خواهند با قیمت مناسب یک اولد جدید خریداری کنند. جدای از ظاهر زیبا و خیره‌ کننده‌ اش، A3 دارای ویژگی است که شفافیت و وضوح بسیار بالایی به همراه دارد. از آنجایی که A3 OLED هیچ نور پس زمینه ای ندارد (هر پیکسل خودش روشن می شود)، هیچ ناهنجاری نور پس زمینه آزار دهنده ای نیز در آن وجود ندارد که باعث اذیت چشم شما شود. هیچ هاله ای در اطراف اجسام روشن در پس زمینه سیاه وجود ندارد؛ همچنین هیچ اثر صفحه کثیف (لکه روی صفحه LCD) و هیچ نوسان نور پس زمینه (روشن شدن و کم نور شدن آهسته) وجود ندارد. به این ترتیب، A3 OLED ظاهری بسیار تمیز دارد، با رنگ‌ های عمیق و غنی و کیفیت بسیار بالا و راضی کننده در تصویرش.

زمان پاسخگویی A3 OLED نیز تقریباً سریع است، به این معنی که هیچ‌ وقت تاری تصویر توسط صفحه نمایش ایجاد نمی‌ شود. البته تاری که در A3 مشاهده خواهید کرد، در واقع به دلیل این واقعیت است که چشمان شما نمی توانند با سرعت تغییر تصویر هماهنگ شوند – حتی در صفحه نمایش 60 هرتزی مانند آنچه در A3 OLED وجود دارد.

صفحه نمایش 60 هرتزی تلویزیون ال جی A3 حرکت روان تری را که در C3 OLED مشاهده می کنید، برای شما فراهم نخواهد کرد. همچنین، پردازنده A7 Gen6 A3 OLED به اندازه پردازنده تصویر ارتقا یافته A9 Gen6 که در سری C3 و بالاتر وجود دارد، اصلاح شده نیست. قرار دادن تلویزیون ها در کنار هم لازم است تا متوجه شوید، A3 در ارتقای محتوای با کیفیت پایین (فیلم های پخش جریانی با وضوح پایین یا نرخ بیت کم یا محتوای کابلی/ماهواره ای) به خوبی C3 کار نمی کند. اما فراموش نکنید که A3 در محیط و اتاق های تاریک کیفیت تصویر شگفت انگیزی دارد و کنتراست یکنواختی را روی صفحه نمایش پخش می کند.

اما نقص واقعی A3 روشنایی آن است. اگرچه تلویزیون کم نور نیست، اما A3 OLED پتانسیل روشنایی لازم برای نمایش تصاویر HDR را ندارد. حداکثر روشنایی OLED A3 در حدود 500 نیت است در حالی که LG C3 و Vizio OLED حداکثر به 750 نیت می رسد. این تفاوت کافی است تا اکثر مردم متوجه تفاوت ها شوند، A3 فقط کمتر درخشان به نظر می رسد و شاید دلیل خوش قیمت تر بودن A3 نیز همین چند مورد جزئیات است؛ با این حال تلویزیون A3 هنوز هم یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین اولد های ال جی در سال 2023 به شمار می آید.

کمبود روشنایی فقط به همین محدود نمی شود و به رنگ و تصویر کلی گسترش می یابد. رنگ ها در A3 در مقایسه با C3 فاقد صدای خاصی هستند و سطح کلی تصویر کمی تیره تر است. در یک اتاق بسیار تاریک یا بسیار کم نور کاملاً خوب است، اما حتی روشن کردن چراغ‌ های اتاق، شور و اشتیاق A3 OLED را می‌دزدد و آن را برای بسیاری به گزینه کمتر واقع گرایانه تبدیل می‌کند.

گیمینگ

همانطور که قبلا ذکر شد، ال‌ جی A3 OLED سرعت رفرش بالایی را ارائه نمی‌ دهد و حتی اگر Xbox Series X یا S به شما بگوید که تلویزیون قادر به رزولوشن 1080p با سرعت 120 فریم در ثانیه است، اما واقعیت این است که اینطور نیست. A3 به سادگی از هر فریم دیگری از سیگنال 120 فریم بر ثانیه عبور می کند. پس با این وجود اگر قصد شما خرید تلویزیون گیمینگ است می توانید نگاهی به مشخصات تلویزیون ال جی C3 بیندازید.

A3 می تواند 4K HDR را با فرکانس 60 هرتز ارائه دهد و تاخیر ورودی بسیار کمی در حدود 10 میلی ثانیه در حالت بازی دارد. A3 همچنین دارای داشبورد بازی ال‌ جی است که امکان تشخیص و بهینه‌ سازی ژانر بازی را به همراه کنترل ‌های رنگ سیاه و سطح روشنایی دارد که می‌ تواند دیدن دشمنان در سایه‌ های تاریک را در بازی‌ های چالش برانگیز شوتر تک نفره کمی آسان‌ تر کند.

نکته مهم در اینجا این است که A3 OLED یک تلویزیون عالی برای اکثر گیمر ها است، اما کسانی که می خواهند بیشترین بهره را از نسل بعدی Xbox Series X یا S خود ببرند، می توانند برای داشتن بهترین تجربه از C3 OLED استفاده کنند.

برداشت ما

ال ‌جی A3 OLED با تمام مزایای کیفیت تصویر ذاتی نمایشگر OLED ارائه می‌شود و در یک اتاق تاریک بسیار زیبا به نظر می‌ رسد. هیچ یک از ایرادات آن به خودی خود مشکل ساز نیست، اما وقتی کاستی های فردی A3 OLED با هم جمع می شوند و در زمینه تفاوت قیمت بسیار اندک بین آن و OLED پیشرفته C3 در نظر گرفته می شوند، تصور اینکه چرا کسی برای خرید تلویزیون بهتر پس انداز نمی کند و A3 OLED را تهیه می کند، کمی عجیب است.

آیا جایگزین بهتری برای تلویزیون ال جی A3 وجود دارد؟

بله! LG C3 OLED یک تلویزیون برتر است، اگرچه کمی گرانتر است اما مزایای بیشتر ارزش هزینه اضافی را دارند. در این مورد آنچه را که برای آن پرداخت می کنید دریافت می کنید. Vizio OLED نیز یک تلویزیون روشن‌تر است که با همان قیمت موجود است، رابط تلویزیون هوشمند SmartCast یا برخی از اشکالات آن اهمیت چندانی ندارد و با این حال، Vizio OLED به طور کلی یک تلویزیون گیمینگ بهتر است.

طول عمر تلویزیون ال جی A3 چه مدت است؟

با توجه به اینکه A3 OLED جدیدترین پردازنده یا اتصال HDMI2.1 را ندارد، شاید طول عمر کمتری نبست به اکثر تلویزیون ها داشته باشد. البته به طور کلی، ما انتظار داریم که برای سال های طولانی قابلیت فعالیت داشته باشد. یک تلویزیون OLED را به کسی که چندین ساعت در روز، هر روز و ماه‌ های متوالی یک کانال خبری، برنامه آب‌ و هوا یا ورزشی مشابه تماشا می‌ کند، پیشنهاد نمی‌ کنیم، زیرا سوختن در هر تلویزیون OLED یک خطر جزئی ولی محتمل است.

آیا خرید ال جی A3 منطقی است؟

اگر قیمت یک مدل 55 اینچی به زیر 1000 دلار کاهش پیدا کند، بله. در غیر این صورت بهتر است از خرید تلویزیون های ارزان قیمت صرف نظر کرده و به جای آن تلویزیون LG C3 OLED را تهیه کنید. با این حال تلویزیون ال جی A3 یکی از خوش قیمت ترین اولدهای جهان است و نمی توان منکر این قضیه شد که کیفیت تصویری مناسب و در خور یک تلویزیون اولد را به نمایش می گذارد.

جمع بندی

ال‌‌ جی A3 مطمئناً یک محصول پر ریسک است، زیرا ممکن است تعدادی از ویژگی‌ هایی را که قبلاً در نسخه‌ های OLED مشاهده می‌ کردیم داشته باشد، اما کاستی‌ های خاصی دارد که قیمت کم آن را توجیه می کنند.

از یک طرف، A3 با رنگ‌ های شگفت‌ انگیز، کنتراست عالی و زوایای دید فوق‌ العاده از ویژگی‌ های OLED بهره می‌برد. همچنین به دلیل گنجاندن پردازنده جدید a7 Gen 6 از قابلیت‌ های بهتری برخوردار هستیم، تاخیر ورودی فوق‌العاده کمی دارد که مطمئناً گیمر ها را راضی می‌ کند و دارای امکانات اضافی زیادی است که می‌توان از جمله Dolby Vision، Dolby Atmos، Filmmaker را پیدا کرد.

از طرف دیگر روشنایی، موضوعی جدی است و بسیار کم‌تر از آن چیزی است که در C3 اندازه‌گیری کردیم و این را به انتخابی نه چندان خوب برای یک اتاق روشن تبدیل می‌ کند اما در محیط های با نور معمولی یا تاریک می تواند به خوبی از پس نمایش بربیاید. این محصول ال جی همچنین چند ویژگی کلیدی مانند HDMI 2.1 را ندارد و همچنین VRR وجود ندارد که مطمئناً توانایی های بازی آن را محدود می کند.

اگر به بازی اهمیتی نمی دهید و حذف آشکار آن شما را آزار نمی دهد. همچنین اگر بیشتر در یک اتاق کم نور یا کاملا تاریک تلویزیون تماشا می کنید، مشکلی با این دستگاه نخواهید داشت. در پایان، LG A3 می تواند یک تلویزیون OLED ارزان قیمت مناسب باشد، می تواند برای موقعیت های خاص ایده آل باشد. ما مطمئن هستیم که A3 مخاطبان خود را پیدا خواهد کرد و با قیمت مناسبی که دارد مطمئناً OLED را با مخاطبان بیشتری آشنا خواهد کرد.

منبع: digitaltrendsh-m-entertainment

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *