تاریخچه, وبلاگ

تاریخچه و محصولات شرکت سونی

تاریخچه و محصولات شرکت سونی

شرکت سونی در حال سقوط از قله موفقیت است! بزرگ‌ترین شکست های سونی در طول فعالیت این برند جهانی چه بوده اند؟

برند سونی

3 مورد از بزرگ‌ترین اشتباهات سونی که موجب نارضایتی کاربران شد چه بودند؟ داستان سونی و هفت خان موفقیت این شرکت چند ملیتی را از زبان مدیران Tsushin (سونی)بشنوید.

make.believe، منشا ظهور نوآوری برند سونی بود که اکنون به عنوان برترین شعار این برند نیز شناخته می شود. سونی هر آنچه در خیال شماست را به واقعیت تبدیل می کند.

تاریخچه شرکت سونی

شرکت سونی در سال 1946 با همکاری ایبوکا ماسارو و آکیو موریتا با نام Tsushin Kogyo (شرکت مهندسی ارتباطات از راه دور توکیو) تاسیس شد. Ibuka و Morita با 200000 ین (کمی بیش از 1500 دلار) در یک ساختمان فروشگاهی، شروع به کار کردند. این دو فرد که در زمان جنگ جهانی دوم در ارتش مشغول به خدمت بودند با همدیگر ملاقات کرده و با ترکیب توانایی هایشان توانستند لقب جذاب ترین رابطه کاری در تاریخ تجاری را ازان خود کنند. ایبوکا ذهن خلاق و مخترع گروه بود و موریتا مدیریت و بازاریابی را بر عهده داشت، به گونه ای که این دو مکمل و کامل کننده سونی بودند.

اولین محصول سونی یک دستگاه پلوپز بود، که اولین شکست سونی نیز به حساب می آید، این محصول سونی نتوانست فروش موفقیت آمیزی را به دنبال داشته باشد. به دنبال اولین شکست سونی مؤسسان آن با تلاش بیشتر توانستند اولین دستگاه ضبط ژاپنی را با الهام از مدل آمریکایی آن تولید کنند. این محصول که به Type-Gمعروف بود نیز نتوانست نظر مردم را جلب کند و سونی باری دیگر خود را در بازار ژاپن نشان دهد.

به دنبال شکست هایی که در ابتدای شروع کار سونی به بار آمدند، ایبوکا و موریتا به فکر راه چاره ای افتادند و سرانجام با انتشار 999 راه استفاده از دستگاه ضبط صوت، مردم کم کم نحوه استفاده از دستگاه را فراگرفتند و فروش Type-G پیشرفت چشم گیری پیدا کرد. در آن زمان که ژاپن در جنگ بود، مردم می خواستند از اخبار باخبر باشند، در نتیجه تقاضا برای رادیوی سونی به قدری افزایش یافت، که بنیانگذاران مجبور شدند تسهیلات خود را بیشتر کند.

درباره شرکت سونی

انتخاب نام مناسب برای شرکت تازه تأسیس سونی یکی از چالش های پیش روی موسسان بود. در ابتدا تصمیم بر آن گرفته شد که از TKK که سرحرف کلمه های Tokyo Tsushin Kogyo بود استفاده شود، اما شرکت Tokyo Kyuko با این نام در ژاپن شناخته شده بود. ایبوکا و موریتا در ژاپن غالباً سونی را با نام Totsuko معرفی می کردند، اما موریتا طی سفری که به آمریکا داشت، دریافت که تلفظ واژه Totsuko برای آمریکایی ها دشوار است.

اولین محصول شرکت سونی

در نهایت این دو تصمیم گرفتند نام شرکت خود را ترکیب دو کلمه Sonus (به معنای صدا و صوت در لاتین) و کلمه Sony (کلمه ای برای صدا کردن یک پسر جوان در آمریکا) بگذارند. در واقع آن ها می خواستند نامی را برای شرکت خود برگزینند که در تمام دنیا به یک روش تلفظ شود و آن چیزی نبود جز؛ سونی. 

اقدامات ابتدایی کمپانی سونی

سونی که یکی از شرکت های تازه‌نفس آن زمان ژاپن بود، تمام تلاش خود را می کرد تا با تولیدات متفاوت و نوآورانه خود نظر مردم را به خود جلب کند. Morita Akio که یک مدیر توانا و فردی ماهر در کسب و کار بود، فهمید که بازار آمریکا بیش از هر کشور دیگری می تواند برای سونی مفید واقع شود و در صورتی که در آن جا خودی نشان دهند، می توانند به فروش جهانی برسند. پس از موفقیت های حاصل از فروش Type-g و رادیوهای ترانزیستوری، سونی دست به تولید اولین تلویزیون قابل جابه جایی زد. فناوری های آن زمان به گونه ای بودند که تلویزیون ها به قدری سنگین بود که توسط چند نفر با مشکل جابه جا می شد، اما شرکت سونی ادعا می کرد که تلویزیونی با قابلیت حمل را تولید کرده است.

اقدامات اولیه شرکت سونی

در این تلویزیون از امواج رادیویی برای پخش تصاویر استفاده شده بود که باعث شد مردم به جای خرید تلویزیون های سنیگن وزن و جاگیر به سمت این محصول جادویی رویی بیاورند.

بنیانگذاران سونی اولین شرکت ژاپنی با نوآوری های خارق العاده را تاسیس کرده بودند، که هر ساله اختراعات و محصولات جدیدی را در خط تولید خود قرار می داد. Sony در سال 1971 از یک پخش کننده ویدیویی رونمایی کرد که قادر بود نوارها را در تلویزیون به صورت رنگی نمایش دهد. به دنبال آن سونی از اولین نوار کاست قابل حمل خود با نام WalkMan رونمایی کرد. این دستگاه با قابلیت پخش نوار کاست ها در هر مکانی به کاربران اجازه می داد در هر جایی که دوست دارند به محتوای دلخواه شان گوش دهند. از دیگر محصولات سونی پخش کننده CD، دوربین عکاسی، موبایل و PlayStation بودند، که در ادامه هر کدام را به صورت تخصصی بررسی می کنیم.

همکاری شرکت سونی و سامسونگ

با پیشنهاد همکاری سونی به سامسونگ، شرکت S-LCD در سال 2004 تاسیس شد. این همکاری موجب شد سونی در ساخت تولید پنل های LCD به پیشرفت چشم گیری دست یابد.

همکاری سونی و سامسونگ

گرچه سامسونگ در سال 2011 کل سهام سونی را خرید و مالک شرکت S-LCD شد اما سونی در طی این همکاری توانست زمینه پیشرفت و تولید پنل های باکیفیت را برای خود فراهم کند.

محصولات شرکت سونی

شرکت سونی یکی از کمپانی های خوشه ای و چند ملیتی ژاپنی است، که رقیب سرسخت دو برند سامسونگ و ال جی به شمار می آید.

محصولات شرکت سونی

در طی سال های متوالی سونی همواره یکی از برترین تولید کنندگان در صنعت های مختلف بوده و هنوز هم این برند جهانی در رتبه بندی ها همیشه جایگاه خاصی را گرفته است. در ادامه به مهم ترین محصولات و حوزه های فعالیت شرکت سونی می پردازیم.

کنسول های بازی سونی | Gaming

تقریباً امکان ندارد کسی یک بار با کنسول های گیمینگ بازی کرده باشد و در مورد سونی چیزی نشنیده باشد. بر هیچکس پوشیده نیست که سونی بهترین تولید کننده کنسول های بازی در جهان است. نسخه های 1، 2، 3، 4 و پرتابل PlayStation جهان گیمینگ را متحول کردند.

کنسول های بازی سونی نسل 3، 4 و 5

رقیب اصلی کنسول های سونی در حال حاضر Xbox هستند، این دو غول گیمینگ هر روزه در حال ارتقاء کنسول های خود برای تسخیر رتبه نخست در حوزه هستند.

بازی های سونی

شرکت سونی علاوه بر اینکه پادشاه ساخت کنسول های بازی است، یکی از بهترین سازنده های بازی نیز به حساب می آید. در واقع می توان گفت پیشرفت سونی در حوزه کنسول بازی به دلیل بازی های انحصاری آن است، که این چنین موفقیت آمیز بوده است.

بای های سونی

بازی های The Last of Us – Uncharted 2: Among Thieves – God of War III که برای PS3 و PS4 تولید شده اند، و اکنون بازی های Demon’s Souls و Deathloop برای PS5 پرمخاطب ترین بازی های شرکت سونی هستند.

دوربین های عکاسی شرکت سونی

برند سونی در حوزه ساخت دوربین های عکاسی جایگاه ویژه ای دارد. اولین دوربین ساخت سونی در سال 1995 وارد بازار شد، که قادر بود ویدیوها و تصاویر با کیفیتی را ضبط کند، در اصل کیفیت دوربین های سونی در گوشی های موبایل این برند هم دیده می شوند.

دوربین های سونی

به دنبال آن هر ساله محصولات سونی ارتقاء یافته و در حال حاضر دوربین های نسل آلفای سونی جزء بهترین و با کیفیت ترین دوربین های جهان هستند.

لپ تاپ های برند سونی

اولین لپ تاپ سونی با نام وایو وارد بازارهای ژاپن شد، که تعریف کامپیوترهای شخصی را به کلی تغییر داد. دیگر مانند گذشته برای استفاده از PC لازم به اشغال فضای وسیع نبود و با لپ تاپ های باریک سونی مردم می توانستند در هر جایی که دوست داستند از لپ تاپ های خود استفاده کنند.

لپ تاپ های سونی

با وجود اینکه Vaio دیگر زیر مجموعه سونی نیست و لپ تاپ های آن مثل گذشته تولید نمی شود.

تلویزیون های سونی

اولین تلویزیون قابل حمل سونی، فروش زیادی به همراه داشت و استارت این برند در حوزه تلویزیون را رقم زد. اولین تلویزیون OLED در سال 2007 با عرضه سونی بر سر زبان ها افتاد اما به دلیل قیمت بالای آن چندان مورد استقبال قرار نگرفت. در واقع پیشرفت نمایشگرهای ال ای دی را مدیون شرکت سونی هستیم. تلویزیون های سونی پس از شرکت سامسونگ و ال جی در رتبه سوم قرار می گیرند.

تلویزیون های سونی

البته کیفیت تلویزیون های سونی یک امر بدیهی است، که لازم به اثبات نیست، اما یکی از ضعف های آن ها قیمت بیشتر به نسبت رقبا است.

تلویزیون های سری Master

تلویزیون های سری مستر سونی پرچمداران این برند در هر سال هستند. شرکت سونی هر ساله با استفاده از جدیدترین و بهترین فناوری ها تلویزیون های Master خود را عرضه می کند.

تلویزیون سونی

این تلویزیون ها از بهترین مدل های موجود در بازار هستند، که مخاطبان آن کسانی هستند، که تلویزیون هایی بدون عیب و نقص و عالی از هر نظر می خواهند.

مشاهده تلویزیون های برتر 2022 سونی

تلویزیون سونی X90K

تلویزیون سونی A95K

تلویزیون سونی A90K

بهترین تلویزیون های سونی در سال 2022

بهترین تلویزیون های سونی 2022 مدل های Z9K / A90K / A80K / X95K هستند. تلویزیون Z9K بزرگ‌ترین نمایشگر سونی در این سال است، که در سایزهای 75/85 اینچ تولید شده.

تلویزیون های اولد سری مستر A90K / A80K تلویزیون های اسمارت و پیشرفته ای هستند، که در هر top 10 حضور دارند. در آخر هم تلویزیون X95K با کیفیت تصویر عالی و ویژگی های اسمارت مهم ترین تلویزیون های سونی در سال 2022 را تشکیل می دهند.

سیستم های صوتی 

یکی از حوزه هایی که شرکت سونی در آن حرف اول را می زند بعد از پلی استیشن ها، سیستم صوتی است. سینماخانگی و ساندبارهای سونی شهرت جهانی دارند.

سیستم صوتی سونی

این مدل ها در مقایسه با سایر برندهایی نظیر ال جی و سامسونگ بسیار پرطرفدارتر و با کیفیت تر هستند و در حال حاضر که تلویزیون ها از صدای قدرتمندی بهره نمی برند، استفاده از این سیستم های صوتی جداگانه بسیار گسترش پیدا کرده است. 

تلفن های هوشمند

گوشی های سونی اریکسون از موبایل های هوشمند و پرنام و آوازه شرکت سونی بودند، که در سال 2001 با همکاری سونی و اریکسون تولید شدند.

گوشی های هوشمند سونی

شرکت سونی گوشی های همراه خود را با نام سونی اریکسون وارد بازار می کرد تا اینکه در سال 2012 با خرید سهام شرکت اریکسون توانست موبایل های خود را با نام سونی عرضه کند و رتبه خوبی در بین بزرگ‌ترین تولید کنندگان موبایل را ازان خود کند.

گوشی های سونی دیگر طرفدار ندارند؟

شرکت سونی تا سال 2010 یکی از پرچمداران سازنده موبایل بود، اما بنا به چند دلیل قانع کننده نتوانست این جایگاه را برای خود حفظ کند. اولین دلیل که موجب شد مردم از گوشی های سونی زده شوند، طراحی تکراری و خسته کننده آن ها بود، کاربران به دنبال چیزهای جدید هستند و کسی که نتواند این نیاز را تامین کند حذف خواهد شد. دلیل دوم تولید گوشی های بالارده و عدم توجه به گوشی های میان رده بود.

چه بخواهید چه نه سونی با تمرکز بر تبدیل شدن به شاهزاده اندروید نیاز کاربران را فراموش کرد و فقط به دنبال تصاحب جایگاه ها بود، مردم می توانستند تمام قابلیت هایی که در گوشی های سونی بود را با هزینه ای کمتر از یک برند دیگر خریداری کنند و همین دلیل موجب شد موبایل های سونی از رونق بیافتند. دلیل سوم استراتژی غیر حرفه ای سونی بود. کاربران برای دسترسی به دوربین های با کیفیت در موبایل ها مجبور بودند گوشی های سونی را بخرند، اما هنگامی که سونی دوربین های باکیفیت خود را در دسترس برندهای دیگر قرار داد، تقاضا برای تلفن های همراه سونی کاهش یافت.

مقایسه 3 برند سونی – ال جی – سامسونگ

در یک نگاه کلی می توان گفت سونی در حوزه گیمینگ، ال جی در حوزه لوازم خانگی و سامسونگ در زمینه تلفن های هوشمند حرف اول را می زنند. اما با کمی توجه به جزئیات در می یابیم، که این سه شرکت چند ملیتی و خوشه ای به تنهایی در یک زمینه موفق نیستند، بلکه در حوزه های مختلف فعالیت موفقی دارند. با کیفیت ترین محصولات سونی پلی استیشن، سیستم های صوتی و تلویزیون های آن هستند، که در جای جای این کره خاکی طرفداران خاص خود را دارند.

برندهای سونی سامسونگ و ال جی

ال جی در حوزه لوازم خانگی، تلویزیون و تا حدودی موبایل بسیار مطرح بوده و یکی از بهترین ها است. گوشی های موبایل سامسونگ، تلویزیون های QLED و لوازم خانگی آن همیشه در لیست برترین ها حضور داشته و به جرأت می توان گفت به عنوان رقیب برند سونی و ال جی طرفداران بیشتری دارد. پس انتخاب محصولات مناسب در بین این برندها تا حدودی سلیقه ای بوده و هرسه محصولات خود را با بالاترین استانداردها تولید می کنند.

وضعیت شرکت سونی

کمتر کسی است، که نام برند سونی را نشنیده باشد و یا از محصولات سونی استفاده نکرده باشد. با این حال تاریخچه شرکت سونی همانند دیگر شرکت های بزرگ جهان عاری از شکست و پستی بلندی نیست. شرکت ژاپنی سونی در حال حاضر بیش از 125000کارمند در کشورهای مختلف جهان دارد. نمایندگی مرکزی این کمپانی در مینیاتو توکیو ژاپن قرار دارد. یکی از نوآورترین و خلاق ترین شرکت های 1990 تا 2000 سونی بود و تولیدات متفاوت این شرکت از هیچ کس مخفی نیست.

محصولات سونی به موفقیت های زیادی رسیده اند، اما در کنار این موفقیت ها سونی سختی های زیادی به خود دیده است. حوادث طبیعی ژاپن به دلیل موقعیت جغرافیایی آن و بحران های مالی که برای سونی پیش آمد، موجب شد این کمپانی ژاپنی از رقیب های خود عقب بماند.

ضررهای که در حوزه فیلم سازی دامن گیر سونی شد از طرفی و استقبال کم مردم از گوشی های سونی از طرف دیگر قصد تضعیف این برند جهانی را داشتند، اما سونی تاکنون توانسته است در بین شرکت های موفق جهان جایگاه خود را حفظ کند.

به گفته ی سونی، دنیای این روزهای ما تنها از طریق قدرت، خلاقیت و تکنولوژی به پیش می رود.

سونی در حال حاضر

شرکت سونی در حال حاضر بهترین تولید کننده کنسول های بازی در جهان و یکی از بهترین سازنده های تلویزیون است. دوربین های سونی با کیفیت عالی عکسبرداری، یکی از پرطرفدارترین محصولات سونی هستند.

در کل شهرت سونی در حال حاضر به تلویزیون، کنسول بازی، دوربین ها و سیستم های صوتی با کیفیت وی گره خورده است. شعارهای مشهور سونی Like No Other / Be Moved و Make Believe هستند، این برند با ریشه های مستحکم و تولیدات موفق خود یکی از بهترین شرکت های حال حاضر دنیا است.

منبع: Britannica – Bizfluent – Sony

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “تاریخچه و محصولات شرکت سونی

  1. aR گفت:

    سلام
    من یکی از طرفداری های سونی هستم
    شما میدونید چرا سونی شارژر از داخل جعبه حذف کرده
    واقعاً سونی بهترینه
    به نظر من شرکت سونی در حوزه تلویزیون باید جایگاه اول داشته باشه
    من خودم تلویزیون قدیمیشو دارم از سری های Bravia که فوق‌العادس
    من فقط فقط سونی قبول دارم
    همین تلویزیونو به کامپیوترم وصل کردم دیدم زده ۷۲۰-۸۰ هرتز
    در صورتی که پشت تلویزیون زده ۵۰ تا ۶۰ هرتز البته اکثر تلویزیون های قدیمی ۵۰ تا ۶۰ هرتز
    یکی از فامیلامون تلویزیون ال جی داره مدل بالا هست کیفیت HD ساپورت می‌کنه در صورتی اینقدر پیکسل هاش کمه و اینقدر رنگ ریزی داره آدم کور میشه دو دقیقه به این تلویزیون نگاه یکی از فامیلای دیگمون هم سامسونگ داره اونم مثل همین رنگ ریزیش که خداست هو اینقدر هم لگ داره که شگه میشی تا بخوای کانال عوض کنی تازه همین تلویزیون افتاد رو کله دختر خالم نصف پیکسل ها سوختن
    حالا تلویزیون سونی ما که اینقدر ضربه خورده هیچیش نشده هیچ لگی هم ندارد بعد وقتی از فاصله ۲ نیم متری بهش نگاه میگی انگار داری به تلویزیون 8k نگاه می‌کنی باید ببینی میفهمی چی میگم
    یا علی

    1. bargobad گفت:

      سلام دوست عزیز ممنون که تجربتونو با دیگر کاربرا هم به اشتراک گذاشتید. بله سونی بهترینه و رو دست نداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *