وبلاگ, راهنمای خرید, راهنمای خرید تلویزیون, نقد و بررسی, نقد و بررسی تلویزیون

بررسی و معرفی تلویزیون های 8K سال2021 و 2022 ال جی، سامسونگ و سونی

بررسی و معرفی تلویزیون های 8K سال2021 و 2022 ال جی، سامسونگ و سونی

تلویزیون های 8K: مدت ها پیش با اختراع تلویزیون، مردم در نقاط مختلف راه ارتباطی را باهم پیدا کردند، حتی تا چندین سال پیش از تلویزیون تنها به عنوان وسیله ای برای تماشای فیلم یاد می شد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی از تلویزیون ها می توان به عنوان لوازم دکوری منزل، وسیله ای برای وبگردی و گزینه ای عالی برای بازی استفاده نمود. از آنجا که ما بیشتر اوقات فراغت خود را به تماشای تلویزیون می پردازیم و تلویزیون از وسایل مهم خانه به شمار می رود، در خرید آن حساسیت بیشتری به خرج می دهیم و به دنبال گزینه ای ایده آل برای خودمان می گردیم. میدانیم که همگام با پیشرفت تکنولوژی، تلویزیون ها نیز دچار تغییرات زیادی شده اند. ما در این مقاله به بررسی آخرین و جدیدترین نوع تلویزیون ها که مدل های 8K می باشند می پردازیم و از شرکت های سازنده این مدل های غول پیکر و شگفت انگیز نام می بریم، پس با ما همراه باشید.

و سرانجام کشتی رویاهایمان به مقصد رسید! ورود کیفیت تصویر 8K به دنیای پر زرق و برق تلویزیون ها هیچ بهانه ای بر جای نمی گذارد که ساعت ها پای صفحه نمایش تلویزیون میخکوب نشویم. همه ی ما عاشق زیبایی هستیم پس اکنون که تلویزیون های 8K متولد شده اند چرا چشمانمان را از این موهبت محروم سازیم؟

بهترین تلویزیون های 8k سال

8K دیگر تجسم یک رویا نیست! واقعیت است!

همانطور که گفته شد وظیفه ی اصلی تلویزیون نمایش فیلم و تصویر است، از این رو کیفیت تصویر محتوایی که روی تلویزیون پخش می شود از مهم ترین معیارهای خرید تلویزیون است. همه ی ما دوست داریم فیلم ها و برنامه های مورد علاقه یمان را روی صفحه نمایشی با کیفیت تماشا کنیم. اگر به تاریخچه ی تلویزیون نگاهی بیندازیم، می بینیم که کیفیت تصویر در اوایل زیاد مورد توجه قرار نگرفته بود و صرفا نمایش دادن تصویر با هر کیفیتی، مد نظر تولید کنندگان بوده است. در اینجا به بررسی کیفیت های تصویر از ابتدای تولد تا به الان که شاهد وضوح 8K هستیم، می پردازیم.

کیفیت تصویر SD

کیفیت تصویر HD

کیفیت تصویر FULL HD

کیفیت تصویر 4K

کیفیت تصویر 8K

اولین نوع کیفیت تصویر برای تلویزیون ها SD نام داشت. این کیفیت دارای رزولوشن 720×480 بود و تعداد پیکسل های بسیار کمی داشت. از این فرمت بیشتر برای فیلم های DVD قدیمی استفاده می شد و کیفیت پایینی داشت. در قرن بیستم، رقابت ها برای تولید تلویزیون هایی با کیفیت، به خلق کیفیت تصویر HD انجامید. HD کیفیتی چند برابر بیشتر از SD داشت و تمرکز خود را روی ایجاد طیف رنگی گسترده‌تر و بالابردن تعداد پیکسل ها، درنتیجه خلق تصاویری با کیفیت گذاشته بود.

تلویزیون های با کیفیت HD دارای رزولوشن 1280×720 پیکسل و تعداد پیکسل هایی چندین برابر بیشتر از SD بودند. کیفیت FULL HD در واقع نسخه ی ارتقا یافته ی HD بود و کیفیت تصاویر را تا حد بسیاری بالا برد. با این کیفیت، تصاویر توسط بالاترین حد پیکسل در حالت عمودی، نمایش داده می شدند و رزولوشن آن 1920×1080 بود. در سال های اخیر با ارائه ی کیفیت 4K تلویزیون ها به کیفیت عالی دست یافته اند. 4K کیفیتی 4 برابر بیشتر از FULL HD دارد یعنی رزولوشنی معادل 2160 × 3840 پیکسل.

کیفیت تصویر فورکی و 8k

این میزان کیفیت دستخوش تعداد بیشماری پیکسل است که در کنار هم گنجانده شده اند و باعث خلق تصاویری فوق‌العاده واضح و با تنوع رنگی عالی شده است. در پایان تلویزیون 8K را داریم که پیشرفته‌ترین کیفیت تصویر است و تا به امروز آخرین تلویزیون های معرفی شده 2022 اغلب از کیفیت تصویر 8K پشتیبانی می کنند. این کیفیت، بالاترین میزان پیکسل ها را در تصویر به کار برده و باعث ایجاد تصاویری بی نظیر و بسیار واقعی شده است.

کیفیت تصویر 8K در تلویزیون های 2022

کیفیت تصویر 8K تمام ذهنیت های شما را در مورد وضوح صفحه نمایش دگرگون خواهد کرد! 8K بالاترین کیفیت موجود در بازار است که دارای رزولوشن 7680×4320 و 8000 پیکسل در هر ردیف افقی است. این میزان پیکسل برای صفحه نمایش خیلی بزرگ هم بسیار زیاد است که باعث شده تراکم پیکسل در هر ناحیه از صفحه نمایش بیشتر شود. در نتیجه شما وقی از نزدیک به صفحه نمایش نگاه کنید اصلا پیکسل های روی صفحه را نمی بینید. (تراکم پیکسل ها در هر نقطه باعث نمایش واقعی تر تصاویر شده و آن ها را با کیفیت فوق‌العاده بالا نمایش می دهد.)

کیفیت تصویر 8k

در سال 2018 ال جی از اولین تلویزیون 8K جهان رونمایی کرد. این رونمایی همه را شگفت زده کرد و عرصه ی جدیدی از تلویزیون ها را به وجود آورد. دسترسی به این تلویزیون برای همه مهیا نبود و تعداد بسیار محدودی از آن تولید شد. امروز در سال 2022 در همایش معروف CES شاهد رونمایی هایی بزرگ بودیم که در آن ابر شرکت ها تلویزیون های 8K بی نظیر خود را رونمایی کردند. یعنی در سال 2022 بسیاری از افراد می توانند تلویزیون های 8K برندهای معروف سونی، سامسونگ و ال جی را خریداری نمایند.

تلویزیون های 8K در همایش CES 2022

امسال در همایش CES 2022 شرکت های بزرگ تکنولوژی حضور داشتند. همانطور که انتظار می رفت سامسونگ، سونی و ال جی در این همایش شرکت کردند و از محصولات بینظیری رونمایی کردند. در میان این محصولات، تلویزیون های این کمپانی ها بسیار مورد توجه قرار گرفتند. تلویزیون هایی که هر کدام دارای ویژگی های عالی بودند و نشان دهنده فرهنگ مدرنی می باشد که در تلویزیون ها ایحاد شده است. کمپانی های سونی، ال جی و سامسونگ تلویزیون هایی با کیفیت 8K را در این همایش به نمایش گذاشتند. سونی از تلویزیون Z9K و ال جی از تلویزیون های NANO99، QNED99 رونمایی کرد. در این میان سامسونگ سه تلویزیون 8K به نام های QN800 ، QN900 و QN700 با پسوند B را عرضه کرد. در ادامه ی بحث به بررسی هر کدام از این تلویزیون های فوق‌العاده می پردازیم.

تلویزیون های 8K ال جی 2021 و 2022

الجی در نمایشگاه CES سال 2022 از سری تلویزیون های 8K خودش رونمایی کرد و این یعنی حالا شما می توانید کیفیتی بالاتر از فورکی در صفحه نمایش تلویزیونتان مشاهده کنید. دو تلویزیون 8K در لیست اسمارت تی وی های 2022 ال جی QNED99 و NANO99 می باشند که هر دو از نور پس زمینه miniLED استفاده می کنند. در واقع صفحه نمایش این تلویزیون ها ترکیبی از نقاط کوانتومی + نانوسل + مینی MiniLED ها هستند که تجربه جدیدی از نمایش را به شما نشان خواهند داد. در تلویزیون های 8K سری 2022 ال جی، بالاترین میزان کنتراست و روشنایی در هر تصویر نمایان می شود و این به درک بیشتر جزئیات کمک خواهد کرد. ال جی در دو تلویزیون 8K نسل جدید خودش از پردازنده انحصاری آلفا 9 نسل 4 و 5 کمک گرفته است که به گفته خودش برای تجزیه و تحلیل و بهینه‌سازی محتوا کاربرد زیادی دارد؛ در این پردازنده هر عمل ارتقا و پردازش بر روی تصویر و صدا به صورت کاملا خودکار انجام می شود و نتیجه ی آن محتوایی دیدنی و تماشایی خواهد بود.

تلویزیون ال جی نانو 99 و کیوند 99

فناوری که وضوح عالی و رنگ های سیاه را در سطح بسیار بالایی نمایش می دهد Full Array Local Dimming است که هر دو تلویزیون QNED99 و NANO99 از آن بهره می برند و این نقطه تمایز تلویزیون های نامبرده با تلویزیون های قدیمی تر می باشد. دو تلویزیون کیوند و نانوسل 8K ال جی با پشتیبانی از آخرین نسل سیستم عامل وب او اس و هوش مصنوعی ThinQ AI روانه بازار شده اند و تنها نکته منفی آن ها قیمت بالایشان می باشد؛ این تلویزیون ها بهترین تصویر را به نمایش می گذارند و با پشتیبانی از HDMI 2.1 گزینه های خوبی برای گیم و بازی ها هستند.

سونی می گوید کیفیت 8K یک تکامل عادی از تکنولوژی این عصر است اما ما می گوییم حجم بالایی از پیکسل ها است که به زندگیمان رنگ می بخشد.

تلویزیون 8K سونی 2023 و 2022

همانطور که میدانید سونی هر ساله در نمایشگاه CES از تلویزیون های جدیدش رونمایی می کند و در این میان تلویزیونی که توجه همه را به خودش جلب می کند مدل 8K از سری BRAVIA XR MASTER می باشد؛ در سال 2021 مدل 8K سونی Z9J و در سال 2022 مدل Z9K با این کیفیت تصویر رنمایی شدند. Z9J بالارده ترین تلویزیون سونی در سال 2021 است که با پشتیبانی از XR، صدا و تصویر را به سطحی سه بعدی می رساند و با پردازشی هوشمندانه شما را در تجربه ای کاملا جدید از تماشای تلویزیون غوطه ور می سازد. سونی بیش از هر چیز در این تلویزیون بر روی تصویر تمرکز داشته و در آن از قابلیت هایی مانند پردازنده قدرتمند و هوشمند XR، فناوری رنگ Triluminos Pro، Contrast Booster 15، ارتقای کیفیت تصویر، XR Clarity و 8K XR Smoothing رونمایی کرده است.

تلویزیون های 8K سونی

و اما می رسیم به قله مثلث تلویزیون های سونی که امسال جای خودش را به Z9K داد. نمایش تصویر در این تلویزیون سونی به دلیل اینکه کیفیتی دو برابر 4K نشان می دهد، تجربه ای متفاوت خواهد بود؛ پالتی گسترده از رنگ های طبیعی و نمایش عمیق رنگ های سیاه تمامی جزئیات از دست رفته را باز می گرداند؛ همچنین دیگر نگران تاری یا نویز در محتوای متحرک صفحه نمایش نخواهید بود چونکه Z9K سونی از XR Motion Clarity برای بهبود حرکات صحنه های ورزشی و پر تحرک استفاده می کند؛ این تلویزیون سری براویا را می توان پرچمدار تلویزیون های سونی در سال 2022 به شمار آورد که با قیمت نسبتنا بالا و امکانات باور نکردنی به طرفداران و کاربران این برند تقدیم شده است. مهمترین قابلیت های این تلویزیون سونی Z9J شامل موار زیر هستند:

  • کیفیت تصویر 8K
  • پشتیبانی از دوربین براویا (Bravia cam)
  • پردازشگر قدرتمند تصویر XR
  • فناوری های بهبود رنگ و کنتراست
  • دارای پنل ضد انعکاس
  • زاویه دید فوق‌العاده گسترده
  • نرخ رفرش 120 هرتز فورکی
  • قابلیت جستجوی صوتی
  • پشتیبانی از دستیارهای صوتی
  • اندازه های تلویزیون: 75 و 85 اینچ

تلویزیون های 8K سامسونگ 2021 و 2022

سامسونگ آخرین تلاش های خودش را در نمایشگاه CES 2022 در اختیار عموم قرار داد که نتیجه آن رونمایی از مدل های QN900B ،QN800B ،QN700B و باب میل طرفداران 8K بودند یعنی کیفیت تصویر 8K برای صفحه نمایش هر کدام از این تلویزیون ها تعریف شده اما نکته حائز اهمیت در اینجا نوع نمایش آن هاست که متفاوت از مدل های NEOQLED می باشد. نئوکیولد سامسونگ گستره ای از رنگ های زیبا و جذاب را بر روی صفحه نمایش نشان می دهد و به کمک پردازنده Neo Quantum رنگ ها را عمیق‌تر و تصاویر را روشن‌تر می سازد. تلویزیون پرچمدار این سری سامسونگ QN900B می باشد که از فناوری نئوکیولد به همراه وضوح تصویر 8K استفاده می کند؛ این تلویزیون در اندازه های مختلف 65، 75 و 85 اینچ روانه بازار شده است و زاویه دید فوق‌العاده گسترده ای دارد پس تا اینجای کار سامسونگ از دیگر رقبایش مانند سونی و ال جی عقب نمانده است. دو مدل دیگر 8K سامسونگ که QN800B و QN700B می باشند همچنان با نرخ رفرش 120 هرتز و زاویه دید بسیار گسترده جزو بهترین های این برند به شمار می آیند. سامسونگ در سال 2021 نیز این سه مدل را با کیفیت 8K روانه بازار کرد با این تفاوت که برای آن ها از پسوند “A” استفاده کرده بود.

تلویزیون 8K سامسونگ

این سه تلویزیون 8K سامسونگ در هر سال با قیمت نسبتا بالا در مقایسه با کیولدها و طراحی فوق‌العاده شیک، در اختیار طرفداران این برند قرار گرفته اند و شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان در رابطه با این محصولات با کارشناسان ما در برگ و باد تماس حاصل نمایید.

جمع‌بندی

در مجموع درست است که مهم ترین نقطه قوت این تلویزیون ها در کیفیت تصویر 8K است، اما این تلویزیون ها نسبت به نسخه های سال های قبل دستخوش تغییرات بسیاری در طراحی، امکانات تصویر و امکانات هوشمند بوده اند و شما با خرید آن ها از مزیت های بیشماری برخوردار خواهید بود. در حال حاضر محتوای تلویزیون 8K به صورت بسیار محدود در دسترس است و این شاید تا حد زیادی نقطه قوتشان را به ضعف تبدیل کرده باشد، پس نمی توان مهم ترین دلیل خرید این تلویزیون ها را در کیفیت 8K آن ها خلاصه کرد.

اما پیشروی فناوری این مژده را به شما می دهد که در آینده ای نزدیک می توانیم شاهد گسترش این محتوا باشیم. از آنجا که این تلویزیون ها دارای امکانات فوق‌العاده ای هستند، سال های زیادی بدون مشکل به شما خدمت می کنند و با در نظر گرفتن پیشرفت برق آسای تکنولوژی می توان پیش بینی کرد که شما می توانید در آینده ای نه چندان دور، فیلم هایی با کیفیت 8K را روی این تلویزیون ها ببینید.  

سوالات متداول

آیا 8k ها تلویزیون های گیمینگ خوبی هستند؟

با توجه به بررسی های انجام شده، تلویزیون های 8k تصویر فوق العاده ای را ارائه می دهند اما با توجه به اینکه محتوای آن ها در حال حاضر در دسترس نیست می توان گفت که 4k ها برای گیم و بازی ها بهتر باشند. تلویزیون های 8k به کمک فناوری های فوق پیشرفته هر نوع جزئیاتی از تصویر را به نمایش می گذارند و بهترین تلویزیون های در حال حاضر بازار به شمار می آیند.

آیا در حال حاضر محتوای 8k در دسترس است؟

برای درک واقعی از کیفیت تلویزیون های 8k، نیاز به محتوای 8k داریم .تا قبل از سال 2021 هیچ نوع محتوایی از 8k در دسترس کاربران نبود اما امسال در برخی از کشورها می توان به این محتوا دسترسی پیدا کرد

کدام برندها تلویزیون 8k تولید می کنند؟

در حال حاضر برندهای معتبری همچون سونی، سامسونگ و ال جی دست به تولید تلویزیون های 8k زده اند؛ سونی پرچمدار سری تلویزیون های 2021 خودش را با عنوان z9j و با کیفیت 8k معرفی کرده است؛ همچنین سامسونگ و ال جی در این سال از تلویزیون های Neoqled و نانوسل رونمایی کردند.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “بررسی و معرفی تلویزیون های 8K سال2021 و 2022 ال جی، سامسونگ و سونی

  1. رضا گفت:

    عالی بود کاش زودتر به بازار بیاد

    1. rashidi گفت:

      سلام دوست گرامی…
      تلویزیون های 8K معمولا خیلی کم به بازار ایران وارد میشوند و به دلیل قیمت های بالای آنها خیلی کم خواهان دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *