آموزش, وبلاگ

آشنایی با کلیدهای کنترل کولر گازی

آشنایی با کلیدهای کنترل کولر گازی

اگر با دیدن نام ها و علائم روی ریموت کنترل کولر گازی خود سردرگم می شوید جای درستی آمده اید در این مقاله ما کلیدهای کنترل کولر گازی را توضیح خواهیم داد. تا زمانی که این مقاله یا دفترچه راهنمای کولر گازی خود را مطالعه نکرده باشید این احتمال وجود دارد که از بسیاری از قابلیت های کولر گازی خود بی اطلاع بمانید.

در حال حاضر ریموت کنترل کولر گازی برای راحتی شما به تعدادی از ویژگی ها مجهز شده است. به غیر از حالت های خنک سازی ساده؛ سرعت فن؛ کنترل پره و غیره؛ سمبل ها و علائم زیادی وجود دارد که می توانند بسیار گیج کننده باشند. با این حال؛ یادگیری و آشنایی با کلیدهای کنترل کولر گازی می تواند تا حد زیادی به حفظ دمای مناسب خانه کمک کند.

در این پست، ما چند مد که اغلب در ریموت کنترل کولرگازی های وجود دارند را همراه با قابلیت های مدرنی که کولر گازی شما ممکن است داشته باشد را همراه با چند نکته در مورد هوشمند سازی کولر گازی توضیح خواهیم داد.

به خاطر داشته باشید که صدها تولید کننده کولر گازی در جهان وجود دارد که ده ها کنترل ریموت را تولید و ارائه می دهند. هر کنترل کولر گازی با اصطلاحات فنی خود و علائم و کلیدهای خاص خود همراه است. حتی اگر بیشتر آنها از توابع مشترکی استفاده کنند؛ برچسب گذاری و علائم ممکن است متفاوت باشد.

حالت ها یا مدهای موجود در کنترل کولر گازی

در ادامه برخی از مدهای معمول یا استاندارد توضیح داده شده است که تقریبا همه تولیدکنندکان کولر گازی ارائه می دهند. توجه داشته باشید که حالت های کولر گازی به شدت به شرکت تولید کننده دستگاه بستگی دارد.

Cool Mode / کول مد

Cool Mode یا کول مد تنظیماتی است که اکثر ما در کولر گازی خود استفاده می کنیم. در این مد؛ کولر گازی شما کمپرسور را روشن کرده و هوای سرد را به داخل اتاق انتقال می دهد. وقتی سنسور دمای داخلی کولر گازی متوجه شود که به دمای مورد نظر رسیده است؛ کمپرسور خاموش می شود و فقط فن کار می کند. این مد بیشترین مصرف انرژی را استفاده می کند. هر چه دما کمتر تنظیم شود؛ مدت زمانی که کمپرسور کار می کند بیشتر است.

Fan Mode / فن مد

وقتی که فن مد فعال می شود؛ فن داخلی کولر گازی هوا را در داخل اتاق به گردش در می آورد. این کار بدون هیچگونه خنک سازی است و دقیقا مانند یک فن معمولی انجام می شود. مزیت عمده استفاده از فن مد در کولر گازی؛ صرفه جویی در مصرف انرژی به دلیل عدم وجود عملکرد کمپرسور است. متاسفانه هیچ هوای سردی را ارائه نمی دهد؛ بلکه باعث گردش یا دمیدن هوا می شود.

آشنایی با کلید های کولر گازی

Dry Mode / دری مد

اگر در یک منطقه مرطوب زندگی می کند؛ قطعا با تنظیم Dry Mode در کولر گازی آشنا هستید. هنگامی که یک روز به خصوص مرطوب است؛ اما خیلی گرم نیست و عرق پیشانی تان به پایین می پیچد؛ این مدی است که باید استفاده کنید. Dry Mode در مدت زمان کوتاهی؛ رطوبت اضافی اتاق شما را از بین می برد. در این بین؛ فن به طور مداوم با سرعت کم کار می کند. زمان کارکرد کمپرسور به گونه ای تنظیم می شود که وقتی سنسور رطوبت داخلی کولر گازی میزان رطوبت را به اندازه کافی کم تشخیص داد؛ غیر فعال می شود.

Heat Mode / هیت مد

با Heat Mode جریان هوا در کولر گازی معکوس می شود. این بدان معناست که هوای گرم به جای اینکه به محیط بیرون هدایت شود به داخل اتاق وارد می شود. از طرف دیگر هوای سرد خارج می شود. هوای گرم توسط کمپرسوری تامین می شود که از قبل در حال کار بوده است. به جای هوای خنک؛ کمپرسور حالا هوای گرم را تامین می کند و این هوای مناسب برای ماه های سرد سال می باشد.

Auto Mode / اوتو مد

مشابه کول مد؛ Auto Mode یا حالت خودکار ریموت کنترل کولر گازی شما برای دستیابی به یک نقطه تنظیم شده دما و حفظ این دما ایت. کولر گازی به طور خودکار سرعت کمپرسور و فن را با توجه به دمای فعلی اتاق تنظیم می کند.

بعد از دستیابی به دمای مطلوب؛ کمپرسور خاموش شده و سرعت فن به طور خودکار توسط کولر گازی تنظیم می شود. هنگامی که دوباره دما از نقطه تنظیم شده خارج شد؛ کمپرسور دوباره روشن شده و فن طوری تنظیم می شود که بلافاصله دمای مورد نظر حاصل شود. بعضی اوقات؛ حتی فن بعد از رسیدن به دمای مورد نظر خاموش می شود و باعث صرفه جویی بیشتر در انرژی می شود.

Eco Mode / اکو مد

این همان حالتی است که همه ما دوست داریم. تقریبا همه ریموت کنترل های کولر گازی مدرن حالا این مد را به همراه دارند. Eco Mode با استفاده کارآمد کمپرسور و فن شما همراه است تا حداقل انرژی را برای رسیدن به دمای مطلوب مصرف کند. تولیدکنندگان مختلف از تکنیک های متفاوتی برای تحقق این مد استفاده می کنند. برخی ها درمای مورد نظر را چند درجه بالاتر از انتخاب شما تنظیم می کنند. وقتی کولر گازی به این دما رسید؛ کمپرسور خاموش می شود اما سرعت فن حفظ می شود. این کار برای دستیابی و حفظ دمای مطلوب است اما بدون استفاده از انرژی اضافی.

Turbo Mode / توربو مد

دقیقا برعکس اکو مد، Turbo Mode برای دستیابی به دمای مطلوب در کمترین زمان ممکن؛ انجام می شود. در این حالت حداکثر توان با استفاده از کمپرسور و فن در شیب کامل استفاده می شود. این حالت قدرتمند و سریع است. همانطور که حدس می زنید؛ مصرف انرژی در این مد بسیار زیاد است و استفاده از آن فقط برای مدت زمان کوتاه خواهد بود. این مد در صورتی که هوا زیاد گرم یا زیاد سرد باشد می تواند ایده آل باشد و هنگامی که درجه حرارت پایین می آید می توانید آن را خاموش کنید.

Freeze Protection (FP) Mode / فریز پروتکشن مد

این مد با نام Min؛ Heat یا Low Heat (LH) هم شناخته می شود. در این مد؛ کولر گازی با حداقل قدرت کار می کند, برای دمیدن هوای گرم در یک اتاق از هیت مد استفاده می ود. برای جلوگیری از یخ زدگی دما به حدود 46 درجه فارنهایت (بسته به سازنده کولر گازی) می رسد. چنین قابلیتی برای خانه هایی که در مناطق بسیار سرد آب و هوایی قرار دارند بسیار مناسب است. با فعال شدن؛ فریز پروتکشن مد یا حالت محافظت در برابر یخ زدگی از نزدیک شدن دمای داخل اتاق به نقطه انجماد جلوگیری می کند. کولرهای گازی با کمترین ظرفیت کار می کنند و حداقل استفاده از انرژی را تضمین می کنند.

این حالت به شما کمک می کند تا در سرمای شدید از آسیب دیدن تجهیزات الکتریکی حساس و لوله های آب جلوگیری کنید. دمای بالای انجماد از این امر جلوگیری می کند. این امر استفاده از کولر گازی را برای کاربرد مناسب در گاراژها یا منازل و سوله ها ایده آل می کند.

Self-Clean Mode / سلف کلین مد

با استفاده مداوم؛ گرد و غبار می تواند در داخل کولر گازی جمع شود و در نتیجه میکروارگانیسم های مضر در هوا را انتقال می دهد. سلف کلین مد یا حالت تمیز کنندگی خودکار با از بین بردن رطوبت داخل واحد گرمایسی / سرمایشی مانع از رشد باکتری های موجود در هوا می شود. این مد در آب و هوای با رطوبت بالا ایده آل است. اواپراتور شما که جریان AC را برای عملیات بعدی تازه نگه می دارد را تمیز و خشک می کند.

Self-Clean Mode را می توان در کنار Dry Mode و Cool Mode استفاده کرد. بعد از فعال شدن این مد؛ کولر گازی حدود 30 دقیقه کار می کند و بعد از آن به طور خودکارخاموش می شود. زمان بندی می تواند بر حسب هر تولید کننده متفاوت باشد و شما می توانید برای مدت زمان دقیق تر به دفترچه راهنمای کولر گازی خود مراجعه کنید.

Follow-Me Mode / فالوو می مد

با استفاده از فناوری جدید HVAC؛ لازم نیست منتظر بمانید تا کل اتاق خنک یا گرم شود تا احساس راحتی کنید. Follow-Me Mode جریان هوا را به سمت شما هدایت می کند. در برخی از مدل های کولر گازی از این مد به عنوان i-Feel هم یاد می شود.

قابلیت تمیز کنندگی خودکار در کولر های گازی

در برخی از کولرگازی ها؛ یک فناوری داخلی با دو حسگر؛ هر گونه حرکت را حس می کند و بعد جریان هوا را متناسب با آن تغییر می دهد. بعد از هر 3 دقیقه جهت پرتاب باد به روز می شود. برای فعال کردن این ویژگی؛ از ریموت خود استفاده کرده و دکمه Follow-Me را فشار دهید.

در برخی از کولر گازی های مدرن؛ ریموت مجهز به ترموستات داخلی است. به طور معمول یک سنسور دما در کولر گازی شما قرار دارد؛ اما با یک ریموت مجهز به Follow-Me؛ یک ترموستات نیز در ریموت کنترل گازی شما وجود دارد. هنگامی که Follow-Me مد فعال شد؛ کولر گازی دمای محلی را که ریموت در آن قرار دارد را می خواند و بر این اساس هوا را خنک یا گرم می کند.

این مد عالی است چون دمای اتاق می تواند از یک سر اتاق به سر دیگر تغییر کند. با حس صحیح دمای منطقه ای که می خواهید سرد یا گرم کنید، می توانید بهتر به درجه دمای مورد نظر خود برسید. کولر گازی با توجه به دمای اطراف ریموت کنترل کولر گازی شما خنک یا گرم می شود.

عملکردهای موجود در ریموت کنترل کولر گازی شما

به غیر از مدهای مختلف کولر گازی؛ تنظیمات متعددی وجود دارد که می توانید با استفاده از ریموت کنترل خود کنترل کنید. این تنظیمات به دستیابی به دمای مناسب و ایجاد راحتی کمک می کنند.

AC Fan Speed / سرعت فن کولر گازی

فن کولر گازی اصلی ترین قطعه ای است که هوای گرم یا سرد را به داخل اتاق شما هدایت می کند. تنظیم سرعت فن کولر گازی به شما امکان می دهد تا سرعت سرمایش و گرمایش اتاق خود را کنترل کنید. اکثر کولر گازی ها 4 سطح را برای تنظیم فن ارائه می دهند که شامل کم؛ متوسط؛ زیاد و خودکار می باشد. تنظیم خودکار فن, به طور خودکار سرعت فن را با توجه به دمای فعلی و دمای مورد نظر تنظیم می کند. برای استفاده از این عملکرد لازم نیست حالت فن در کولر گازی فعال باشد.

AC Timer Setting / تنظیم تایمر کولر گازی

اکثر کولر گازی های مدرن دارای تایمر داخلی هستند. آنها به شما امکان می دهند زمان کارکرد کولر گازی را تنظیم کنید؛ بنابراین در مصرف انرژی صرفه جویی می کند. در هنگام خواب استفاده از این تنظیمات می تواند مفید واقع شود چون می توانید تایمر را برای چند ساعت تنظیم کنید و وقتی که در خواب عمیق هستید کولر گازی به طور خودکار خاموش می شود.

کنترل آسان با ریموت کنترل کولر  های گازی

بعضی از تایمرها بر اساس 24 ساعت کار می کنند؛ جایی که می توانید زمان روشن یا خاموش بودن کولر گازی خود را تنظیم کنید. برخی دیگر به شما اجازه می دهند تا تعداد مشخص کار کولر گازی را مشخص کنید.

Ionizer Function / عملکرد یونیزر

چه کسی هوای پاک و تمیز نمی خواهد؟ عملکرد یونیزر در همه ریموت کنترل کولر گازی وجود ندارد؛ اما هنوز هم عملکردی کاملا مفید است. هنگامی که آن را فعال می کنید؛ یک شبکه الکترونیکی ولتاژ بالا در داخل واحد داخلی فعال می شود که در خدمت سونیزه کردن هوا با یون های منفی است. ذرات گرد و غبار و سایر آلاینده ها جذب این یون ها می شوند و این باعث می شود که آنها از هوا خارج شوند.

Swing Control / کنترل چرخش

با این حالت می توانید موقعیت پره ها را کنترل کنید. برای تنظیم پرتاب هوا در جهتی که دوست دارید؛ زوایای مختلفی برای انتخاب وجود دارد. حالا شما می توانید چرخش پره ها را به صورت عمودی کنترل کنید. یک عملکرد چرخش خودکار هم وجود دارد که به طور مداوم زاویه پره های کولر گازی شما را تغییر می دهد. این عملکرد به طور مداوم هوا را در جهات مختلف پرتاپ می کند.

 Quiet Mode

Quiet Mode را می توان به عنوان silent setting هم در کنترل کولر گازی پیدا کرد. هنگام استفاده از این تنظیمات؛ کولر گازی تا حد ممکن بدون صدا کار می کند. در این مد سرعت فن به حداقل مقدار ممکن می رسد.

انواع ریموت کنترل کولر گازی

در بازار تعدادی ریموت کنترل کولر گازی وجود دارد. گرچه ممکن است از موارد استاندارد آگاهی داشته باشید اما ریموت های هوشمند و یونیورسال ریموت ها هم می توانند بسیار مفید واقع شوند.

برخی دیگر از دکمه های کنترل کولر گازی

دکمه Power یا On/ Off – از این دکمه برای خاموش و روشن کردن کولر گازی استفاده می شود.

دکمه Mode – از این دکمه برای انتخاب مدهایی که در بالا توضیح داده شد استفاده می شود.

دکمه فلش های رو به بالا و رو به پایین – از این دو دکمه برای کم و زیاد کردن تنظیمات دما استفاده می شود.

دکمه SLEEP – این دکمه با افزایش تدریجی دمای اتاق به طور خودکار باعث ایجاد محیطی راحت و آرام برای خواب شما می شود.

دکمه CLOCK  – این یکی از قسمت های مهم ریموت کنترل شما است چون اگر ساعت به درستی تنظیم نشود؛ تایمر به طور دقیق کار نمی کند. این دکمه همچنین ساعت و روز هفته را نشان می دهد. برای تنظیم زمان؛ این دکمه را چند ثانیه نگه دارید تا دقیقه شروع به کار کند. در حالت ایده آل، ممکن است هنگامی که ساعت به زمان مورد نظرتان تنظیم می شود دکمه را رها کنید. برای تنظیم زمان همچنین می توانید دکمه را فشار دهید و به صورت دستی به زمان دلخواه خود برسید.

ریموت کنترل استاندارد کولر گازی

این ریموت کنترلی است که با کولر گازی خود دریافت می کنید. با این حال؛ امروزه برخی از شرکت ها هم کنترل های پیشرفته تری را تولید می کنند. یک ریموت کنترل استاندارد ممکن است دارای یک صفحه نمایش و تعدادی دکمه ها باشد که از طریق آنها می توانید حالت ها و عملکردهای کولر گازی را تغییر دهید. نوع صفحه نمایش ممکن است بر حسب هر ریموت کنترلی متفاوت باشد. در حال حاضر سه پیکربندی ارائه شده است:

ریموت با صفحه نمایش های حالت کامل – محبوب ترین نوع ریموت کنترل در بازار است. چنین صفحه نمایشی دارای تمام اطلاعات موجود است. دما؛ حالت فن؛ حالت کار؛ موقعیت پره ها؛ تیمر و سایر ویژگی های کمکی که کولر گازی ارائه می دهد را نمایش می دهد.

حالت های مختلف در کولر گازی

ریموت با نمایش دما – چنین ریموت هایی دارای صفحه نمایشی هستند که فقط دمای فعلی اتاق را نشان می دهد. این نوع ریموت کنترل ها در حال حاضر از رده خارج شده اند و فقط در مدل های قدیمی یافت می شوند. راحت تر است که هر تنظیمی را روی صفحه نمایش مشاهده کنید.

ریموت بدون صفحه نمایش – این نوع ریموت کنترل کولر گازی معمولا در مراکز قدیمی و هتل ها یافت می شوند و غالبا فاقد صفحه نمایش هستند.

یونیورسال ریموت

ریموت کنترل گازی خود را گم کرده اید؟ نمی توانید کولر گازی خود را کنترل کنید؟ نگران نباشید چون یونیورسال ریموت هایی برای خرید وجود دارند. این ریموت ها تقریبا بار هر برند کولر گازی که فکر می کنید کار می کنند. یک نکته مهم در اینجا وجود دارد؛ لزومی ندارد همه حالت هایی که در یونیورسال ریموت وجود دارد در کولر گازی شما کار کند. برخی از مدل های کولر گازی ممکن است قادر به اجرای هر مدی که در یونیورسال ریموت وجود دارد نباشند.

ریموت کنترل هوشمند کولر گازی

در دوره ای هستیم که فناوری های هوشمند وجود دارند و اکثر کولر گازی ها در حال حاضر به صورت هوشمند طراحی می شوند. این کولر گازی ها قابلیت وای فای را ارائه می دهند اما دارای قیمت بالایی هستند. هر کسی می تواند یک ریموت کنترل هوشمند کولر گازی را خریداری کند و هر کولر گازی با قابلیت های هوشمند را کنترل کند. برخلاف یونیورسال ریموت؛ حتی اگر یک تولید کننده کولر گازی ویژگی های هوشمند را ارائه ندهد این ریموت های هوشمند می توانند این ویژگی ها را به کولر گازی اضافه کنند.

با استفاده از یک ریموت کنترل هوشمند می نوانید کولر گازی را با استفاده از گوشی هوشمند خود کنترل کنید. مهم نیست کجا هستید؛ تا زمانی که Wi-Fi دارید می توانید دستگاه خود را کنترل کنید. علاوه بر این؛ بسته به تولید کننده و مدل؛ کنترل های هوشمند کولر گازی می توانند دارای قابلیت های اضافی مانند برنامه ریزی هفتگی یا کنترل های مبتنی بر مکان باشند.

اگر به گزینه های اضافی، قابلیت های بیشتر یا کنترل Wi-Fi نیاز دارید؛ ریموت کنترل هوشمند عالی است. ریموت کنترل های هوشمند کولر گازی Cielo با بیش از 2000 مدل کولر گازی سازگاری دارند.

علت کار نکردن ریموت کنترل کولر گازی

در ادامه رایج ترین علت های کار نکردن ریموت کنترل کولر گازی آورده شده است. دلیل کار نکردن ریموت کنترل کولر گازی می تواند متفاوت باشد اما برخی از رایج ترین آنها را در ادامه لیست کرده ایم:

باتری ها به درستی جا نیافتاده اند

هنگام قرار دادن باتری های جدید اطمینان حاصل کنید که دو قطب باتری را بررسی کرده اید. ترمینال منفی باتری باید به ترمینال منفی ریموت متصل شود و برای ترمینال مثبت هم همینطور. باتری ها باید در جای خود قرار بگیرند و شل نباشند. این ممکن است واضح به نظر برسد اما یک دلیل رایج کار نکردن ریموت کنترل کولر گازی است که کاربران به آن توجهی ندارند.

نحوه راه‌اندازی و کار با ریموت کنترل کولر گازی

فرستنده مادون قرمز کار نمی کند

ریموت کنترل کولر گازی شما با انتقال یک پرتو IR به سمت کولر گازی کار می کند. اگر ریموت شما قدیمی است یا چند قطره مایع روی آن افتاده باشد؛ احتمال دارد که فرستنده IR به درستی کار نکند. به راحتی می توانید این مشکل را در خانه تشخیص دهید. به سادگی دوربین گوشی همراه خود را به سمت فرستنده بگیرید و ریموت کنترل را فشار دهید. فرستنده چشمک می زند و بعد دوباره به خوبی کار می کند. در غیر این صورت ممکن است لازم باشد ریموت کنترل را تعمیر و یا تعویض کنید.

کدهای خطا در ریموت کنترل

اگر در صفحه نمایش ریموت کنترل خود کد خطایی دریافت می کنید؛ به کتابچه راهنمای کولر گازی خود مراجعه کنید. یک لیست از تمام کدهای خطا باید در آن وجود داشته باشد و نحوه عیب یابی هم باید توضیح داده شده باشد. در صورت نداشتن دفترچه راهنما به وب سایت سازنده کولر گازی مراجعه کنید و از پشتیبان کمک بگیرید.

منبع: cielowigle، acson و housejoy

بازگشت به لیست

1 نظر در “آشنایی با کلیدهای کنترل کولر گازی

  1. عبدالله زرگری گفت:

    ممنون از مطالب مفید واموزنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *